Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@00:50:57 GMT

سند ضوابط حریم باغستان سنتی اجرا نشود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۸۳۷۵

سند ضوابط حریم باغستان سنتی اجرا نشود

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در جلسه صیانت از باغستان سنتی قزوین، گفت: ضوابط حریم باغستان سنتی قزوین که از سوی میراث فرهنگی تدوین شده است عبارات کلی و مبهم دارد که بعدا دستگاه‌های متولی و قضایی را به دردسر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در این سند به نقش دستگاه‌ها اشاره شده است و باید تکالیف آن‌ها نیز به صورت دقیق و شفاف تشریح شود.

این مسسول گفت: دستگاه قضایی به منظور احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم به سند ضوابط باغستان سنتی قزوین ورود کرده است و فعلا نباید آن را نهایی و اجرایی کرد تا در کمیته تخصصی با حضور سمن ها، نمایندگان دستگاه‌ها و باغداران مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باغستان سنتی قزوین میراثی کهن و ارزشمند است، افزود: این پهنه سبز، هویت مردم قزوین را رقم می‌زند، ولی به رغم ویژگی‌های خاص خود از جمله کمربند سبز شهر قزوین بودن در معرض زوال و نابودی قرار دارد.

فولیان گفت: این میراث کهن، ثبت ملی شده، اما ظاهرا اقدامات مهمی برای صیانت از آن انجام نشده است و ضوابط حرایم باغستان نیز باید با جامعیت و شفافیت تدوین شود.

باغستان سنتی قزوین مجموعه باغاتی در گرداگرد این شهر هستند که دارای بیش از هزار سال عمر هستند.

وسعت این باغ‌ها که روزگاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تخمین زده می‌شد اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادگستری قزوین باغستان سنتی میراث فرهنگی باغستان سنتی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • ۵ مصدوم در سه حادثه ترافیکی در قزوین
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • اقدام جهادی اصلاح و سرویس فیدر ۲۰ کیلو ولت دو مداره آوج و شهیدآباد
  • طرح ارتقاء امنیت اجتماعی وپاکسازی نقاط جرم خیزدر کهگیلویه اجرا شد
  • ۷۴ تبهکار خطرناک تهران بازداشت شدند | معضل جدی دسترسی مجرمان به سلاح گرم
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد