Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:01:02 GMT

عادی‌انگاری سبب گسترش کرونا در جنوب خراسان رضوی شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۵۹۴۹

عادی‌انگاری سبب گسترش کرونا در جنوب خراسان رضوی شد

دکتر جواد باذلی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عادی‌انگاری مردم و کاهش احساس مسوولیت آنان نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه، خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تشدید کرده است و میزان رعایت این پروتکل ها در این شهرستانها به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود شیوع موج پنجم کرونا و تصمیمات مختلف ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، متاسفانه میزان سفرها، دورهمی ها، برگزاری مراسم عروسی و مذهبی، آن هم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در این منطقه افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: مردم باید شرایط و تبعات ناشی از شیوع ویروس همه گیر کرونا را درک و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند و هیچ چیزی به جز رعایت اصول بهداشتی توسط آحاد جامعه نمی‌تواند در بهبود شرایط و قطع زنجیره انتقال کرونا نقش داشته باشد.

وی افزود: به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۷۰ مورد تست مثبت کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان ثبت می شود و مراکز درمانی و بهداشتی از جمله بیمارستان‌های علامه بهلول گنابادی و بیدخت با بیشترین ظرفیت خود در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی این منطقه هستند.

دکتر باذلی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده، مشکل و کمبود خاصی از نظر تامین دارو در این منطقه وجود ندارد و ذخیره دارویی به مدت ۲ ماه پیش بینی شده است.

وی گفت: با وجود افزایش تعداد بستری و آمار افراد مبتلا در شهرستان‌های گناباد و بجستان، نسبت به شهرهای همجوار از نظر تعداد فوتی ها نسبت به جمعیت، در وضعیت بهتری قرار داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: گسترش کلینیک سرپایی و فعالیت بیمارستان بیدخت برای تزریق رمدسیویر بیماران سرپایی در راستای کاهش صف انتظار بیماران در تزریق دارو و سرعت بخشی به بهبود بیماران نقش زیادی داشته است.

"رمدسیویر" یکی از داروهای موثر برای نجات بیماران بدحال کرونایی است که داروسازان داخلی در سخت‌ترین شرایط تحریم موفق به تولید و عرضه آن شده‌اند. این دارو دوره درمان بیماری کووید ۱۹ را از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش می‌دهد.

دکتر باذلی ادامه داد: سویه دلتا کرونا تمام گروه های سنی را درگیر می‌کند و نسبت به قبل سن افراد مبتلا کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین به تداوم عملیات واکسیناسیون علیه کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان اشاره و بیان کرد: این منطقه از نظر تعداد دز واکسن به نسبت جمعیت و تعداد افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند در مقایسه با خراسان رضوی وضعیت بهتری دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: پیگیر هستیم تا تعداد بیشتری دز واکسن را دریافت کنیم تا تزریق واکسن برای جمعیت سنی گروه هدف را به حداکثر برسانیم.

به گزارش ایرنا بر اساس جدیدترین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، شهرستان گناباد در وضعیت نارنجی پرخطر و شهرستان بجستان در وضعیت زرد باخطر متوسط شیوع کرونا قرار دارد.

۴۱ بیمار مثبت کرونا هم‌اینک در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند. ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون جان ۳۰۹ شهروند را در گناباد و بجستان گرفته است. 

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان دوم تخصصی درمان بیماران کرونایی در گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت دهه فجر سال گذشته در شهر بیدخت این شهرستان به بهره برداری رسیده و پذیرای بیماران مبتلا به کروناست.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی پروتکلهای بهداشتی گناباد بجستان ویروس دلتا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی پروتکلهای بهداشتی گناباد بجستان ویروس دلتا دانشگاه علوم پزشکی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۵۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در نشست هم‌اندیشی و هم افزایی با اهالی حوزه فرهنگ و هنر بخش کدکن تربت‌حیدریه افزود: "گردشگری ادبی" که برخاسته از جاذبه‌های وابسته به حوزه زبان و ادبیات است، یکی از حلقه‌های مفقوده در صنعت گردشگری این استان و به خصوص شهرستان تربت‌حیدریه است.

حسن گیاهی افزود:  گردشگری ادبی نقش مهمی در حفظ و حراست از میراث زبانی دارد و با توجه به تامل و تفکر در ریشه‌های فرهنگی می‌توان آن را فرهنگی‌ترین نوع گردشگری نامید.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این شاخه از گردشگری با توجه به ادبیات، به ویژه ادبیات سنتی و محلی که برانگیزاننده حس نوستالژیک است علاقه مندان و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌ است.

گیاهی افزود: کدکن در کنار کوچه باغ‌های عبیرآمیز و مُشک‌سار و کوه‌های سر به فلک کشیده خود، بهتران و مهترانِ عرفان و ادب ایران زمین همچون "فریدالدین ابوحامد عطار نیشابوری"، استاد دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی"، "ابراهیم ابن اسحاق (پدر عطار)" و بسیاری از دیگر از مفاخر را پرورانده است.

وی اظهار کرد: از این روی اگر بگوییم از این منطقه عِطر و طعم فرهنگ و ادب و عشق و عرفان و شعر و شور به مشام جان عاشقان می‌رسد، سخن به گزافه نگفته‌ایم.

او ضافه کرد: این شهر (بخش) که در دامنه رشته کوه کوهسرخ (ملکوه) و تقریبا درست در میانه نیشابور و تربت‌حیدریه قرار دارد، هرچند اکنون یکی از چهار بخش شهرستان تربت‌حیدریه به شمار می‌رود، اما در گذشته از مضافات ابرشهر نیشابور کهن (بخشی از جغرافیای نیشابور کهن) بوده و لهجه مردم آن نیز به گویش نیشابوری نزدیکتر است.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: امروز مقبره شیخ ابراهیم ابن اسحاق (پدر عطار نیشابوری) که در فضایی باز بین مزارع سرسبز باران خورده قرار دارد، محل توقف بسیاری از ادیبان و پژوهشگرانی است که در سفر به جنوب خراسان رضوی، اندکی در این مکان بیتوته می‌کنند.

گیاهی افزود: مجموعه معماری تاریخی شیخ حیدر (باغ مزار)، موزه باستان‌شناسی و نیز مسجد جامع تاریخی و زیبای حاج حسن کدکنی از دیگر ظرفیت‌های موجود برای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه است.

بخش کدکن به مرکزیت کدکن با مساحت ۸۷۶ کیلومترمربع دارای ۱۷ روستا، ۲ دهستان و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کنونی آن حدود ۱۴ هزار نفر در ۶۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربت‌حیدریه واقع است. از این میزان جمعیت، افزون بر سه هزار نفر ساکن شهر و بقیه ساکن روستاها هستند و این جمعیت از ۲ قومیت فارس و ترک تشکیل شده‌ است.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد