Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:12:11 GMT

دولت سیزدهم، تغییر و تحول به نفع مردم

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۳۰۰۸

دولت سیزدهم، تغییر و تحول به نفع مردم

مردم سالاری دینی ناظر به مدلی از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم استوار بوده و حاکم در چارچوب مقررات الهی، حق‌مداری، خدمت‌محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی بر نقش مردم در امور سیاسی جامعه دینی تاکید دارد. از طرفی، تنها مدل حکومتی است که در آن، مشروعیت دینی و مشروعیت سیاسی با هم جمع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 فهم نادرست دین ، آن را از یک طرف به پدیده های بوروکراتیک  و نهادی و از سوی دیگر به امری فردی و خصوصی فرو کاسته است و هر دو جنبه در حوزه عمومی کم اهمیت تلقی می شود. بخشی از این مساله پذیرش تلویحی دین زدایی است.  به ادعای «برگر»، هر چه جامعه و فرهنگی عقلانی‌تر می شود از اهمیت اجتماعی دین در آن جامعه کاسته می شود. بر خلاف این عقیده، بر این باوریم دین بخشی از فرهنگ است که تصویر قابل قبولی از نظام حاکم بر هستی ارائه می دهد.


بر اساس آموزه های مردم سالاری دینی، ولی نعمت، آقا، صاحب قدرت و موکل، مردم هستند و حاکمان، وکیل، امین و منصوب مردم می باشند و خود را خدمتگزار می دانند و از باب خدمتگزاری کمر همت به خدمت می بندند و مردم داری وظیفه و صفت بارز این حکومت ها است.

خلاصه کلام حضرت امیر (ع) به حاکمان نیز این است که «در قلبت دوست داشتن مردم، محبت نسبت به مردم و ملاطفت و مدارا با مردم را اصل قرار بده چرا که مردم، از دو حال خارج نیستند؛ یا برادر تو اند در تعریف دین یا همسان تو در تناسب خلقت.»


تعریف حضرت از مردم  چنان وسعت و شمولی دارد که هیچ انسانی از این دایره بیرون نمی ماند و از این حکم مستثنی نمی شود.


با اعتقاد به این آموزه های دینی، جمهوری اسلامی ایران با برگزاری  چهل مرحله انتخابات سراسری در کشور در کمال صحت و دقت و نهایت  امنیت، الگویی برای نظام مردم سالاری دینی ارائه داده است.


بر اساس آمار رسمی  در انتخابات ۱۴۰۰، تعداد ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که با وجود مشکلات عدیده، ۲۸ میلیون و ۹۸۹هزار و ۵۲۹ هموطن در انتخابات شرکت و مشارکت قابل قبول، ۴۸۰۸ درصدی را رقم زدند. در این انتخابات، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رییسی، با کسب ۱۸ میلیون و  ۲۱ هزار و ۹۴۵ رای، به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط ولی فقیه به سِمت «ریاست جمهوری» منصوب شد.


سیدابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تاکنون است که پس از مراسم تحلیف در روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی، به صورت رسمی سکان ریاست جمهوری کشور را برای یک دوره چهار ساله در دست می‌گیرد.


 رییس جمهوری منتخب، پیام مردم در ۲۸ خرداد  را «تحول خواهی»، «عدالت‌خواهی» و «مبارزه با فقر و تبعیض» معرفی و تصریح کرد: پیام مردم پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنان و توجه به ارزش‌های نظام اسلامی و رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود و این پیام مردم در انتخابات بود که با فساد مبارزه شود، عدالت حاکم شود و به روابط ناسالم اداری و هر آنچه که پیوندی با جامعه اسلامی ندارد پایان یابد. «پیام مردم تغییر وضعیت موجود بود. با توجه به رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت در پنج سال اخیر، وضعیت مردم را وضعیت مناسبی نمی‌بینیم چه به دلیل دشمنی دشمنان و چه به دلیل کاستی‌های داخلی»


همانگونه که دکتر رییسی اعلام کرده در برنامه تحولی دولت جدید لازم است همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط و جناح سیاسی و بدون توجه به قومیت و دانشگاه همه نخبگان، کارشناسان، متخصصان  دلسوزانه در کنار هم نقش آفرینی کنند تا با همکاری و مشارکت عمومی  وضع به نفع همه مردم تغییر یابد و «اعتماد مردم به دولت» احیا شود.


اولویت اول دولت مردمی رییسی، مساله معیشت و سفره مردم خواهد بود و نسبت به سفره مردم باید اقدامات جدی کرد. باید افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها حل شود، دلیل کاهش درآمد اشتغال است، بیکاری یکی از علل ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی است که باید حل شود . امروز چهل درصد ظرفیت تولیدی کشور معطل است، پس امکان افزایش اشتغال برای جوان‌های کشور  کاملاً وجود دارد.

مردم همچنین از مساله سلامت، هزینه مسکن و بازار آشفته سهام گله مند هستند. رفع این مشکلات با تکیه بر باور «ما می توانیم» و «توان داخلی»  نه در شعار که در عمل با همین امکاناتی که کشور بحمدالله  از آن برخوردار است و با همت همه مسئولان و مدیران کشور کاملاً قابل‌ انجام است.


بر اساس خواست رهبری و مردم، دولت باید مظهر وفاق باشد و تغایرات موهومی که بین مردم وجود دارد باید با نگاه وفاق آمیز و ملاطفت با مردم این تمایزات را برطرف کرد. گفت و گوی صادقانه با مردم هم یکی از کارهایی است که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند.


انتظار است دولت جدید هر چه زودتر کار خود را شروع کند. مقام معظم رهبری نیز بر این مهم تاکید داشتند: «در تشکیل دولت بایستی سرعت عمل به‌خرج داد و شرایط کشور اقتضا نمی‌کند در تشکیل دولت تاخیر بیافتد. هم رئیس جمهور محترم در معرفی وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر صریح درباب وزرا شتاب به خرج دهند تا زودتر دولت تشکیل شود و مشغول به کار شوند.»


در حکم تنفیذ ریاست جمهوری نیز تاکید شده است: امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.

 


 

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری دولت دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری دولت جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران ریاست جمهوری پیام مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور مسئولان را موظف کرده‌ که هرکدام تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با معاونت علمی فناوری منعقد کنند، گفت: در چند نقطه کشور مطالعات این مسئله را انجام داده‌ایم و به زودی تحول جدی فن‌آورانه و دانش پایه در حوزه حکمرانی فرهنگ را مشاهده خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: به زودی قصد عزیمت به کشور آذربایجان برای شرکت در یک اجلاس را دارم؛ در این سفر دیدارهای مختلفی داریم و تلاش خواهیم کرد سطح تعاملات مشترک را ارتقا دهیم.

وی بیان اینکه باید از این سخنگاه بین‌المللی برای رساندن پیام انقلاب اسلامی و نگاه متعالی فرهنگی انقلاب اسلامی استفاده کنیم، افزود: تلاشمان این است که در مسیر دیپلماسی فرهنگی و ارتقای ارتباطاتمان با کشورهای منطقه بتوانیم با آذربایجان نیز به واسطه همین نگاه، گفت‌وگوها را انجام دهیم و از این فرصت برای اعتلای حوزه فرهنگی و تعاملات فرهنگی منطقه‌ای مشترک استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ درباره حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: دولت، دانش پایه است و تقریباً جلسه‌ای از جلسات دولت را در خاطر ندارم که رئیس‌جمهور در مورد شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آوری‌های نوین به همه اعضای دولت مطالبی را گوشزد نکرده باشند، در همین راستا مسئولان را موظف کرده‌اند که هرکدام تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با معاونت علمی فناوری منعقد کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های تابعه آن مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه‌ها و سازمان سینمایی با قوت در این مسیر حرکت می‌کنند و از جمله مهم‌ترین اقداماتی که در دستور کار قرار دارد ایجاد شهرهای جدید صنایع خلاق فرهنگی است.

وی افزود: در چند نقطه کشور مطالعات این مسئله را انجام داده‌ایم و به زودی تحول جدی فن‌آورانه و دانش پایه در حوزه حکمرانی فرهنگ را مشاهده خواهیم کرد.

کد خبر 748984

دیگر خبرها

  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد