Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، حملات سایبری سلاح جدیدی است که معادلات جدید بر روابط خصمانه کشورها حاکم کرده است.  عموما حملات سایبری بزرگ از سوی یک دولت برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های دولتی دیگر از طریق اتصال به شبکه های رایانه‌ای انجام می شود. حملات سایبری می‌تواند به عنوان مداخله در امور داخلی دولت‌ها یک تخلف بین‌المللی تلقی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت آمریکا تاکنون هدف حملات سایبری متعددی قرار گرفته و همواره این اقدامات را محکوم کرده است. این در حالی است دولت‌های مختلف در این کشور خود نیز بارها دست به چنین حملاتی علیه دیگران زده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که حمله سایبری بزرگ به ایالات متحده می‌تواند باعث ورود این کشور به یک جنگ واقعی شود. رئیس جمهوری آمریکا هنگام بازدید از اداره اطلاعات ملی گفت که من فکر می‌کنم اگر درگیر جنگ، یک جنگ واقعی با یک قدرت بزرگ بشویم، به احتمال زیاد دلیلش حملات سایبری خواهد بود که به طور تصاعدی امکان و توانایی (چنین حملاتی) در حال افزایش است. مقامات آمریکایی حملات فزاینده سایبری را بیشتر از جانب روسیه و چین می‌دانند.

پس از چند حمله جدی به نهادهایی نظیر شرکت شبکه‌ای سولارویندز، شرکت کلونیال پایپ‌لاین، شرکت صنایع غذایی جی. بی. اس و شرکت نرم‌افزاری کاسیا که بیش از انتظار به آمریکا لطمه زد، بحث امنیت سایبری در صدر دستورکار دولت بایدن قرار گرفت. برخی از این حملات روی تامین سوخت و مواد غذایی در بخش‌هایی از ایالات متحده تاثیر گذاشت.

بایدن همچنین ادعا کرده روسیه در تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲، اطلاعات گمراه کننده منتشر می کند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین به تهدیداتی از جانب چین اشاره کرده و شی جی‌ پینگ، رئیس جمهوری  این کشور را برای تبدیل شدن به قدرتمندترین نیروی نظامی در جهان و همچنین بزرگترین و پرنفوذترین اقتصاد جهانی در دهه ۲۰۴۰ میلادی به شدت مصمم توصیف کرد.

وی در حالی از حملات سایبری دیگر کشورها انتقاد می‌کند که کشور متبوعش بارها دست به چنین حملاتی علیه دیگر کشورها از جمله ایران زده است. در حالی که آمریکا عضو معاهده بوداپست است.

پیمان بوداپست نخستین معاهده بین المللی پیگیری جرایم سایبری با تنظیم مقررات دقیق درباره اقدامات مجرمانه اینترنتی است. کشورهای عضو این معاهده یک خط تلفن فوری برای جرایم اینترنتی داشته و به صورت مشترک همکاری می‌کنند. به جز کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، و ژاپن نیز به این معاهده ملحق شده اند.

چندی پیش چین با انتشار گزارشی هشدار داد بیشتر حملات سایبری علیه شبکه‌های چینی از سوی آمریکا رخ داده است و کارشناسان چینی پیش بینی کرده‌اند آمریکا در حال آماده شدن برای آغاز یک جنگ سایبری تمام عیار است اما پکن آماده انجام یک ضد حمله قدرتمند است.

آمریکا در مقابل ایران نیز بارها دست به حملات سایبری زده است. سال گذشته خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر حمله سایبری آمریکا به ایران را به نقل از این دو منبع آگاه رسانه‌ای کرد و نوشت که این حمله سایبری در آخرین روزهای ماه سپتامبر صورت گرفته است. حملاتی که ایران نقشی در آن نداشت. هدف از این حمله سایبری آسیب رساندن به توانایی تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت: مقامات آمریکایی گفته‌اند که فرماندهی سایبری ایالات متحده و آژانس امنیت ملی اقداماتی علیه ایران برای اطمینان از عدم دخالت بازیگران خارجی در انتخابات سال ۲۰۲۰ انجام داده‌اند.

اما بزرگترین حمله سایبری علیه ایران در سال ۱۳۸۹ در تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز توسط یک بدافزار به نام «استاکس‌نت» انجام شد. طبق گزارش‌ها، استاکس‌نت با مشارکت آمریکا و اسرائیل طراحی شده بود. این بدافزار به گونه ای طراحی شد تا رایانه‌های خاصی را در ایران مورد هدف قرار دهد.

اگر چه استاکس نت از طریق اینترنت در جهان منتشر شد، اما آثار مخرب آن محدود به سیستم‌های کنترلی خاصی بود که در ایران هدف قرار گرفته بودند. با رمزگشایی کدهای این بدافزار مشخص شد که همانند سلاحی علیه تاسیسات هسته ای کشورمان طراحی و به کار گرفته شده است تا عملیات گازرسانی سانتریفیوژها را در فرایند غنی سازی دچار اختلال کند. اهداف و آثار این بدافزار به گونه ای بود که بسیاری آن را با یک حمله مسلحانه مقایسه کردند.

روزنامه وال‌استریت مدتی پیش در گزارش خود نوشت که ایران در حوزه اقدامات سایبری یکی از ۱۰ قدرت بزرگ جهان به حساب می‌آید و این مسئله هم موجب ترس آمریکایی‌ها شده است.

ایران در دهه اخیر توانسته است با تلاش خود تبدیل به یکی از قدرت‌های سایبری جهان شود تا بتواند امنیت سایبری کشور را تامین کند و به عملیات خرابکارانه دشمنان پاسخ دهد. ایران در فضای سایبری شروع کننده حملات نخواهد بود اما دفاع علیه تهدید حق ایران است.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا جو بایدن جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا جو بایدن جمهوری آمریکا حملات سایبری ایالات متحده حمله سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۳۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در کشور عربستان گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هیچ طرحی علیه روسیه ندارد.

به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت که ناتو هیچ گونه طرحی علیه روسیه نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سعودی گفت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، ائتلاف ناتو یک ائتلاف دفاعی است که هیچ طرحی در مورد حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت.

در جریان اجلاس ماه جولای سال گذشته رهبران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی، کشور‌های عضو این پیمان، روسیه را جدی‌ترین تهدید برای امنیت بین‌الملل خطاب کردند و اولین طرح دفاعی این ائتلاف در مقابل مسکو را تصویب کردند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ادعا‌های غرب مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد در جنگی علیه ناتو وارد شود را یک هذیان خواند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است
  • روز ۲۰۷ طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی