Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@04:19:44 GMT

تمام مرز های ایران و افغانستان فعال هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۹۲۱۲

تمام مرز های ایران و افغانستان فعال هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید روح الله لطیفی در خصوص شرایط مرزهای ایران و افغانستان گفت: پس از تحولات افغانستان، یک یا دو روز برخی از مرزهای سه گانه ما با این کشور به دلیل نزدیکی درگیری‌ها تا بازگشت آرامش، مسدود شد. اما به دلیل اینکه این درگیری‌ها درداخل خاک افغانستان و خارج از قلمروی سرزمینی ما بود، طبق کنوانسیون‌ها و قوانین بین المللی، سازمان‌ها و ادارات ایرانی مستقر در مرز به فعالیت خود ادامه دادند و در این مدت مرزهای ایران و افغانستان باز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در خصوص تجارت ایران و افغانستان به دلیل اینکه خود محموله، تجار و کامیون‌های حمل بار هر سه افغان هستند، خود تجار تصمیم می‌گیرند که از مرز عبور کنند یا خیر. بنابراین این امر به اراده تجار افغان بر می‌گردد و ما اگر اسناد کالاها کامل باشد به آن‌ها اجازه عبور از مرزهای خود را خواهیم داد.

وی ادامه داد: در همین زمان مبادلات در برخی از مرزها نه تنها نزولی نبود بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. برای نمونه ما در مرز ماهیرود در خراسان جنوبی افزایش تجارت چشم گیری را شاهد بودیم. بخشی از این افزایش تجارت به دلیل برخورد طرف مقابل و بخشی از آن به کم بودن درگیری‌ها در آن منطقه بر می‌گردد. نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر ۴۸ درصد کل تجارت دو کشور از طریق این مرز صورت می‌گیرد که در گذشته این عدد حدود ۳۰ درصد بوده است.

لطیفی افزود: اما شرایط در مرز دوغارون در خراسان رضوی متفاوت رقم خورد و به دلیل نگرانی تجار از درگیری‌های هرات، میزان تجارت در روزهای اخیر حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. اما با این وجود در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون ورودی و خروجی را از همین مرز به صورت روزانه شاهد هستیم.

لطیفی با اشاره به مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها مرزی که دولت مرکزی افغانستان در آن مستقر است گفت: در این مرز هم به دلیل درگیری‌های مناطق اطراف نیمروز، شاهد کاهش حجم تجارت بوده ایم.

سخنگوی گمرک افزود: با وجود اینکه بازارچه‌های مرزی ما با افغانستان در گمشاد در مدت زیادی تعطیل یا نیمه تعطیل بود اما اکنون در حال فعالیت بوده و روزانه حدود ۵۰ دستگاه کامیون صادرات از این منطقه در حال انجام است.

لطیفی ضمن اشاره به میزان تجارت ۴ ماهه با افغانستان گفت: در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰، یک میلیون و۸۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار به افغانستان صادر شد که با وجود تحولات داخلی در این کشور، افغانستان همچنان پنجمین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بعد از چین، عراق، امارات و ترکیه است که در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود کاهش ۱۵ درصدی در وزن شاهد افزایش دو درصدی ارزش صادراتی به این کشور بودیم.

پربیننده ترین تکرار اشتباه فولادی دولت این بار در ممنوعیت صادرات سیمان / رانت ۸۰هزار میلیاردی صنعت فولاد در سال۹۹ تداوم تصمیمات غلط وزارت صمت در روزهای پایانی / پیشنهاد ۳۵ تا ۷۰درصد عوارض صادراتی برای زنجیره فولاد هند از لیست ۵شریک اول تجاری ایران خارج شد راهکارهای عجیب وزیر صمت برای سامان یافتن بازار فولاد / آیا رزم حسینی شناختی از بازار فولاد و وظایف دولت دارد؟ تکانه های خاموشی در صنایع / کوچ واحدهای تولیدی از شبکه برق سراسری

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات ایران و افغانستان درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل

یک هیئت بلندپایه ترکمنستان برای گفتگو درباره توسعه تجارت و ترانزیت با افغانستان به کابل سفر کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هیئت بلندپایه جمهوری ترکمنستان به هدف ادامه گفتگوها با مقامات حکومت طالبان به‌منظور توسعه تجارت و ترانزیت میان دوکشور وارد کابل شده است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، قرار نشست سه‌جانبه جهت اتصال منطقه‌ای و توسعه تجارت و ترانزیت میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در روزهای آینده برگزار گردد.

پس از رسیدن هیئت ترکمنستان، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان نشست بین‌الوزارتی را پیرامون دستورکار نشست سه‌جانبه با ترکمنستان و قزاقستان برگزار کرد.

این نشست با حضور نمایندگان وزارت‌های امورخارجه، معادن، کشاورزی، آبیاری و دامپروری، مخابرات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی افغانستان و اداره خط آهن افغانستان برگزار شد.

دیپلماسی تجاری محور سفر هیئت حکومت طالبان به ترکمنستانترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شودترکمنستان: افغانستان بر اساس حقوق بین‌الملل از منابع آبی استفاده کند

عزیزی در این نشست با تأکید به آماده‌سازی فهرست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان، افزایش دادوستد میان کشورها، از نمایندگان ادارات خواست موضوعات مورد بحث ادره خود و دستورکار تهیه شده این وزارت را با مقامات مربوطه در میان بگذارند.

کارشناسان افغان پیش از این با اشاره به دیدارهای هیئت حکومت طالبان با مقامات عالی ترکمنستان تاکید کرده بودند در صورت عملی شدن پروژه‌های بزرگ از جمله «تاپی»، واردات برق و همکاری ریلی، ترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد
  • دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت
  • اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • زن قاتل در کمتر از ۲۴ ساعت دستگیر شد
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • جزئیات رهاسازی حقابه ایران از افغانستان | ویدئو
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل