Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:04:26 GMT

برداشت شالی در دیار خشکیده گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۰۶۳۰

برداشت شالی در دیار خشکیده گلستان آغاز شد

کاهش شدید ریزش‎های جوی و افت منابع آبی زیر سطحی هم نتوانست کشاورزان گلستانی را برای چشم پوشی از کشت شالی قانع کند و امسال در ۶۷ هزار هکتار از اراضی این استان محصول پرآب طلب برنج کاشته شد.

خشک شدن ده ها آب‌بندان و چاه آب در شروع فصل گرمای امسال مشکلات زیادی را برای شالیکاران گلستان ایجاد کرد اما با همه این دشواری‌ها، تعدادی از کشاورزان موفق به کشت و برداشت شلتوک برنج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود هشدار و توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت شالی گلستان در فصل زراعی جاری نسبت به سال گذشته فقط ۳۰ هزار هکتار کاهش یافت.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گلستان ، از اول مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ تیر امسال بارندگی تجمعی متوسط این استان ۳۱۶ میلی متر بود که نسبت به آمار ۴۴۲ میلی متری دوره زمانی بلندمدت، ۲۹ درصد کاهش یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت : سال گذشته و در شرایط آبی مطلوب و قابل قبول استان، ۹۷ هزار هکتار شالی کاشته شد و انتظار می رفت به سبب خشکسالی شدید، کشت این محصول به حداقل ممکن برسد اما مشکلات اقتصادی و معیشتی سبب شد کشاورزان ریسک آسیب به تولیدات و دسترنج چند ماهه خود را نیز بپذیرند.

بر اساس بررسی خبرنگار ایرنا، هر هکتار برنج ۵۰۰ میلون ریال درآمد نصیب کشاورز می کند که این رقم در محصولی مانند پنبه ۱۵۰ میلیون ریال است.

محمدرضا عباسی گفت : به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی به کشاورزان توصیه شد که سطح زیر کشت شالی خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند و محصولاتی با نیاز آبی کمتر مانند سویا و کنجد بکارند اما این خواسته مورد قبول قرار نگرفت.

وی بیان کرد: خشکسالی آسیب زیادی به کشاورزی و شالیکاری گلستان وارد کرد و از زمان شروع کشت تا ۱۰ مرداد امسال ۳۰۰ هکتار از مزارع شالی استان خشک شد.

بیشترین گونه زیر کشت در گلستان از نوع طارم، نعمت، هاشمی و دم‌سیاه است .

از مجموع شالیزارهای گلستان ۱۲ هزار هکتار که به صورت مستقیم از سردهنه رودخانه مشروب می شوند وضعیت مناسب تری برای کشت برنج دارند.

تا سال گذشته کشت شالی در گلستان به دلیل محدودیت منابع آبی ممنوع بود اما از سال جاری و با درخواست مکرر نمایندگان مردم استان در مجلس، این مصوبه قانونی پس از ۱۵ سال لغو شد

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کم آبی شالیزار خشکسالی گلستان برنج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کم آبی وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کم آبی شالیزار خشکسالی گلستان برنج هزار هکتار کشت شالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۰۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

با فرا رسیدن اردیبهشت ماه کاشت نشا برنج در شالیزار‌های شمال کشور آغاز شده است. بهترین زمان برای کاشت برنج اردیبهشت ماه است و اغلب در شهریور ماه به بار می‌نشیند و آماده برداشت می‌شود.

این روز‌ها شالیزار‌های شمال کشور نمای زیبایی را به طبیعت بخشیده است. شهروند خبرنگار ما فیلمی از شالیزار‌های شهرستان بابل را به نمایش گذاشت که دیدن آن خالی از لطف نیست.

منبع: علی حاجی آقازاده سنگرودی - مازندران

بیشتر بخوانید:

آغاز کاشت نشا دوم در شالیزار‌های روستای سنگرودپی بابل + فیلم و تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • نشاء شالی در گلستان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان