Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@05:26:17 GMT

سیلاب ۲۲۰ میلیارد ریال به نوشهر خسارت زد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۱۷۸۲

سیلاب ۲۲۰ میلیارد ریال به نوشهر خسارت زد

بارش های شدید باران در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری علاوه بر طغیان رودخانه های بخش کوهستانی کجور ، خسارت زیادی به زمین های زراعی ، باغی و تاسیسات زیربنایی شهرستان وارد کرد.

سعید یزدانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بازدیدهای انجام شده توسط کارشناسان از مناطق سیل زده در بخش کجور نوشهر بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال به دامداران، اراضی باغی و کشاورزی و زیر ساخت های راه، آب و سامانه مخابراتی آسیب وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از این میزان ۹۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی شامل تلف شدن ۴۰۰ دام سبک و ۱۱۷ دام سنگین به همراه تخریب کامل یک واحد دامداری به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر در روستای "انگاس" و بخش کجور بوده است.

وی با اشاره به آسیب دیدن پنج هکتار از عرصه های باغی و ۲۰۰ هکتار زراعی در بخش کجور و مرکزی نوشهر ،اظهار داشت: بیشترین خسارت در بخش باغی و زراعی در روستاهای "انگاس"، "چناربن"، "کینج" و "کینس" در بخش کجور و روستاهای "کشکسرا"، "ملکار"، "عالم کلا" بخش مرکزی نوشهر بوده است.

فرماندار نوشهر به خسارت های ۱۰۰ میلیارد ریالی حوزه راه بخش کجور اشاره کرد و اظهار داشت: ۴ دهنه پل مسیر در روستاهای "انگاس"، "خاچک" و در منطقه "میخ ساز" و "ترخان لش" و بخشی از جاده های روستاهای "بین" ، "برکن"، "نیتل"، "سما" و " منجیر" به همراه سه کیلومتر دیوار حفاظتی راه های اصلی و فرعی در این بخش آسیب دید.

وی  خسارت به دیوار حفاظتی رودخانه و سردهنه زراعی در روستاهای "کینس" و حسن آباد" و کانال انتقال آب را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

اردیبهشت ماه سال گذشته هم بر اثر بارندگی شدید در منطقه کجور علاوه بر طغیانی شدن روخانه های این منطقه ، به چند نقطه از مسیر راه ارتباطی منتهی به روستای نیچکوه این بخش خسارت وارد کرد.

از سال ۹۲ تاکنون حداقل پنج سیل و طغیان رودخانه ها در بخش کجور بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این منطقه خسارت وارد کرده است که می توان به سیل مردادماه سال ۹۴ با بیش از ۷۰ میلیارد ریال و خرداد سال ۹۵ با ۱۷ میلیارد ریال اشاره کرد که می طلبد طرح های آبخیزداری در این بخش افزایش یافته و با جدیت بیشتری در این منطقه اجرا شوند.

بخش تاریخی و کوهستانی کجور با دست کم ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲۵ هزار نفر جمعیت متغیر دارای ۲ نقطه شهری و  ۶۸ نقطه روستایی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز شهرستان نوشهر واقع است و حدود ۱۱ هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که از این سطح بیش از ۲ هزار هکتار باغ میوه است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری نوشهر در غرب مازندران قرار دارد.

برچسب‌ها نوشهر مازندران سیل کجور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوشهر مازندران سیل نوشهر مازندران سیل کجور میلیارد ریال بخش کجور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد کهیر از وارد شدن خسارت و زیر آب رفتن کنارک، کهیر و ۳۰ روستای اطراف آن جلوگیری کرد.

محمد کرمی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در بازدید از سد کهیر و مناطق سیل‌زده جنوب استان، بیان کرد: ساخت سدهای پیشین، زیردان، شیکلک، خیرآباد، ماشکیل اولیا و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند.

وی تاکید کرد: سیل‌بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها در جنوب این استان کردند.

او با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها، اظهار کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از ۲۷۰ میلی‌متر در زمانی کوتاه بود که  البته کمترین مشکلات و خسارت‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان دیدیم.

کرمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم، بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم را برای کنترل سیلاب داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعبی سد پیشین و ۲۱۷ میلیون مترمکعبی سد زیردان، گفت: براساس پیش‌بینی انجام‌شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل‌بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته، ادامه داد: این سد کمترین حجم آب حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را دارد و با توجه به ظرفیت ۳۸۰ میلیون مترمکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از ۹۳۰۰ مترمکعب بود کنترل  شد، اما به سرعت ظرفیت سد تکمیل و سرریز شد.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین آب بخش‌های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چند برابر پیش‌بینی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • سیل در افغانستان قربانی گرفت
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • سیلاب به مزارع روستای سرچاه شور خسارت زد + تصاویر
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • سیل و آبگرفتگی در روستای «چنداب» گرمسار