Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@19:29:33 GMT

فساد 180 هزار میلیارد تومانی صنعت فولاد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۲۳۱۳

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در صحن علنی مجلس مطرح کردهده است که میزان رانت دلالان و واسطه گران در بازار فولاد تنها در هفت ماهه نخست سال، گذشته بین 150 تا 180 هزار میلیارد تومان است. در این گزارش پژوهشی اضافه شده است : بر اساس گزارش شرکت ملی فولاد ایران (1399)، طبق سند چشم انداز افق 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده و این در حالی است که این صنعت با چالشهای متعددی برای رسیدن به این هدف روبه رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالشهای موجود در بازار محصولات مختلف فولادی، عمدتاً ناشی از خلاها و تدوین سیاستهای نادرست و یا عدم اجرای مطلوب سیاستهای تدوینی است که در اغلب موارد سلامت ساختار بازار این محصولات را نشانه گرفته است. این چالشها منجر به عدم تعادل و ثبات در بازار فولاد، مشکلات در حوزه تأمین مواد اولیه، بهره وری پایین صنعت فولاد، وجود شکافهایی در زنجیره ارزش این محصول، احتکار، شکل گیری بازار غیررسمی و درمجموع عدم تحقق برنامه های توسعه ای مرتبط با آن شده است. از طرفی وجود چالشهای عدیده، زمینه شکل گیری فساد اقتصادی در این بخش را نیز فراهم آورده است؛ زیرا فساد، اقدامی است که عمدتا در فضای چالش برانگیز شکل می گیرد. وجود نوسانات و بی ثباتی ها در بخشهای مختلف بازار فولاد کشور ازجمله در حوزه قیمت گذاری، عرضه و تقاضای مواد اولیه و محصولات نهایی، موجب ایجاد فضای چالش برانگیز و شکل گیری رانت و فساد برای عده ای در این بازار شده است.عوامل بسیاری بر فساد اقتصادی در بخشهای مختلف تأثیرگذارند. بررسی ها نشان می دهد، بخشی از بی ثباتیهای صنعت فولاد کشور، ناشی از مشکلات درونی صنعت و بخشی دیگر مربوط به مشکلاتی است که خارج از این بازار بر طرفهای عرضه و تقاضا وارد می شود. تمامی مشکلات درونی و بیرونی این بازار به نحوی درنهایت بر عدم ثبات و قیمت گذاری نادرست محصولات فولادی در مراحل مختلف زنجیره تولید آن سوق یافته است و این امر زمینه شکل گیری رانت و فساد در این بازار به ویژه برای دلالان و واسطه ها را فراهم نموده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۷۰ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۳۷۷ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با کاهش ۹۲۶ هزار تومانی به قیمت ۴۰ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز یک‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۴۳۷ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۸۴۴ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۷ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان

سکه امامی

۴۰ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان

نیم سکه

۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۳۷۷ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۴ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان

هر انس طلا

۲۳۰۱.۸۹ دلار

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902979

دیگر خبرها

  • برتری تراکتور و هوادار در نیمه اول/ صنعت نفت جان گرفت
  • با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت فولاد کشور آشنا شوید
  • سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی
  • سرک دلار به کانال ۶۰
  • ویسی فکر می‌کرد جریمه‌اش به ریال است!
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار
  • بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید