Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس _ همدان: این روزها خبر ثبت جهانی «هورامان» غوغایی به پا کرده و چه اتفاق زیبایی، رخدادی که آرزوی آثار مطرح تاریخی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین با قدمتی ۳ هزار ساله نیز بوده و هست، اما تا حالا که سهم ما چیزی جز انتظار و امروز و فردا نبوده است، هنوز چشم به راهیم تا جهانی شدن آثار شهرمان را بیینیم، آثاری که چیزی از جهانی شدن کم ندارند اما نمی‌دانیم چرا دیده نمی‌شوند؟

سالهاست، ماه‌ها و روزها را می‌شماریم و خبر می‌گیریم و پیگیری می‌کنیم تا یکی از چندین آثاری که سال‌هاست گفته می‌شود پرونده آنها برای ثبت به وزارتخانه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ارسال شده است، جهانی شود اما هر سال دریغ از پارسال!

ابتدا گفته شد پرونده تپه هگمتانه برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی رفته و امروز و فرداست که به یونسکو ارسال شود و روند جهانی شدن آن شکل تازه‌ای به خود گیرد، انتظار کشیدیم و کشیدیم سال تمام شد و باز هم خبری نشد.

بعد از چند سال گفته شد تپه هگمتانه به تنهایی برای جهانی شدن مطرح نیست و در قالب «سیما و منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» برای ثبت مطرح است که پرونده آن هم در حال تهیه است اما باز همچنان منتظریم.

در ادامه منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و ورکانه به یکی از پرونده‌های پیشنهادی برای ثبت جهانی مطرح شد که مطالعات اولیه این اثر نیز انجام شده است اما فعلا خبری نیست.

پرونده «غار علیصدر» دیگر اثری است که به عنوان یک اثر طبیعی خارق‌العاده و از آثار مهم استان همدان است هنوز نتوانسته نظر کارشناسان میراث فرهنگی را برای ثبت جلب کند.

بعد از اینها «ارگ باستانی نوشیجان» برای ثبت جهانی مطرح شد، پرونده این اثر که یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در یک محیط بکر طبیعی است، هنوز راه به جایی نبرده و ثبت جهانی آن از آرزوهای مردم همدان و ملایر شده است.

 «قنات قاسم‌آباد» از دیگر آثاری است که مدیرکل میراث فرهنگی استان عنوان کرد، الحاق این قنات به زنجیره قنات‌های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت جهانی انجام می‌دهیم اما گویا هنوز به نتیجه نرسیده است.

در این اواخر هم گفته شد پرونده کاروانسرا‌های «تاج آباد» و «فرسفج» در قالب زنجیره کارونسرا‌های ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان می‌آیند اما نه ارزیابان آمدند و نه ثبتی شد و دولت دوازدهم هم پایان یافت.

همه آثاری که از آنها سخن گفتیم هر کدام از باارزش‌ترین آثار طبیعی و تاریخی کشورمان هستند که باید خیلی زودتر از اینها در فهرست جهانی قرار می‌گرفتند اما به دلایل متعددی هنوز محصور به جامعه ملی و محلی است.

در این سال‌ها ما همدانی‌ها دلخوش به افزایش تعداد پرونده‌های ثبت جهانی آثار شهرمان در وزارت میراث فرهنگی شده‌ایم و در شادی ثبت جهانی آنها تنها، خبر ارسال پرونده به یونسکو از آن ما شده است!

نمی‌دانم نام این پروسه را چه باید گذاشت اما بخشی از آن به کوتاهی مسوولان ما در استان برمی‌گردد هر چند به زعم خود آنها تلاش‌های زیادی شده اما قطعا کم‌کاری هم دخیل بوده است.

یکی از پیشنهادات ما رسانه‌ای‌ها برای این موضوع تشکیل ستاد پیگیری جهانی شدن آثار تاریخی متشکل از استاندار، نمایندگان مجلس، میراث فرهنگی و... بود که هیچگاه شکل نگرفت که شاید با تشکیل این ستاد و پیگیری مداوم در سطح ملی بود کار بهتر پیش می‌رفت.

با تشکیل این ستاد اگر سرعت کار بالا نمی‌رفت، حداقل مصوباتی مبنی بر اینکه دستی سر روی آثار بکشند انجام می‌شد تا در حضور ارزیابان مشکلی وجود نداشته باشد و نتوانند ایراداتی برای کار بتراشند.

در هر صورت دولت دوازدهم به کار خود پایان داد و قطعا مدیران این حوزه نیز تغییر خواهند کرد اما انتظار ما از دولت جدید و مدیران تازه‌نفس ثبت حداقل یک اثر همدان در فهرست جهانی است که امیدواریم سهم ما همدانی‌ها در آن دیده شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: ثبت جهانی آثار تاریخی هگمتانه میراث فرهنگی کاروانسرای فرسفج یونسکو میراث فرهنگی ثبت جهانی جهانی شدن برای ثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بمب فعال جنگ جهانی دوم در نزدیکی ورزشگاه ماینتس!

روز جمعه یکی از بمب‌های به جای مانده از جنگ جهانی دوم در نزدیکی ورزشگاه ماینتس خنثی می‌شود. 

طرفداری | با پیدا شدن یک بمب در اطراف ورزشگاه ماینتس، جنگ جهانی دوم همچنان می‌تواند زندگی افرادی بسیاری را با خطر مواجه کند.

به گزارش CBS؛ محوطه اطراف ورزشگاه موا آرنا، استادیوم خانگی ماینتس، به دلیل کفش بمب عمل نکرده جنگ جهانی دوم تخلیه شد. شهرداری ماینتس در بیانیه‌ای این بمب را یک بمب هوایی ۱۱۰۰ پوندی آمریکایی معرفی کرد که قرار است روز جمعه خنی‌سازی شود. طبق اعلام شهرداری، حدود ۳۵۰۰ نفر تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت و تا زمانی که منطقه برای از سرگیری فعالیت‌های عادی ساکنان ایمن شود، انتظار می‌رود اختلالاتی در ترافیک و سایر امور وجود داشته باشد. باشگاه ماینتس به دلیل این موضوع، کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی خود را از روز جمعه به روز پنجشنبه تغییر داد. با وجود اینکه شهرداری زمان‌بندی مشخصی برای فرآیند خنثاسازی بمب اعلام نکرده است، انتظار می‌رود بازی روز یکشنبه‌ ماینتس مقابل کلن همچنان طبق برنامه برگزار شود.

با وجود گذشت چندین دهه از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، کشف بمب‌های به جا مانده از آن دوران همچنان در آلمان تا حدودی رایج است. برآورد شده که نیروهای متفقین و شوروی در طول جنگ، میلیون‌ها تن سلاح را در خاک این کشور فرو ریخته و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که هزاران تن بمب عمل‌نشده همچنان در آلمان کشف نشده باقی مانده‌اند. این اولین بار نیست که یک بمب جنگ جهانی دوم در نزدیکی یک ورزشگاه فوتبال پیدا می‌شود. محوطه اطراف ورزشگاه وستفالن دورتموند نیز در سال ۲۰۱۵ تخلیه شد. این پدیده همچنین منحصر به آلمان نیست؛ در همان سال، بمبی از زمان جنگ در نزدیکی ورزشگاه ومبلی لندن پیدا شد.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • کشف بمب فعال جنگ جهانی دوم در نزدیکی ورزشگاه ماینتس!
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • رتبه نخست استان همدان در تحقق اشتغال به رزن رسید
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست