Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، بیش از ۳.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان در معرض آلودگی ناشی از پخت و پز با سوخت جامد از قبیل زغال و چوب قرار دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد آلودگی ناشی از سوخت جامد اثرات جدی بر سلامتی دارد.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد می‌دهد آلودگی ناشی از سوخت جامد احتمال ابتلا به آب مروارد را به ویژه در زنان افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب مروارید (Cataract) به حالتی گفته می‌شود که در آن عدسی چشم کدر می‌شود (عدسی به طور طبیعی شفاف است). تنها راه درمان این عارضه، عمل جراحی خارج کردن عدسی کدر و جایگزین کردن آن با عدسی مصنوعی است.

هنوز تاثیر آلودگی ناشی از سوخت جامد بر دیگر بیماری‌های چشمی از قبیل گلوکوم، التهاب قرنیه و التهاب ملتحمه بررسی نشده است.

در این مطالعه که با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از نیم میلیون نفر صورت گرفته، نشان می‌دهد اغلب افرادی که به جای سوخت‌های پاک (برق یا گاز)، از سوخت‌های جامد استفاده می‌کنند، افراد سالمند، روستایی، کشاورزان و سیگاری‌ها هستند و تمایل به استفاده از این سوخت در زنان بیشتر است.

محققان احتمال می‌دهند ارتباط بین بیماری‌های چشمی و سوخت‌های جامد، به دلیل قرارگرفتن در معرض سطوح بالای ذرات معلق و مونوکسید کربن باشد. قرارگرفتن در معرض دود سوخت جامد بر جنبه‌های دیگر سلامتی نیز اثرگذار است.

پخت و پز با چوب و زغال و خطر بیماری‌های تنفسی
محققان چینی دریافتند پخت و پز با استفاده از چوب یا زغال با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های تنفسی ارتباط دارد.

در این تحقیقات سوابق ۲۸۰ هزار شهروند ۳۰ تا ۷۰ ساله چینی که در زمان آغاز مطالعه فاقد هرگونه بیماری تنفسی بوده و دخانیات استعمال نمی‌کردند، مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت سلامت این افراد به مدت ۹ سال تحت نظارت محققان قرار گرفت و مشخص شد خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی در بین افرادی که از سوخت‌های جامد برای پخت و پز استفاده می‌کنند در مقایسه با سایرین ۳۶ درصد بالاتر است.

همچنین بر اساس نتایج این تحقیقات هرچه مدت زمان استفاده از سوخت‌های جامد بیشتر باشد، خطر بستری شدن یا مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

در واقع خطر ابتلا به این نوع بیماری‌ها و مرگ ناشی از آن در بین افرادی که به مدت ۴۰ سال یا بیشتر از سوخت جامد استفاده کرده‌اند، ۵۴ درصد بالاتر از افرادی است که از گاز برای پخت و پز بهره می‌برند.
نتایج این مطالعه در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها سالمندان دانشگاه آکسفورد برگزیدگان علم چشم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندان دانشگاه آکسفورد برگزیدگان علم سالمندان دانشگاه آکسفورد برگزیدگان علم چشم آلودگی ناشی سوخت های جامد سوخت جامد پخت و پز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۸۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی نمی‌خواست روزبه چشمی در استقلال بماند؟

آفتاب‌‌نیوز :

انتشار متنی در صفحه اینستاگرام یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال موجب شد تا موضوعات مربوط به تابستان سال ۱۴۰۲ و فصل نقل و انتقالات لیگ برتر جاری دوباره ورق بخورد.

محمد نوری یکی از پیشکسوتان تیم استقلال در ارتباط با حضور تاثیرگذار روزبه چشمی در لیگ برتر جاری او را «عصای دست جواد نکونام» و یکی از «مهره‌های کلیدی در دفاع و خط هافبک» این تیم معرفی کرده که به واسطه «ایستادگی سرمربی آبی پوشان» توانسته این فصل هم در جمع استقلالی‌ها حضور داشته باشد!

روزبه چشمی که از لیگ برتر پانزدهم از باشگاه صبای قم به جمع استقلالی‌ها پیوست تنها در فصل بیستم لیگ برتر به دلیل حضور در باشگاه «ام صلال قطر» در جمع استقلالی‌ها حضور نداشت و در سایر فصول همواره یکی از بازیکنان این تیم به شمار می‌رفت.

چشمی در فصل جاری لیگ برتر در ۲۳ بازی از ابتدا در ترکیب اصلی استقلال حضور داشته و ۲۰۷۰ دقیقه نیز برای این تیم بازی کرده است.

او یک گل سه امتیازی نیز در دیدار برگشت مقابل سپاهان به ثمر رساند تا استقلال با همان ۳ امتیاز حالا با ۵۳ امتیاز نسبت به تیم تعقیب کننده ۵۲ امتیازی اش – پرسپولیس - در صدر جدول قرار گرفته باشد.

اما این پیشکسوت باشگاه استقلال در متنی که منتشر کرده مدعی شد؛ «اگر پافشاری و ایستادگی جواد نکونام در ابتدای فصل نبود فردی در باشگاه استقلال که با چشمی از گذشته مشکل داشت نمی‌خواست قرارداد او را تمدید کند!»، اما در نهایت «با ایستادگی و اصرار جواد نکونام» چشمی قراردادش را با استقلال تمدید می‌کند.

این پیشکسوت استقلال همچنین ضمن تشکر از این اقدام سرمربی که پای کاپیتان تیم ایستاده عنوان کرده که «دشمن استقلال داخل خانه خودمان حضور دارد که روزی هواداران او را رسوا خواهند کرد».

قطعاً با پایان یافتن فصل جاری لیگ برتر و به واسطه اتفاقات عجیب و غریب در طول ماه‌های گذشته از جمله اختلاف نظر‌های شدید بین نکونام و علی خطیر یا نامه امضا شده اعضای هیأت مدیره به منظور عزل نکونام از سرمربیگری استقلال، کاپیتان‌های این تیم و سرمربی اش حرف‌های جالب و مهمی برای هواداران و اهالی فوتبال در ارتباط با اتفاقات فصل بیست و سوم لیگ برتر خواهند داشت.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • چه کسی نمی‌خواست روزبه چشمی در استقلال بماند؟
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد