Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی بابایی کارنامی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس, در خصوص راهکارهای حل بحران جمعیتی  در کشور  با توجه به سقوط نرخ جمعیت به زیر یک درصد, اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های امروز کشور ما, موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت است که حتی صاحب نظران اجتماعی و اقتصادی در رابطه با آن نظرات متفاوتی دارند که باید مشوق‌هایی را برای افزایش جمعیت و رشد نرخ جمعیت در کشور طراحی کنیم و تجربه سراسر جهان را باید به منظور تصمیم گیری, پیش روی خود داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ما باید این انگیزه را در خانواده‌ها ایجاد کنیم و شاخص رفاه را برای آن‌ها بهبود ببخشیم تا زندگی مسالمت آمیز در جامعه وجود داشته باشد چراکه اگر این کار‌ها را انجام ندهیم طبیعی است که در خصوص موضوع جمعیت، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای برون رفت از فضای فعلی که دغدغه جدی است باید در مسائل خانواده، آموزش و پرورش، جامعه شناسی و روانشناسی تجدیدنظر داشته باشیم و راهکار‌های مطلوب را در دستور کار قرار دهیم و در این میان, مردم هم منتظر اقدامات دولت و مجلس برای این منظور هستند و البته نقش مسائل فرهنگی و اجتماعی در موضوع جمعیت را نمی‌توان نادیده گرفت و باید برای خانواده ها, بسته‌های تشویقی را هم درنظر بگیریم.

بیشتر بخوانید:

عدم اشتیاق به فرزندآوری بحران قرن جدید

بابایی با اشاره به نقش بسته‌های تشویقی در فرزندآوری و جمعیت گفت: از نظر فرهنگی، این مشوق‌ها بسیار مهم هستند و ما تقریبا بر اساس آخرین آماری که داریم ۱۳ میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم که انگیزه ازدواج ندارند و باید این عدد را درنظر بگیریم که اگر برای این موضوع مهم راهکاری نداشته باشیم و برای آن اقداماتی انجام ندهیم با مشکلاتی روبرو می‌شویم. این در حالی است که اگر نیمی از این جمعیت جوان که ۶ میلیون و نیم هستند، ازدواج کنند و بچه دار شوند و مبنای آن را دو فرزندی قرار دهیم، در ۵ سال آینده می‌تواند جمعیت بالاتری را برای جامعه ما رقم بزند و در رشد جمعیت بسیار موثر است.

وی ادامه داد: البته باید دغدغه‌های آینده بچه‌ها را نیز درنظر گرفت چراکه بار این مسائل روی دوش خانواده هاست و وقتی هزینه بالاتر برود فرزندآوری کمتر است. بنابراین، باید این نمودار و موارد بررسی شوند و همچنین, باید هزینه خانواده‌ها را در نگهداشت فرزندان در دوره‌های سنی مختلف درنظر گرفت و در این میان, نقش دولت و حاکمیت را نباید نادیده گرفت. به طور مثال؛  بیمه زندگی. دولت باید مبلغی را به عنوان بیمه زندگی فرزندی که متولد شده است را به نمایندگی از آن فرزند، سپرده گذاری کند که وقتی این بچه به سن قانونی رسید تقریبا سرمایه خوبی در بانک‌ها داشته باشد که این سرمایه می‌تواند امنیت زندگی او و مبنای تصمیم گیری برای آینده اش شودکه قرار بود این کار انجام شود، اما متاسفانه هنوز این کار انجام نشده است.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در خصوص رفاه و سلامت، بهداشت که شاخص بسیار مهمی است  و همچنین در حوزه تعلیم و تربیت، باید گفت که عملکردها آن طور که باید نبوده است و هر قدر جلوتر رفتیم هزینه را به گردن خانواده‌ها انداختیم که این نشان می دهد معکوس برخورد کرده ایم و بدنبال آن، اشتغال و ازدواج، رفاه و مسکن هم بدین صورت است و در حقیقت, نگاه ها, نگاه‌های منظم کردن جمعیت خانواده نبوده است و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما باید در تصمیم گیری‌های کلان کشور به خوبی عمل کنیم و به انسجام اساسی برسیم.

بیشتر بخوانید:

جمعیت جوان در سراشیبی بحران/ فرزندآوری؛ سرمایه ای که نباید از نگاه مسئولان مغفول بماند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روانشناسی خانواده جمعیت کشور فرزندآوری خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از رفع موانع ازدواج و فرزندآوری به عنوان مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت در کشور و استان نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۵ اردیبهشت ماه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت استان سمنان با بیان اینکه شان نزول سوره مبارکه کوثر حضرت فاطمه زهرا(س) است اظهار کرد: این سوره در شرایطی نازل شد که مشرکین می‌گفتند پیامبر اکرم(ص) ابتر است و نسل ایشان ادامه نخواهد یافت که این امر نشان می‌دهد تکثیر نسل از اهمیت بالایی برخوردار است. 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نبی اکرم(ص) به تکثیر نسل خود مباهات می‌کند افزود: واژه «کوثر» به خیر کثیر معنی شده است که مهمترین جنبه آن موضوع تکثیر نسل است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تکثیر نسل را یکی از اهداف اصلی ازدواج عنوان و تاکید کرد: شخصیت افراد کامل نمی‌شود مگر آنکه ازدواج کنند. 

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: در هیچ دوره‌ای مقدمات ازدواج تا این اندازه توسط دولت و حکومت فراهم نبوده است.

امام جمعه سمنان در تشریح فلسفه لذت‌ جنسی اظهار کرد: همانطور که بدن انسان برای رشد نیازمند مواد غذایی گوناگون است و خداوند برای آن، میل به خوردن غذا را در انسان قرار داده، لذت جنسی نیز عامل رغبت انسان به تکثیر نسل است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: متاسفانه انسان در موضوع خوردن و آشامیدن، هدف اصلی خلقت را که رشد و سلامت بدن بوده فراموش کرده و لذت جویی را هدف خود قرار داده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی افزود: متاسفانه در موضوع لذت جنسی نیز انسان به جای آنکه به تکثیر نسل توجه کند، آن‌را فراموش کرده و بر لذت‌جویی جنسی متمرکز شده است. 

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره نساء گفت: خداوند متعال انسان را به تکثیر نسل در عالم توصیه کرده است لذا جوانی جمعیت و امر ازدواج دستوری الهی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رفع موانع ازدواج و فرزندآوری را مقدمه ازدیاد جمعیت دانست و افزود: برخی از موانع فرزندآوری در استان مانند مباحث مربوط به غربال‌گری قابل برطرف شدن هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی واگذاری زمین‌های طرح جوانی جمعیت را اقدامی قابل تقدیر خواند و ادامه داد: در کنار این موضوعات باید موانع ازدواج مانند تسهیلات ازدواج و مسکن نیز پیگیری شود چراکه این مشکلات امر ازدواج را به تاخیر می اندازد. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان خواستار تشکیل کمیته بررسی و ارزیابی موانع ازدواج ذیل استانداری سمنان شد و خاطرنشان کرد: شناسایی موانع امر ازدواج و فرزندآوری می‌تواند به تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت در استان منجر شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • سلامت زیر بنا و اساس جامعه است
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • کبودراهنگ در فرزندآوری پیشتاز است