Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-05-03@22:41:57 GMT

بدترین دولت در عرصه عملکرد اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۹۰۷۲

بدترین دولت در عرصه عملکرد اقتصادی

«نماینده»/ محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: قبل از برجام با توجه به این‌که فضای کشور به دلیل رویکرد روانی بعد از روی کارآمدن آقای روحانی و پیش‌ بینی‌ های صورت گرفته مبنی بر این‌که دولت یازدهم پیگیر حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف است، بخشی از فضای کلان اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار گرفت و شرایط حاکی از ثبات حداقلی در شاخصه‌های اقتصادی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بعد از برجام وضعیت تغییر کرد.

دولت از این پس برای حل مشکلات اقتصادی کل مسائل کشور را به موضوع مذاکرات خارجی و برجام گره زد.

توافق دولتمردان این بود که بعد از توافق هسته‌ای و پذیرش اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران و رفع تحریم‌های اقتصادی از سوی طرف‌های مقابل بخش عمده‌ای از برنامه دولت در حل مشکلات اقتصادی روند اجرایی پیدا خواهد کرد بنابراین دولت به واسطه خوشبینی زیاد به مذاکرات و بدون توجه به ظرفیت‌های درونی، اتفاقات ناگواری را برای اقتصاد ایران رقم زد.

نتیجه آن شد که دشمن دست جمهوری اسلامی ایران را خواند و استنباط آنها این بود که دولت آقای روحانی مسؤولیت همه عرصه‌های مرتبط با مذاکرات و برجام را به عهده دارد و از این رو از آن به عنوان یک ابزار برای حرکت تدریجی نابودی شاخصه‌های اقتصادی استفاده کردند.

متاسفانه دولت دوازدهم به دلیل اعتماد بیش از حد و اتکا نکردن به توانمندی‌های درونی در اصلاح ساختار نظام اقتصادی و گذاشتن تمام ظرفیت اقتصاد در سبد مذاکرات خارجی در تله‌ای افتاد که حاصل آن اجرای همه تعهدات ایران در قبال برجام و بی‌توجهی غربی‌ها به تعهداتشان در رفع تحریم‌ های اقتصادی بود.

قرار بود به محض پذیرش محدودیت‌ های هسته‌ ای از سوی ایران، غربی‌ها محدودیت در خصوص بانک مرکزی، تجارت و فروش نفت را برطرف کنند. اما چنین نشد و به همین واسطه، دولت دوازدهم در طراحی دشمن قرار گرفت و متاسفانه کاری در حوزه اقتصادی پیش نبرد و به‌تدریج تمام شاخصه‌های اقتصادی تحت تاثیر این رفتار قرار گرفت و فشار سنگینی به نظام اقتصادی کشور وارد شد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در پایان سال ۹۹، تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی در کشور وضعیت نابسامانی را نشان می‌دهند.

تحلیل من از عملکرد اقتصادی این است که دولت دوازدهم بدترین دولت در قبل و بعد از انقلاب بود و نتایج عملکرد آن در بخش‌های مختلف آثار منفی بر کشور وارد کرد و البته سنگینی این کار به عهده دولت سیزدهم خواهد بود.

در عین حال باید گفت با یک برنامه تحول اقتصادی امکان بهبود شرایط کشور با اتکا به نگاه به درون و همزمان با پیگیری مطالبات ایران در مذاکرات خارجی وجود دارد.

منبع: نماینده

کلیدواژه: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روزنامه جام جم محمدرضا پورابراهیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ آیت الله رسول فلاحتی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه رشت از مسئولان کشور و مسئولان دستگاه‌های نظارتی و حراستی خواست مفسدان اقتصادی را شناسایی و به مردم معرفی کنند و افزود: مفسدان اقتصادی در عرصه‌های مختلف صادرات، واردات، خودرو سازی، تولید کالا‌های اساسی، دارو، فولاد، نفت و پتروشیمی و هر جایی که ثروت است جا خوش کرده‌اند و تلاش دولتمردان را ضایع می‌کنند.

وی گفت: اکنون در شرایط خوبی قرار داریم و رسانه‌های جهانی برای حفاظت از خود، یکدیگر را هدف قرار می‌دهند و صهیونیسم عقب نشینی کرده و جمهوری اسلامی ایران پیام اقتدار خود را رسا اعلام کرده است.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به شگرد‌های آمریکا مبنی بر ترویج افکار ایران هراسی، اسلام هراسی، ایجاد فاصله بین اقوام مختلف، افزود: ایران در ۴۵ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، ظلم‌ها و جنایت‌های آمریکا و کشور‌های استکباری را فریاد زد و کسی باور نکرد، اما امروز محکومیت کشور‌های استکباری و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در دنیا ثابت شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت عدل و انصاف در روابط اجتماعی، گفت: با رعایت عدل به عنوان یک سیاست و امری فراگیر در جامعه، هر عضوی از جامعه در موقعیت خود، وظایفش را به جا و به موقع انجام داده و جامعه از هر ناهنجاری پاک می‌می ماند.

دیگر خبرها

  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور