Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم شریفی: خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی خسارت جدی به کشاورزان گلستان زده بخش زیادی از دسترنج آنها نابود شده است. از سوی دیگر بخش زیادی از منابع آبی استان صرف کشاورزی می شود و چالش جدی تامین آب باعث گلایه های مردمی در بخش های شهری و روستایی شده است.

انتقاد جدی از جهاد کشاورزی در عدم بهره گیری از ظرفیت های نوین آبیاری باعث شد تا با سید محسن کیاالحسینی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* یکی از چالش های جدی خشکسالی برای گلستان صدمه به بخش کشاورزی است. برآوردی از خسارت ها دارید؟

طبق آخرین آمارها در شش ماهه اول سال آبی استان گلستان سومین استان کم بارش در کشور اعلام شده است.

احیا و مرمت قنات ها، آب بندان ها، انتقال آب با لوله و آبیاری تحت فشار از راهکارهای افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی است.

برآورد جهاد کشاورزی استان دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات خشکسالی در بخش کشاورزی است و بلافاصله بعد از تامین اعتبار کارها با سرعت پیگیری خواهد شد.

* این انتقاد به جهاد مطرح است که از سیستم نوین آبیاری فاصله دارد و روش های سنتی خسارت های کشاورزی را تشدید کرده است.

اینگونه نیست. آبیاری با لوله (سیستم کم فشار) یکی از اقدامات خوب در کاهش مصرف آب است که کشاورزان گلستانی استقبال خوبی از آن داشتند. ۱۳ هزار هکتار از مزارع گلستان مجهز به انتقال آب با لوله و سیستم کم فشار شدند و در کل سنوات گذشته توانستیم هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم؛ طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۶۰۰ کیلومتر لوله جهت آبیاری مزارع در سال ۱۴۰۰ تهیه خواهیم کرد.

در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ کشاورزی در استان نداشتیم که لوله درخواست بدهد و پرونده تکمیل داده باشد و جهاد کشاورزی از دادن لوله امتناع کرده باشد.

استفاده از آب چشمه ها یک راه حل تامین آب در نوار جنوبی استان است. به همین منظور با آب منطقه ای استان مکاتباتی داشتیم که اگر مجوز لازم را بدهند جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد تا هر مقداری که کشاورزان تقاضای لوله بدهند در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند با لوله گذاری از چشمه ها آب مورد نیاز اراضی خود را تامین کنند.

* در گلستان بسیاری از روستاها آببند دارند. این ظرفیت ها چطور بهره گیری می شود؟

اگر آب بندان های استان را مرمت کنیم گنجایش ذخیره ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را خواهند داشت و این مقدار تقریباً معادل حجم ذخیره آب ۱۴ سد استان گلستان است.

۵۴۸ واحد آب بندان با سطحی معادل شش هزار هکتار در استان داریم که تا امروز هزار و ۳۰۰ هکتار آن لایروبی و مرمت شده است و پیش بینی می شود که با لایروبی همه آب بندان های استان ۱۳۰ میلیون متر مکعب به حجم آب های ذخیره آب بندان ها اضافه شود.

به دلیل آنکه آب بندان ها در نقاط مختلف استان پراکنده هستند و تمام مراحل بهره برداری، حفظ و نگهداری آن بر عهده خود مردم است از اهمیت دو چندانی برخوردار است زیرا با این روش بار مالی اضافی بر دولت تحمیل نمی شود.

در سال گذشته ۳۰ هکتار آب بندان در هشت نقطه در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ هم پس از تامین اعتبار کار ساخت آب بندان های کوچک و بزرگ برای آبرسانی سطوح شیب دار انجام خواهد شد.

استخرهای ذخیره آب در اراضی شیب دار و عرصه های گوناگون کشاورزی با مشارکت کشاورزان احداث و مدیریت آن به طور کامل به دست بهره برداران صورت می گیرد.

* یکی دیگر از ظرفیت ها قنات است که به نظر می رسد دیگر از آن بهره گیری نمی شود؟

مرمت و بازسازی قنوات راه حلی برای تشنگی استان است. در استان گلستان ۳۵۴ رشته قنات داریم که از این میزان ۱۶۹ رشته دایر و مابقی بایر هستند و طبق تحقیقات انجام شده ۴۰ درصد قنوات بایر قابلیت دایر شدن را دارند.

طبق هماهنگی هایی که با بسیج سازندگی صورت گرفته در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قرار شده است، ۴۰ درصد هزینه مرمت قنوات را بسیج سازندگی، ۴۰ درصد معاونت آب و خاک و ۲۰ درصد باقی مانده از محل خود یاری مردم تامین شود.

کل قنوات استان گلستان تا دو سال آینده لایروبی می شوند و می توانند ۶۰ هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار دهند.

* در زمینه آبیاری نوین چه اقداماتی انجام شده است؟

پنج هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان در سال گذشته به سیستم نوین آبیاری مجهز شد و امسال هدف گذاری ما برای تجهیز ۱۵ هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم نوین آبیاری است.

در مجموع ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار هکتار اراضی آبی در استان گلستان وجود دارد که قابلیت اجرای سیستم نوین آبیاری را دارند و تا امروز ۷۰ هزار هکتار آن به سیستم های جدید آبرسانی مجهز شده اند.

در دوره پنج ساله ۵۲ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم نوین آبیاری خواهند شد که ۱۵ هزار هکتار آن در سال ۱۴۰۰ در دست اقدام است.

آبیاری نوین شامل آبیاری قطره ای، طیف و روش های کلاسیک ثابت و نیمه متحرک و در نهایت استفاده از ماشین های آبیاری که از مجهزترین و مدرن ترین روش های آبیاری است که در دنیا صورت می گیرد.

از مجهزترین روش آبیاری در عرصه چهار هزار هکتاری رسالت و وحدت و پایاب سد وشمگیر در انبارالوم استفاده می شود. ۷۰ درصد این اراضی با ماشین های جدید و ۳۰ درصد به روش های دیگر مثل کلاسیک و قرقره ای آبیاری می شوند.

برای توسعه این روش چه برنامه ای دارید؟

استفاده از روش های مختلف نوین آبیاری به تقاضای کشاورز و مسائل فنی اراضی بستگی دارد. کشاورزان می توانند به صورت تجمیعی اقدام به تجهیز کردن اراضی خود به سیستم نوین آبیاری کنند تا هر چه بیشتر در هزینه های خود صرفه جویی شود.

استفاده از سیستم های نوین آبیاری نیاز به فرهنگ سازی دارد و هدف ما این است که تمام مراحل بهره برداری و راه اندازی توسط کشاورزان صورت بگیرد به همین منظور دبیرستانی در انبارالوم در رشته آبیاری نوین راه اندازی می شود تا فرزندان اعضا آموزش ببینند.

یک رشته تحصیلی در مقطع دانشگاه در رشته آبیاری نوین در یکی از دانشگاه های علمی کاربردی استان احداث می شود تا تعداد ۳۰ تا ۵۰ نفر از افراد دیپلمه در دوره های شش ماهه با سیستم های نوین آبیاری و مراحل بهره برداری آن آشنا شوند.

بسته به نوع روشی که کشاورزان آبیاری می کنند راندمان مصرف آب متغیر است.

در روش آبیاری به صورت طیف و قطره ای بیش از ۹۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب داریم و در آبیاری بارانی کلاسیک راندمان ۷۰ درصد و در روش استفاده از ماشین های آبیاری میزان صرفه جویی آب بیش از ۸۵ درصد است.

در انتقال آب با لوله یا همان سیستم کم فشار از مبدا تا مزرعه میزان اتلاف آب تقریباً نزدیک به صفر می شود و این یکی از تاثیر گذارترین طرح ها است که بیشترین استقبال را در بین کشاورزان استان داشته است.

کد خبر 5261097

منبع: مهر

کلیدواژه: جهادکشاورزی گلستان استان گلستان بسیج سازندگی ویروس کرونا عید غدیر خم آمار کرونا کرمانشاه واکسن کرونا بوشهر شیوع کرونا عکس استانها خطبه های نماز جمعه گرگان شیراز اردبیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لیگ برتر فوتبال ایران سیستم نوین آبیاری هکتار از اراضی هزار هکتار استان گلستان جهاد کشاورزی آبیاری نوین آب بندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۳۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ در این گلخانه ها، انواع صیفی جات، درخت و گل و گیاه پرورش داده و نهال، بوته و محصول آن عرضه می‌شود.

محصولات این گلخانه ها، مشتری‌های مشتاق و ثابت خود را هم دارد.

اکنون در استان گلستان بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری است که ۴ هکتار آن با ۲۱۰ بهره بردار، کوچک مقیاس و خانگی است.

در گلخانه‌های استان گلستان سالانه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن سبزی، صیفی و میوه، ۱۱ میلیون گلدان گل و ۱۸ میلیون نشا تولید می‌شود.

برنامه ریزی شده است که تا سال ۱۴۰۵ وسعت گلخانه‌ها در استان به ۲۲۰ هکتار برسد و میزان تولید، تا ۲ و نیم برابر افزایش یابد.

افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال پایدار و تحقق ارزش افزوده در بخش کشاورزی، از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

تسریع و تسهیل در روند صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی تا ۸۰ درصد هزینه‌های طرح، از اقدامات حمایتی و تشویقی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین