Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@14:38:08 GMT

بازی زیرکانه اسرائیل 

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۳۵۹۱

بازی زیرکانه اسرائیل 

اسرائیلی‌ها با بهانه کردن حمله به کشتی «مرسر استریت» این‌بار علاوه‌بر تهدیدهای معمول خود در اقدام تلافی‌جویانه، دو حرکت توأمان را علیه تهران دنبال می‌کنند: تلاش برای اجماع‌سازی در جامعه بین‌المللی و دراین‌حال، تشویق بی‌اعتمادی عمومی به سیاست‌ها و تعهدات تهران در صورت هرگونه توافق احتمالی در چارچوب برجام که ممکن است با استقرار دولت جدید در ایران ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگرچه تهران هرگونه دخالت در حمله پهبادی به کشتی تجاری مرسر استریت را رد کرده و هدف  این اتهام را به ادعاهای اسرائیل برای تخریب چهره ایران نزد جامعه جهانی مربوط  می‌داند، اما تأیید این اتهام از سوی واشنگتن، لندن و بخارست می‌تواند فضای عمومی را در جامعه بین‌المللی علیه اعتبار و چهره تهران با تحریک بیشتری همراه کند. تل‌آویو برخلاف رفتار گذشته خود که با درک ناامیدی از همراهی متحدان غربی‌اش؛ به‌ویژه واشنگتن و لندن، به اقدام‌های خرابکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای و یا ترور دانشمندان ایرانی دست می‌زد، اکنون با تشخیص فضای تنش‌آلود در تعاملات ایران و طرف‌های غربی در گفت‌وگوهای برجامی در وین، می‌کوشد از فرصت ایجاد شده در دور کردن هرگونه احتمال بازگشت به گفت‌وگوهای پیش برنده، بهره‌برداری کند. این فرصت در نگاه تل‌آویو از آن رو غنیمت شمرده می‌شود که دولت حسن روحانی به رغم همه تلاش‌هایش برای ایجاد توافق در گفت‌وگوهای وین، سرانجام  بدون کامیابی در این امر، جای خود را به دولت تازه‌کاری داده است که هنوز روشن نیست چه سیاستی را در قبال برجام  خواهد داشت. علاوه براین، انجماد در روند گفت‌وگوهای وین و آغاز دور تازه  چالش‌ها میان تهران و واشنگتن، تل‌آویو را به صرافت انداخته که با ایجاد اجماع علیه آنچه تهدیدهای امنیتی تهران می‌خواند، احتمالات بازگشت به گفت‌وگوها را هرچه بیشتر کم‌رنگ کند.   

اسرائیلی‌ها برای همراه کردن دولت‌های ایالات‌متحده و بریتانیا در فاز نخست اجماع‌سازی علیه تهران، دست به ابتکارهای تبلیغاتی گسترده‌ زدند. آنان توانستند با ایجاد فضای تبلیغاتی گسترده و رایزنی‌های خود، سرانجام واشنگتن و لندن را به واکنش صریح علیه تهران واداشته و در ادامه آن، دولت رومانی را نیز با خود همراه کنند. در همین بستر، هدف دیگر تل‌آویو  _ و بی‌گمان واشنگتن _ ناکارآمد کردن خواست تهران بر ضرورت دادن تضمین‌های لازم  از سوی دولت «جوبایدن» برای توافق احتمالی در وین است. به عبارت دیگر، با تشدید فشارها و ایجاد «بحران اعتبار» علیه ایران در جامعه بین المللی، القای این باور  دنبال می‌شود که طرف اصلی برای دادن تضمین لازم در انجام تعهدات برجامی، بایدتهران باشد؛ زیرا درحال حاضر این طرف ایرانی است که تهدیدهای خود را متوجه امنیت کشتیرانی و ثبات منطقه‌ای کرده و می‌تواند در آینده نیز چنین کند.  

رفتار تل‌آویو در پی حمله به کشتی مرسر استریت، برخاسته از تغییر تاکتیکی متناسب با رویکرد دولت بایدن است. اسرائیلی‌ها دریافته‌اند که اوضاع با دوران «دونالد ترامپ» و اقدام با دست‌های باز تفاوت کرده است. بنابراین آنان برخلاف گذشته، می‌کوشند  از دیپلماسی فعال به اقدام‌های ایذایی احتمالی مانند آنچه در گذشته می‌کردند، نزدیک شوند. واداشتن و همراه کردن واشنگتن و لندن برای بردن پرونده کشتی مرسر استریت به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایده‌آل تل‌آویو خواهد بود. در این صورت، بر شدت تنش‌ها میان تهران و جامعه بین المللی افزوده شده و روزنه‌ها برای بازگشت به برجام نیز هرچه بیشتر بسته خواهد شد. در این میان باید دید که واشنگتن و لندن تا کجا با تل‌آویو در تعقیب سیاست‌های تخریبگرانه‌اش همراه می‌شوند.
آیا واشنگتن و لندن از بهانه کشتی مرسر استریت و پرخاش‌های تل‌آویو به عنوان یک تیغ برای واداشتن تهران به عقب نشینی از شروط خود در بازگشت به برجام، استفاده می‌کنند؟  یا سیاست‌های اخیر آنها در چارچوب تغییر در رویه تعاملی با تهران قابل تفسیر است؟ 

سکوت دیگر اعضای تروئیکای اروپایی گفت‌وگو کننده با تهران در وین در قبال حادثه کشتی مرسر استریت، نشان از احتیاط آنان در پرهیز از افتادن در چاله‌ای دارد که اسرائیلی‌ها علیه آینده برجام نیمه جان کنده‌اند. اگر تروئیکای اروپایی در این کارزار همراه شوند، آنگاه تل‌آویو با آسودگی بیشتری روبرو خواهد بود و اگر به سکوت خود ادامه دهند، اسرائیلی‌ها همچنان در ایجاد اجماع و تشویق بحران اعتماد عمومی به تهران با مانع روبرو هستند.  آنچه معلوم است اینکه تل‌آویو با درک تغییرات در سپهر سیاست جهانی، بازی زیرکانه‌ای را علیه تهران دنبال می‌کند.  

کد خبر 1541603

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کشتی مرسر استریت جامعه بین المللی واشنگتن و لندن اسرائیلی ها علیه تهران گفت وگوهای تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت که مقامات این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو نگران صدور قرار بازداشت علیه آن‌ها از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کانال 12 رژیم صهیونیستی اعلام کرد پیام‌هایی که به تل آویو می‌رسد حاکی از افزایش احتمال صدور حکم بازداشت مقامات ارشد این رژیم از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی است.

این شبکه همچنین  گفت که مقامات صهیونیستی نگران این موضوع هستند و در نشستی در دفتر نتانیاهو به بررسی آن پرداخته‌اند. در این نشست همچنین مطرح شده است که احتما صدور قرار بازداشت علیه فرماندهان ارتش اسرائیل نیز وجود دارد.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزهآفریقای جنوبی: اسرائیل حکم دادگاه لاهه درباره غزه را اجراء نکرده‌ است

در این نشست که سه شنبه هفته گذشته برگزار شده است، «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ، «یاریو لیوین» وزیر دادگستری و «ران درمر» وزیر امور استراتژیک اسرائیل حضور داشتند و تصمیم گرفته‌اند که  برای جلوگیری از صدور حکم دادگاه لاهه  با شخصیت‌های دیپلماتیک با نفوذ بین‌المللی رایزنی صورت گیرد.

شبکه 12 اسرائیل به نقل از منابعی در دادگاه کیفری بین المللی مدعی شد که اقدام برای صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی با چراغ سبز آمریکا اتفاق افتاده است و  نتانیاهو از وزرای خارجه انگلیس و آلمان در خصوص پرونده دادگاه کیفری بین المللی درخواست کمک کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • تظاهرات علیه سیاست‌های نتانیاهو در قلب تل‌آویو
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • انتقاد سناتور سندرز در سنای آمریکا علیه کمک مالی به تل آویو
  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل