Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، لیلا حاجی آقابابایی عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری موفق به اخذ طرح برون‌دانشگاهی تصفیه سیال فلز کاری (آب‌صابون) مورد استفاده در فرآیند ماشین‌کاری فلزات با شرکت طراحی و مهندسی و تولیدی صنعتی نسیم‌آوران صنعت تهران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح این طرح گفت: در فرآیندهای ماشین‌کاری فلزات برای کاهش گرما و روان‌کاری در نقطه تماس تیغه با قطعه کاری، لازم است که از مایع خنک‌کننده، معروف به آب‌صابون صنعتی استفاده شود.

وی افزود: این مواد ترکیبی از عوامل نگهدارنده، مواد امولسیون‌کننده، انواع عوامل ضدباکتریایی و افزودنی‌های ضدخوردگی هستند که باعث امولسیون شدن روغن‌های معدنی در آب می‌شوند و مصرف سالانه این مواد شیمیایی در جهان بیش از 2 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری اظهار داشت: این مایعات در طول ماه‌ها استفاده بر اثر تجزیه حرارتی و آلودگی توسط ذرات معلق و روغن‌های آزاد روان‌کننده، خاصیت خود را از دست می‌دهند، بنابراین تعویض دوره‌ای آنها ضروری است، چراکه ورود این ترکیبات به محیط زیست یک تهدید زیست‌محیطی است و این پساب‌ها حاوی غلظت‌های بالایی از آلاینده‌های مختلف هستند.

وی افزود: از آنجایی که بسیاری از این ترکیبات دارای قدرت نفوذ بالایی در خاک هستند، تهدید جدی برای منابع آب زیرزمینی نیز محسوب می‌شوند، بنابراین باید با به کارگیری روش ایمن آنها را دفع کرد. یکی از مؤثرترین و پرکاربردترین روش‌های تصفیه این‌گونه پساب‌ها روش‌های شیمیایی است که در آن از منعقدکننده‌های مختلفی از جمله کلرورفریک برای تصفیه این‌گونه پساب‌ها استفاده می‌شود.

حاجی آقابابایی خاطرنشان کرد: مواد شیمیایی منعقدکننده باعث تجمع قطرات خنثی‌شده به کمک انعقاد یا لخته‌سازی می‌شود که با جداسازی فاز روغنی با دکانتاسیون، شناورسازی، سانتریفیوژ یا فیلتراسیون می‌توان روغن جدا شده را حذف کرد.

عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری درباره اهداف و مزایای طرح گفت: از آنجا که ورود پساب‌های ناشی از آب صابون مورد استفاده در فلزکاری به محیط زیست تهدید بوده که منجر به وضع قوانین سخت‌گیرانه در مورد دفع این پساب‌ها در کشورهای صنعتی شده است، نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان روشی ایمن برای تصفیه این پساب‌ها قبل از دفع به‌کار برده شود.

انتهای پیام/

ملیحه آدینه کد خبر: 1105347 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی (ره)

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی ره دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی واحد یادگار پساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از کارگران نمونه چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در این جشنواره از میان ۵۰۰ واحد صنعتی گروه کاری و کارگری از ۴۰ کارگر برتر در بخش‌های مختلف جشنواره، تجلیل شد.
مولوی افزود: یک واحد صنعتی کارگری نمونه، دو گروه کاری و کارگری نمونه و سه نفر کارگران برتر استان از برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره کارگری امتنان چهارمحال و بختیاری بودند.
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته سه نفر از کارگران استان در مسابقات قرآنی کشور و ۱۲ نفر هم در جشنواره‌های مختلف ورزشی عناوین برتر ملی را از آن خود کردند.

دیگر خبرها

  • اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به کار خود پایان داد
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • تجلیل از کارگران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • یک دانشگاه آزادی عضو کمیته اجرایی کنفرانس بین‌المللی پرتغال شد
  • یک دانشگاه آزادی عضو کمیته اجرایی در کنفرانس بین‌المللی پرتغال شد
  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 2
  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 1
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد