Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:31:51 GMT

سیاست کاهش تعهدات ایران منطبق با برجام است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۷۱۳۴

سیاست کاهش تعهدات ایران منطبق با برجام است

روزنامه جام جم سه‌شنبه ۱۲ مرداد در گفت وگو با مارک فینو سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه می آورد: دور ششم مذاکرات وین در حالی روز یکشنبه ۳۰خرداد پایان یافت که برای شروع مذاکرات در دور هفتم زمانی مشخص نشده‌است. اگرچه مذاکرات وین پس از سرکار آمدن دولت سیزدهم در کشورمان از سرگرفته می‌شود اما مقامات کاخ‌سفید و بازیگران اروپایی طی روزهای اخیر با تاکید بر مواضعی مانند عدم ارائه تضمین در خصوص آینده برجام و عدم رفع تحریم‌های مغایر با برجام، چشم‌انداز روشنی را از مذاکرات و خروجی آن ترسیم نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرده‌است تا زمان تامین‌نشدن خواسته‌های حقوقی و منطقی خود، حاضر به انجام تعهدات برجامی نخواهدبود.

در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و سرنوشت توافق هسته‌ای، جام‌جم گفت‌وگویی با مارک فینو، سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه انجام داده‌است. وی در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در مرکز سیاست امنیتی ژنو (GCSP) است.

وزیر خارجه فرانسه اخیرا مدعی شده‌است اگر گفت‌وگوهای وین با تاخیر مواجه شود، احتمال نتیجه گیری در مذاکرات وین و احیای برجام به خطر می‌افتد. ارزیابی شما از مواضع اخیر فرانسه چیست؟
این موضع گیری و اظهار بی‌حوصلگی در خصوص مذاکرات وین، با ادعای پاریس در خصوص تلاش جدی برای احیای توافق هسته‌ای در تضاد و مغایرت است. گرچه در صورت شکست مذاکرات و توقف آنها، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تعلیق نمی‌شود اما باید تاکید کنم دیگر بازیگران از جمله آمریکا و تروییکای اروپایی نیز در صورت شکست مذاکرات ضرر خواهند کرد. بنابراین باید به گونه‌ای سخن گفت که گویا فقط ایران در این مورد به دلیل عدم رفع تحریم‌ها متضرر می‌شود.
 فرانسه نه تنها در مذاکرات اخیر، بلکه در مذاکرات منتهی به برجام در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۵ میلادی نیز مواضع تندتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشت. حتی امانوئل مکرون یک بار موضوع مشارکت سعودی‌ها را در مذاکرات مطرح کرد که در نهایت ناچار به عقب‌نشینی در این خصوص شد.
هنوز برای ما نیز سوال است که آیا مکرون واقعا انتظار داشته حمایت دیگر اعضای کمیته مشترک برجام برای افزایش تعداد کشورهای توافق کننده را به دست بیاورد؟ (که قطعا محاسبه‌ای نادرست بوده‌است) شاید منظور مکرون این بوده که در صورت احیای برجام، می‌توان از بازیگرانی خارج از کمیته مشترک برجام نیز جهت مذاکرات بیشتر در ابعاد دیگر استفاده کرد. در هر حال، آنچه مسلم است این‌که خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ضربه‌ای به امنیت اروپا بود. بنابراین، احیای توافق هسته‌ای برای اروپا نیز اهمیت زیادی دارد. به همان نسبت، احیا نشدن آن نیز برای کشورهای اروپایی هزینه‌ساز است.


 واشنگتن و کشورهای اروپایی خواهان گنجاندن بندی در توافق جدید برای ادامه مذاکرات در ارتباط با مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند که البته از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز کاملا مردود اعلام شده‌است. نظر شما در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره فعالیت‌های موشکی ایران چیست؟
در مورد برنامه موشکی ایران و ارتباط آن با برجام نکته‌ای وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مفاد مربوط به برنامه موشکی بالستیک ایران بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که برجام را تأیید می‌کند اما بخشی از خود توافق هسته‌ای نیست. شورای امنیت می‌تواند به لحاظ نظری قطعنامه‌ای در مورد مقررات برنامه موشکی ایران تنظیم و تصویب کند اما در حقیقت هیچ توافقی بین اعضای دائم شورای امنیت وجود نداردکه ایران با انجام آزمایش‌ها و فعالیت‌های موشکی خود، برجام را زیر پا گذاشته‌است.
از سوی دیگر، مذاکراتی که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت، ناظر بر مساله هسته‌ای ایران بود. انتظار اوباما این بود که به محض تعلیق تحریم‌های ایران از طریق توافق هسته‌ای، مذاکرات بر سر ابعاد دیگر(موضوعات موشکی و منطقه‌ای) آغاز شود اما ایران این موضوع را نپذیرفت. در هر حال، مطابق سند توافق هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران ناقض برجام نیست.


 بازیگران آمریکایی و اروپایی در صورت‌بندی مذاکرات وین مدعی هستند که ایران نیز ناقض کلیت توافق هسته‌ای است و در مسیر احیای برجام، باید به مانند آمریکا اقدامات مهمی را برای احیای توافق صورت دهد. آیا به لحاظ حقوقی، ایران و آمریکا هر دو ناقض برجام محسوب می‌شوند یا ادعای مقامات غربی در این خصوص مخدوش است؟
ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج شده‌است اما تصمیمات ایران برای کاهش اجرای تعهدات خود با روح برجام براساس اصل مقابله به مثل (عمل متقابل) که اتفاقا با متن برجام نیز سازگار بوده، صورت گرفته‌است. پس در اینجا طرف ناقض توافق آمریکاست. تصور می‌کنم اکنون تلاش بیشتری در همه طرف‌ها برای ارائه تضمین‌های متقابل قوی برای رعایت مفاد برجام در آینده مورد نیاز است. راه حل‌های فنی زیادی برای ارائه این تضمین‌ها وجود دارد و آمریکا و بازیگران اروپایی نیز باید آن را بپذیرند. در هر حال، توافق نهایی به دلیل پیچیدگی موضوعات مورد بحث به تعویق افتاده‌است اما باید این گره‌ها را حل کرد.

منبع: جام جم آنلاین برچسب‌ها برجام جمهوری اسلامی ایران فرانسه وین شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام جمهوری اسلامی ایران فرانسه برجام جمهوری اسلامی ایران فرانسه وین شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای مذاکرات وین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و دوازدهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات

اخبار رسانه‌ها امروز- یکشنبه- از نتایج دور مذاکرات روز گذشته در قاهره درخصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه نشان می‌دهد هنوز توافقی حاصل نشده است.

 شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مقام ارشد حماس گزارش داد مذاکراتی که در قاهره از طریق میانجی‌گران مصری در حال انجام بود، روز شنبه بدون نتیجه پایان یافت و دور جدید آن روز یکشنبه برگزار می‌شود.

سی ان ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست گزارش داد که هرگونه توافق احتمالی بر سر چارچوبی کاری به آتش‌بس موقت و آزادی اسیران صهیونیست‌ در غزه نزدیک خواهد شد و احتمالاً مذاکرات مداوم درباره جزئیات دقیق توافق دنبال خواهد شد.

این شبکه اشاره کرد: انتظار می‌رود که دستیابی به توافق نهایی بین ۲ طرف چندین روز دیگر طول بکشد و مذاکرات ادامه داشته باشد و و مذاکره‌کنندگان در جنبه‌های فنی توافق احتمالی پیشرفت کرده‌اند، اما ۲ منبع اسرائیلی گفتند که ممکن است تکمیل خود معامله یک هفته طول بکشد.

در این خصوص یک منبع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس در غزه عصر شنبه فاش کرد که جلسه گفت‌وگو بین حماس و میانجی‌ها امشب بدون حصول نتیجه نهایی تکمیل شد.

این منبع به روزنامه العربی الجدید افزود که نشست‌های بین حماس و میانجی‌ها فردا ادامه خواهد داشت و توضیح داد که حماس سوالاتی دارد که می‌خواهد به آنها پاسخ داده شود و این با هماهنگی همه طرف‌ها انجام می‌شود. این منبع تاکید کرد که اظهارات منفی اسرائیل بر روند گفت‌وگوهای جاری در قاهره تأثیری نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی روز شنبه این نکته را تکرار کرد و گفت که حتی اگر حماس توافق را به عنوان پیشنهادی بپذیرد، چندین روز دیگر طول می‌کشد تا برخی از جزئیاتی که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، بررسی شود. این بحث‌ها همچنین می‌تواند دشوار و طولانی باشد.

مقامات ایالات متحده همچنان با خوش بینی محتاطانه به گفت‌وگوها می‌نگرند و پیشرفت را تبلیغ می‌کنند، اما همچنان اذعان دارند که تلاش‌های قبلی در آخرین لحظه شکست خورده‌اند.

در حالی که حماس روز شنبه با میانجیگران در قاهره دیدار کرد، دیوید بارنیا، مدیر موساد در اسرائیل ماند. اما منابع اسرائیلی گفته‌اند که در صورت موافقت حماس با این توافق، او ممکن است به سرعت به مصر برود.

یک فرد مطلع از این مذاکرات گفت که بیل برنز، رئیس سیا که نقش گفت‌وگوکننده اصلی آمریکا در مذاکرات چند جانبه را ایفا کرده، هم اکنون در قاهره است.

درباره مذاکرات قاهره محمود مرداوی، از اعضای حماس روز شنبه گفت که مذاکره کنندگان این جنبش با روحیه مثبت به مذاکرات در قاهره رفته‌اند. وی اشاره کرد آنچه در قاهره ارائه شد فقط یک پیشنهاد است نه فرمولی برای توافق.

مرداوی افزود: حماس به بازگشت آوارگان، بازسازی غزه و خروج کامل اشغالگران از این باریکه اصرار دارد.

همزمان با اظهارات این مقام حماس سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل پیش از رسیدن پاسخ حماس هیئتی را برای ادامه مذاکرات بر سر معامله تبادل اسیران به قاهره نمی‌فرستد. باید از حماس انعطاف پذیری ببیند.

حماس: هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیریم

الجزیره به نقل از یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کردد که این جنبش تحت هیچ شرایطی توافقی را که صراحتاً متضمن توقف جنگ علیه غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.

 این مقام حماس که به نام وی اشاره نشده به شبکه الجزیره گفت که رژیم اشغالگر با اصرار بر ادامه جنگ مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شود.

وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی در تلاش برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای خود است بدون اینکه این توافق متضمن توقف جنگ باشد.

این مقام حماس گفت دشمن صهیونیستی به خاطر اصرار بر حمله زمینی به رفع به جای توقف جنگ و خروج کامل از نوار غزه مسئول هرگونه عواقب و پیامدی است.

وی گفت اطلاعات ما نشان می‌دهد که نتانیاهو به خاطر برخی مسائل شخصی مانع رسیدن به توافق می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • رافائل گروسی میهمان ویژه همایش هسته‌ای اصفهان
  • بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!