Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه کردن و بسته شدن باشگاه‌های ورزشی انجام فعالیت‌های ورزشی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است ولی باید بدانیم ورزش موجب سلامت جسم و روان افراد می‌شود که نباید از آن غفلت کرد.

با توجه به این که ضرورت ادامه انجام فعالیت بدنی در دوران همه گیری کرونا و طولانی شدن این بیماری ضروری است، لازم است فعالیت های بدنی طبق ضوابط و قواعد خاصی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این راهنما برای افراد سالمی که هیچ علامتی ندارند تدوین شده و درصورت بروز علائم شامل تب، بدن درد، سرفه، علایم گوارشی ادامه فعالیت های ورزشی منوط به مشاوره با پزشک است.

فاصله گذاری اجتماعی در حین فعالیت ورزشی 

فعالیت بدنی باید دور ازجمعیت با اجتناب از تماس با سطوح و وسایل ورزشی بوستان ها، صندلی پارک انجام شود.     

فاصله ایمن در هنگام پیاده روی، دویدن یا دوچر خه سواری در شرایط  شیوع بیماری کووید۱۹، با رعایت فاصله حداقل یک تا دو متربین افراد دروضعیت ثابت توصیه می شود.

برخی منابع علمی در خصوص حفظ فاصله فیزیکی در حین فعالیت ورزشی با توجه به پخش شدن بیشتر ترشحات تنفسی   توصیه می کنند که فاصله حدود ۵ متر درحین روز رعایت شود و افراد حین ورزش ترجیحا موازی هم قرار گیرند.

اهمیت فعالیت بدنی در اپیدمی بیماری کووید ۱۹

اپیدمی کووید ۱۹ بیش از پیش نشان داد که فعالیت بدنی نه تنها در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر بلکه در تقویت سیستم  ایمنی برای مقابله با بیماریهای عفونی نیز باید جدی گرفته شود.

نقش فعالیت بدنی منظم در پیشگیری و درمان بیماریهای غیرواگیر از جمله بیماریهای قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان های پستان و کولون پیشگیری از فشار خون بالا، ارتقا سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی بر کسی پوشیده نیست.

اما نکته ای که شایان اهمیت است نقش فعالیت بدنی با شدت متوسط در بالا بردن ایمنی و مقابله بدن ما با ویروس های تنفسی است.

در مطالعات بین بیست تا سی درصد کاهش نرخ عفونت های تنفسی ویروسی در افرادی که فعالیت بدنی شدت متوسط دارند مشاهده شده است.

تقویت سیستم ایمنی در ورزش شدت متوسط از مکانیسم های مختلفی از جمله افزایش تعداد نوتروفیل ها و سلول های کشنده طبیعی،  افزایش هورمون های مرتبط با استری و تنظیم سیستم دفاعی بدن است.

انجام فعالیت بدنی با روش های مختلف مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، کارهای خانه، ورزش و تفریحاتی که فاصله ی ایمنی رعایت می شود در دوران پاندمی مقدور است.

فعالیت بدنی در طی کار و شغل فعال مانند کار بدنی در کشاورزی و حمل وسایل در طی کار و همچنین در تردد روزانه از مسیر کار تا خانه مانند رفتن با دوچرخه و پیاده روی و نیز در فعالیت های اطراف خانه مانند پیاده وری و ورزش در پارک مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

تمامی اشکال فعالیت بدنی در صورت انجام منظم و دارا بودن مدت و شدت کافی منجر به منافع سلامتی خواهند شد

در اپیدمی کووید ۱۹ نکته مهم اجتناب از فعالیت های بدنی با شدت بالا می باشد؛ چرا که فرد تا چند ساعت پس از انجام ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا دچار افت ایمنی می گردد.

ورزش شدید بویژه در باشگاهها و سالن های ورزشی شلوغ و فضای بسته در شرایط بیماری کووید ۱۹ دارای مضراتی بیشتر از فواید آن است و این روزها باید پرهیز شود.

فعالیت بدنی در کودکان ۰ تاپنج سال

در نوزادان کمتر از یک سال روزانه چند بار فعالیت بدنی بویژه از طریق بازی های فعال روی زمین انجام شود.

کودکان یک تا دو سال و سه تا چهار سال لازم است روزانه ۱۸۰ دقیقه بدنی با هر شدتی به صورت پراکنده در طی روز انجام دهند که شامل فعالیت های مختلف در محیط های متفاوت و مهارت های حرکتی می باشد.

در سن پنج سالگی روزانه ۶۰ دقیقه بازی فعال انجام شود.

فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان

روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید انجام شود

فعالیت های بدنی تقویت کننده عضلات و مفاصل حداقل سه بار در هفته انجام شود.

فعالیت بدنی دربزرگسالان

فعالیت بدنی با شدت متوسط   به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته انجام شود.

در این فعالیت ها، شرط تدوام فعالیت برای حداقل ۱۰ دقیقه باید رعایت شود.

فعالیت تقویت کننده عضلات با درگیری عضلات بزرگ دو روز در هفته یا بیشتر انجام شود.

فعالیت بدنی در سالمندان ۶۵ ساله و بالاتر

فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته انجام شود.

در این فعالیت ها شرط تداوم فعالیت برای حداقل ۱۰ دقیقه باید رعایت شود.

فعالیت های تقویت کننده عضلات با درگیری  عضلات روده بزرگ دو روز در هفته یا بیشتر انجام شود.

تمرینات انعطاف پذیری و یا کششی و تمرینات تعادلی دو روز در هفته یا بیشتر انجام شود.

علایم خطر در حین فعالیت های ورزشی

در صورت داشتن هر یک از علایم زیر باید فعالیت بدنی قطع و با یک پزشک مشاوره بگیرید

تب و درد بدن، تنگی نفس در حال استراحت، درد قفسه سینه، تغییرات ناگهانی ضربان قلب، سرفه خشک، تنگی نفس نامناسب با فعالیت و احساس ناخوشی حین ورزش./ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

با آمدن کرونا از هر ۴ ایرانی ۳ نفر ورزش نمی‌کند/ توصیه‌هایی برای ورزشکاران دستورالعمل بهداشت جهانی برای انجام فعالیت بدنی در دوران قرنطینه پاسخ به سوالات شایع ورزشی در مواجه با کرونا ورزش در دوره نقاهت بیماری کرونا ممنوع تعدیل و تطبیق ورزش با پاندمی کرونا ورزش‌ را به کرونا ترجیح دهید ورزش با "کرونا" چه می‌کند؟ در دوران کرونا ورزش کنید با ماسک ورزش نکنید   آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید  

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فعالیت بدنی با شدت فعالیت بدنی انجام فعالیت شدت متوسط فعالیت ها انجام شود کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۲۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه چند ساعت بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

متخصصان دانشگاه صنعتی سوینبرن استرالیا رفتار ۲۰۰۰ نفر را در بازه زمانی ۲۴ ساعته تجزیه و تحلیل کردند تا برای دستیابی به سلامتی مطلوب و بهینه، ترکیبی مناسب از تمرین بدنی و استراحت را تعیین کنند.

زمان‌بندی و تفکیک ایده‌آل تقریباً به این شکل بود که هشت ساعت خواب، پنج ساعت ایستادن، شش ساعت نشستن و تقسیم چهار ساعت برای فعالیت بدنی سبک و متوسط.

رعایت این تقسیم‌بندی به کنترل قند خون و ارتقای سلامتی قلب کمک می‌کند.

فعالیت بدنی متوسط تا شدید می‌تواند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری باشد یا دویدن آهسته، برای فعالیت بدنی سبک هم می‌توان هر فعالیتی از پیاده‌روی گرفته تا آشپزی و کار خانه یا حتی خندیدن با صدای بلند را به فهرست افزود.

به گزارش ایندیپندنت، گروه تحقیقاتی دانشگاه سوینبرن به افراد توصیه می‌کند شب‌ها هشت ساعت و ۲۰ دقیقه بخوابند تا سلامتی کلی‌شان حفظ شود و از خوابیدن کمتر یا بیشتر از میزان توصیه‌شده اجتناب کنند.

این تحقیق تاییدی بر توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا است که تاکید می‌کند دست‌کم هفت ساعت خواب شبانه داشته باشیم. خطرات کم‌خوابی به‌خوبی مشخص و مستند شده است اما خوب است بدانیم که خواب بیشتر از ۹ ساعت در شب با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.

متخصصان تاکید کردند که صرف زمان کمتر برای نشستن و زمان بیشتر برای ایستادن، انجام دادن فعالیت‌های بدنی و خواب کافی، بر سلامتی قلب و عروق تاثیرگذار است. رعایت این زمان‌بندی فعالیت‌ها طیف گسترده‌ای از نشانگرهای سلامتی را در برمی‌گیرد و ۲۴ ساعتی را شکل می‌دهد که به سلامت کلی بهتر منجر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • تحویل باشگاه ورزشی شهدای شهر خضرآباد به شورای شهر
  • نتیجه تحقیقی تازه درباره نشستن و تحرک
  • روزانه چند ساعت بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • بازگشت بسکتبال ۳ به ۳ دانشگاه آزاد به لیگ برتر
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است