Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که هنوز پست نخست‌وزیری تونس خالی مانده، پارلمان معلق شده و جنبش النهضه برای خروج کشور از بحران با ارائه پیشنهادهایی به رئیس جمهوری آمادگی خود را برای انتخابات زودهنگام اعلام کرده. دستگیری دو نماینده پارلمان نگرانی ناظران را برانگیخت و رئیس جمهوری این کشور را با اتهام جناحی عمل کردن، مواجه ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌گزارش «فرانس پرس»، نیروهای امنیتی تونس شنبه شب، ماهر زید و محمد عفس نمایندگان حزب اسلامی الکرامه را که از متحدان حزب النهضه هستند، دستگیر کردند. سیف‌الدین مخلوف، رهبر حزب الکرامه یکشنبه شب در صفحه شخصی خود در فیسبوک خبر دستگیری آنها را اعلام کرد. دستگیری این دو نفر تنها یک روز پس از بازداشت یاسین ایاری، از نمایندگان مستقل پارلمان تونس انجام شد.

دادگاه نظامی تونس مدعی است همه آنها به‌خاطر جرایم قدیمی خود بازداشت شده‌اند. آنها تأکید کرده‌اند، ایاری به‌خاطر انتقاد از ارتش در اواخر سال 2018 محکوم به دو سال حبس شده بود و اکنون به‌همین دلیل بازداشت شده است و زید نیز که پیشتر روزنامه‌نگار بوده دو سال قبل به‌دلیل توهین به باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری فقید تونس به دو سال زندان محکوم شده. اما واقعیت آن است که همه آنها به یک دلیل بازداشت شده‌اند: انتقاد از اقدام قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در برکناری نخست‌وزیر و معلق کردن پارلمان.
اقدام دولت در دستگیری این افراد با نگرانی گروه‌های حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، در حالی صورت گرفته که امریکا روز یکشنبه از تونس خواست به مسیر دموکراسی بازگردد. این در حالی است که صلاح‌الدین جورچی، مفسر سیاسی مسائل تونس به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اقدام دولت در این دستگیری‌ها یک اشتباه استراتژیک بود، زیرا کاملاً در تضاد با سخنان قیس سعید است که می‌گفت برای دموکراسی دست به برکناری نخست‌وزیر زده است. همه انتظار داشتند او با پرونده‌های فساد به طور مستقیم به نبرد با احزابی که مدعی است فساد مالی دارند، برود. اما اولین اقدام او دستگیری مخالفان بود.»
این در حالی است که ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک خبر داد، محمد القومانی، عضو دفتر اجرایی جنبش النهضه تونس اعلام کرده، جنبش متبوعش آماده ارائه امتیازات ضروری برای بازگشت به مسیر دموکراسی و عادی‌سازی اوضاع در تونس است. بنا بر این گزارش، القومانی همزمان سه خواسته اصلی جنبش النهضه تونس را اعلام کرد که به‌ گفته وی گامی اساسی در حل بحران فعلی است. به‌ گفته او این حزب در درجه نخست خواهان لغو تعلیق فعالیت پارلمان است. وی تشکیل دولت جدیدی را که توسط پارلمان تأیید شود به‌عنوان دومین خواسته حزبش اعلام و تأکید کرد که جنبش النهضه در دولت جدید مشارکت نخواهد داشت. درباره خواسته سوم نیز القومانی گفت که النهضه از هرگونه گفت‌و‌گوی سیاسی فراگیر که به حل اختلاف و فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام در دوره کوتاهی منجر شود استقبال می‌کند و در قبال هر گفت‌و‌گوی ملی انعطاف‌پذیر است./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جنبش النهضه رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام رشوه

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از بازداشت پنج نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام اخذ رشوه خبر داد.

ناصر عتباتی با اعلام این خبر بیان کرد: وفق دستورات قضایی صادره به اداره اطلاعات و هماهنگی‌های به عمل آمده و با انجام کار دقیق اطلاعاتی پنج نفر دیگر  از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام اخذ رشوهبازداشت و تحت قرار بازپرس رسیدگی کننده قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، وی گفت: دیروز نیز یک نفر از اعضای شورای شهر به همراه رئیس یکی از ادارات تابعه شهرداری سردشت دستگیر شده بودند.

انتهای پپیام

دیگر خبرها

  • بازداشت ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام رشوه
  • دستگیری یکی عضو شورا و رییس اداره دولتی این شهر
  • پرونده «آمیا»/ صحنه‌گردانان اتهام‌زنی علیه ایران چه کسانی هستند؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد