Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از پاکدشت - پدرام محسن نژاد: سال ۱۳۸۴ اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارگری پاکدشت، از مرحوم حسین نجفی، زمین‌های شهرک امیرالمومنین (ع) را خریداری کرده و بین پانزده تعاونی اتحادیه تقسیم می‌کند، تا برای ساخت مسکن کارگری به کارگرفته شود، اما متاسفانه وزارت راه و مسکن و شهرسازی، این زمین‌ها را موات اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طی سال‌های اخیر بحث و جدل میان وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه موجب شد، کارگران و کسانی که با قرض و قسط زمین‌ها را خریده‌اند، حدود 18 سال معطل بمانند و به صورت صلح آمیز دست به اعتراض بزنند و در سامانه فارس من، سوژه «سردرگمی 18 ساله 4 هزار پاکدشتی برای مسکن‌دار شدن در شهرک امیرالمؤمنین» را ثبت کردند و خبرنگار ما نیز به سراغ پیگیری این سوژه رفت، که با بررسی‌های چندین ساله خبرنگاران و نمایندگان بومیان، حدود دی ماه سال اخیر در شعبه سه دادگستری پاکدشت، موات بودن زمین‌های این شهرک باطل شود.

اتحادیه مسکن کارگری پاکدشت این ابطال را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد و آن‌ها هم قید کردند که باید زمین‌ها به محدوده شهری الحاق شود و قوانینی را برای آن در نظر گرفتند، که در طی آن باید ماده های ۳۳ و ۶۴ واگذاری زمین های دولتی استعلام شده و پس از آن در کمیسیون ماده ۵ برای گرفتن مجوز مطرح شود.

در همین رابطه، مهدی اکبری نماینده اعضای شهرک امیرالمومنین در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: پروژه مسکونی امیرالمومنین‌پاکدشت، پس از این که توسط کارگران به صورت قسطی خریداری شد، قرار بود به وسیله تعاونی‌های مسکن کارگری ساخته شود اما متاسفانه مجوزی از سوی وزارت راه و مسکن و شهرسازی داده نشد.

منابع طبیعی بالای شهرک و وزارت راه پایین شهرک را می‌خواهد

وی افزود: ابتدا ۹۲ هکتار در فاز اول برای ساخت در نظر گرفته شده بود، اما منابع طبیعی ادعا کرد ۱۳۰۰ قطعه بالای شهرک زیر مجموعه منابع طبیعی بوده و قابلیت تغییر کاربری ندارد، همچنین وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۴ کیلومتر را در پایین شهرک درخواست کرد که با مخالفت مردم بومی و اتحادیه مواجه شد.

نماینده شهرک امیرالمومنین ادامه داد: در سال اخیر حکم ابطال موات بودن زمین های شهرک صادر شد، اما بازهم وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد باید ۱۴ هکتار این زمین به این وزارت خانه اختصاص یابد، که از لحاظ قانونی و منطقی درست نیست و همچنان در حال پیگیری هستیم.

اکبری اضافه کرد: اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارگری، زمین‌های کشاورزی را تحت عنوان فاز دوم شهرک امیرالمومنین اضافه کرد و زمین مدنظر از ۹۲ هکتار به حدود ۲۱۰ هکتار افزایش یافت، به نحوی که ۱۵۱۴ قطعه به قطعات فاز اول اضافه شد و منافع عده‌ای را تامین کرد.

شهرک امیرالمومنین باید وارد محدوده شهری شود

وی تصریح کرد: البته به دلیل حفظ حریم نظامی پارچین، زمین شهرک یک کیلومتر جابه جا شد ولی با لطف این مرکز با کشیدن دیوار بتنی، ۳۰ هکتار متراژ زمین افزایش یافت، با این حال وزارت راه و شهرسازی برای صدور مجوز ساخت، راهکار الحاق این زمین به محدوده شهری را پیشنهاد کرد.

نماینده شهرک امیرالمومنین با اشاره به روند اخذ مجوز ساخت گفت: با این که در برخی مناطق همسایه شهرک امیرالمومنین، شاهد ساخت و سازهای بدون مجوز هستیم اما برای صدور مجوز کلی ساخت، باید تائیدیه کمیسیون ماده ۱۲ و ۳۳ قانون زمین شهری و ماده ۶۴ واگذاری اراضی را گرفت، پس از آن در کمیسیون ماده ۵ وزارت راه و مسکن و شهرسازی مطرح شده و مجوز ساخت گرفته شود.

اداره تعاون برای تخصیص زمین از وزارت راه استعلام بگیرد

وی در پایان تشریح کرد: متاسفانه مسئله تخصیص زمین از جانب اداره تعاون و رفاه اجتماعی با مشکل خلا قانونی مواجه است، به نحوی که این اداره هنگام ارائه زمین به تعاونی های مسکن، از وزارت راه و شهرسازی استعلام نمی کند و بعدا این وزارت خانه با ادعای های مختلف جلوی ساخت و ساز یا انتقال سند صاحبان را می گیرد.

اتحادیه حامی کارگران و نفع اعضا است

همچنین قاسم یوسفی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن پاکدشت در گفت و گو با خبرگزاری فارس، گفت: اتحادیه تعاونی‌های مسکن پاکدشت سال ۱۳۸۴ زمینی را از مرحوم حاج حسین نجفی برای تاسیس شهرک مسکونی امیرالمومنین خریداری کرده و بین پانزده تعاونی آن زمان تقسیم می کند، تا کارگران را خانه‌دار کند و حمایتی برای آن‌ها باشد، اما در سال ۱۳۹۶ برای ساخت و ساز با مشکل موات بودن زمین مواجه می‌شود که طی حکم دی ماه سال اخیر، ۳۹۷ هکتار از موات بودن خارج می‌شود.

باید برای همه شهرک‌ها مجوز ساخت گرفت

وی افزود: شهرک‌هایی مثل فلسطین و انقلاب در همسایگی شهرک امیرالمومنین هستند که بدون‌مجوز اقدام به ساخت و ساز کردند و ما به دنبال گرفتن مجوز همگانی هستیم، که در همین رابطه پس از ابطال رای، وزارت راه و شهرسازی راه حل الحاق زمین شهرک به محدوده شهری را پیشنهاد داد و مسیر قانونی پیچیده‌ای را برای ما مشخص کرد.

مجوز ساخت یک ماه آینده مشخص می‌شود 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن پاکدشت اضافه کرد: برای گرفتن مجوز ساخت تائیدیه کمیسیون ۱۲ را گفته‌ایم، همچنین با همکاری فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت تائیدیه کمیسیون ماده ۳۳ را هم اخذ کرده کرده‌ایم، اما با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مرحله گرفتن تائیدیه ماده ۶۴ هم هستیم، که فرصت یک ماهه را در نظر گرفته اند.

قاسم یوسفی ادامه داد: پس از گذراندن ماده ۶۴، باید برای گرفتن مجوز ساخت انبوه در کمیسیون ماده ۵ وزارت راه و مسکن و شهرسازی مطرح شود تا پس از تائید، مجوز ساخت شهرک امیرالمومنین صادر شود، بعد از آن برای انتخاب بهترین پیمانکار، ساخت و ساز را به مزایده می‌گذاریم.

شهرداری با اتحادیه همسو است

وی تصریح کرد: پس از گرفتن تائیدیه‌ها، فاز اول و دوم به ۳۴۰۰ قطعه تبدیل می‌شود و برای کارگران شهرک که ۲۵۰۰ سند مشاع تک برگ صادر شده است، پس از تخصیص واحدهای مسکونی سند شش دانگ ارائه می‌شود، همچنین اتحادیه با شهرداری پاکدشت در تعامل است و قبلا هزینه یک و نیم میلیاردی برای هزینه های مربوطه به شهرداری پرداخت شده است.

مطالبه ۱۴ هکتاری وزارت راه زیاده خواهی است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن پاکدشت در پایان اظهار نظر کرد:‌متاسفانه وزارت راه و مسکن و شهرسازی طلب ۱۴ هکتار از زمین شهرک را دارد که به قبل از ابطال رای باز می‌گردد، اما همچنان بر این امر پافشاری می‌کند و امیدوارم بابت این مطالبه در تائیدیه کمیسیون ماده ۵ کارشکنی نکند.

وزارت راه هم به قول خود عمل کند

به گزارش فارس، بنابر پیگیری‌های انجام شده امید است که از این به بعد، با استعلام قانونی وزارت تعاون از وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن، شاهد این نابسامانی‌ها نباشیم و در این پروژه هم با اقدامات اتحادیه تعاونی‌های پاکدشت، هرچه زودتر وزارت راه و شهرسازی به دور از هرگونه پیچیدگی‌های اداری، همان گونه که اتحادیه و کارگران شروط ابلاغی را انجام دادند، این وزارتخانه هم به قول خود عمل کرده و مجوز ساخت شهرک امیرالمومنین را صادر کند تا با ساخت و سازهای غیرقانونی مواجه نشویم.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزارت راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی شهرک امیرالمومنین تائیدیه کمیسیون کمیسیون ماده ۵ مسکن کارگری محدوده شهری گرفتن مجوز ساخت و ساز مجوز ساخت زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۴۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس


داوود عسکرپور در گفتگو با خبرنگار ایسنا از برگزاری دومین کارگروه منطقه‌ای ادارات کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه استان فارس در سال جاری خبر داد و گفت: در این نشست مباحثی پیرامون اختلافات اراضی بین منابع طبیعی و اوقاف فارس مطرح شد.

وی از رفع اختلاف و تعیین تکلیف ۳۰ پلاک از اراضی استان فارس به وسعت ۷۲۸ هکتار فی مابین منابع طبیعی و اوقاف و امور خیریه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: این اراضی که شامل اماکن مذهبی، اراضی زراعی و بافت مسکونی است، متعلق به شهرستان‌های ممسنی، رستم، مُهر، ارسنجان، فیروزآباد، بوانات و مرودشت است.

 معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس بیان کرد: در اجرای آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ مصوب هیئت وزیران موضوع قانون ابطال این اراضی متعلق به رقبات موقوفه اعلام شد.

 عسکرپور تصریح کرد: دومین کارگروه ادارات کل ثبت و اوقاف و امور خییه استان فارس به میزبانی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس و با حضور مدیران کل، روسا، معاونین و کارشناسان دودستگاه، ادارات نواحی شیراز و شهرستان‌های بیضاء و سپیدان برگزار شد.

 وی در پایان هدف از برگزاری این جلسات را بررسی عملکرد ادارات در خصوص صدور اسناد مالکیت موقوفات و تسهیل در امور ارباب رجوع عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • تأمین هزار و ۲۲۴ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است