Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@16:33:31 GMT

اینجا پیاده‌روها اجاره داده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۹۲۶۰

اینجا پیاده‌روها اجاره داده می‌شود

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: حضور دستفروشان و وانتی‌ها در محدوده محله فردوس منطقه ۱۸ به حدی رسیده که گوشه و کنار خیابان‌ها، از جمله خیابان شهید بیگلو، که محلی برای فعالیت و کسب کار این افراد شده، بسیار شلوغ شود. این امر آرامش را از اهالی ربوده است و کسی نیست تا برای همیشه به این وضع خاتمه دهد. به گفته اهالی فردوس، نیروهای شهرداری بارها با اجرای طرح برخورد با سدمعبرها و وانتی‌ها برای ساماندهی معابر اقدام کرده‌اند، اما این طرح‌ها نتوانسته عامل بازدارنده‌ دائمی باشد و همچنان مشکل به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کسب کار غیرقانونی وانتی‌ها و دستفروشان در معابر محله فردوس به جز ایجاد ترافیک و شلوغی و آلودگی صوتی و بصری و... نظم و انضباط شهری را بر هم می‌زند، به‌طوری که برخی تصور می‌کنند هرکسی می‌تواند گوشه‌ای از معابر عمومی را از آن خود کند و در آن کسب و کار راه بیندازد. مجموعه‌ای از این مسائل باعث شده تا گلایه اهالی محله فردوس از سدمعبری‌ها افزایش پیدا کند و به اصطلاح شهروندان بومی و محلی، زنگ وضعیت قرمز را به صدا درآورد. در این زمینه و برای روشن شدن مسئله سدمعبری‌ها در محله فردوس بد ندیدیم به سراغ افرادی برویم که معتمد و امین محله هستند و می‌توانند در این‌باره اظهار نظر کنند.

حسن صمدی ‌فرد/ دبیر شورایاری محله فردوس تنوع سدمعبری‌ها در محله فردوس

«حسن صمدی ‌فرد» دبیر شورایاری محله فردوس، ابتدای صحبت‌هایش گفته‌های اهالی را تأیید می‌کند و در ادامه به تشریح جزئیات و ناگفته‌های مسئله سدمعبری‌ها در محله فردوس می‌پردازد. این جوان ۳۰ ساله محله فردوس که دبیری شورایاری محله را در اختیار دارد، درباره علت ناراحتی و نارضایتی اهالی می‌گوید: «سدمعبر در محله فردوس به چند بخش تقسیم می‌شود. نخستین مورد مربوط به سدمعبرهایی است که در آن عامل انسانی دخالت دارد، یعنی کاسبان بخشی از پیاده‌روها و حتی قسمتی از خیابان را قرق و در عبور و مرور شهروندان اخلال ایجاد می‌کنند. مزاحمت آنها فقط به اینجا ختم نمی‌شود. این کار کسبه، نما و فضای محله‌مان را زشت و غیرقابل تحمل می‌کنند و از طرف دیگر باعث آلودگی محیطی و بروز مسائل بهداشتی می‌شود.»
صمدی فرد ادامه می‌دهد: «برخی از کاسبان و مغازه‌دارها به دلیل ناآگاهی از قانون و حقوق شهروندی تجهیزات و لوازم کار خود را بیرون از محل کسب و کار می‌گذارند. مثلاً دستگاه ‌فر اغذیه‌فروشی به جای اینکه داخل مغازه باشد در پیاده‌رو گذاشته می‌شود و یا مغازه‌دارانی که جعبه‌های میوه و باکس چیپس و پفک، وسایل بازی برقی، لباس و پوشاک و... را در مسیر عابران پیاده می‌گذارند. فقط این نیست.

نکته تأسف‌بار این است که برخی از کاسبان فضای جلو مغازه‌شان را که بخشی در پیاده‌رو و بخشی در خیابان است به دستفروشان متفرقه اجاره می‌دهند که با پهن کردن بساط‌شان مسیر عبور و مرور شهروندان را باریک‌تر و نا امن‌تر می‌کنند.» دبیر شورایاری محله فردوس عنوان می‌کند که برخی از فروشندگان مواد پروتئینی قسمتی از پیاده‌روها را برای پاک کردن و قطعه قطعه کردن مرغ و ماهی اختصاص داده‌اند که مسائل بهداشتی زیادی دارد و بیشتر اوقات شیرابه‌ها و خرده‌های ضایعات این اقلام در کف پیاده‌روها و خیابان می‌ریزد.

وانتی‌ها، مخل آسایش و امنیت اهالی

به همراه دبیر شورایاری محله فردوس وارد خیابان شهید بیگلو می‌شویم که یکی از معابر شلوغ و پرجمعیت است. در میانه راه از اهل محل درباره سدمعبرها و چگونگی ایجاد مزاحمت برای شهروندان پرسیدیم. احمدآقا، میوه‌فروش محله‌مان، با ترس و نگرانی پاسخ ما را می‌دهد و تأکید می‌کند که این حرف‌ها دردسری برایش نداشته باشد. او تعریف می‌کند که سال‌هاست چند وانتی میوه‌فروش، که اهل یک قوم و قبیله‌اند، در ابتدای خیابان پارک می‌کنند و به مردم میوه می‌فروشند. این آدم‌ها با این کارشان باعث کسادی بازار مغازه‌دارها شده‌اند و این قشر حتی نمی‌تواند از پس اجاره ماهانه خود برآید. فراموش نکنیم که مغازه‌دارها هر سال عوارض و مالیات می‌پردازند، اما وانتی‌ها بدون هزینه و به راحتی پول به دست می‌آورند و کسی جلودارشان نیست.» صمدی فرد گفته‌های این شهروند ناراضی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «به هر حال شرایط زندگی و دشواری‌های مالی و اقتصادی به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به نظر بنده این افراد نیز برای تأمین معاش زندگی نیاز به کسب و کار دارند، اما از راه درست و قانونی.»

لزوم راه‌اندازی بازارچه‌ای ثابت در فضایی مناسب

صمدی فرد دبیر شورایاری محله فردوس درپاسخ به این سؤال که راه‌حلی برای پایان دادن به مسائل سدمعبری‌ها در محله فردوس وجود دارد؟ می‌گوید: «به نظر می‌رسد باید کنترل دقیقی بر فعالیت این فروشندگان وجود داشته باشد و همه نهادها از جمله مسئولان اداره ساماندهی و نیروی انتظامی اجازه این کار را به آنها ندهند و محله به نحو مطلوبی ساماندهی شود. کنترل دقیق محله برای جلوگیری از حضور وانتی‌ها، فروشندگان اجاره‌ای و دستفروشان فقط با همکاری شهروندان و تلاش مسئولان نیروی انتظامی و شهرداری منطقه ۱۸ میسر خواهد بود.»
وی ادامه می‌دهد: «ایجاد بازارچه‌های ثابت در فضاهای مناسب در محله‌ها برای ساماندهی این فروشندگان از جمله وانتی‌ها و دستفروشان می‌تواند تا اندازه زیادی این مشکلات را کاهش دهد و رضایت شهروندان را برآورده کند. مثلاً از ابتدای خیابان شهیدان اسماعیلی تا ابتدای خیابان شهید بیگلو در طول مسیر باغ‌راه حضرت فاطمه(س) زمین و فضای مناسبی برای این کار وجود دارد و شهرداری می‌تواند خودش برای این افراد غرفه‌هایی را راه‌اندازی کند و حتی اجاره‌ای متعارف و منصفانه برایشان در نظر بگیرد تا با میل و رغبت بیشتری در آنجا مشغول به کار شوند. نمونه مشابه این طرح در منطقه ۱۷ و در محدوده پل ساوه اجرا شده که مورد استقبال اهالی نیز قرار گرفته است.»

کد خبر 618561 برچسب‌ها همشهری محله پیاده رو منطقه ۱۸

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله پیاده رو منطقه ۱۸ پیاده روها وانتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۹۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲ تن درپی وقوع دو تصادف رانندگی در معابر پایتخت در شب گذشته خبر داد.

سرهنگ علی اصغر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات دو تصادف رخ داده در معابر تهران در شب گذشته گفت: متاسفانه در شب گذشته، دو تصادف در تهران رخ داد که در جریان آن دو تن جان خود را از دست دادند.

مرگ موتورسوار در کورس با پراید

وی با اشاره به جزئیات یکی از تصادفات افزود: در ساعت ۲۳:۴۰ شب گذشته در محدوده شمال به جنوب خیابان فدائیان اسلام، قبل از خیابان مالک اشتر، یک دستگاه سواری پراید در حال حرکت بوده که با یک موتورسیکلت کوروس ناگهانی گذاشت در این کوروس، ناگهان موتورسیکلت با قسمت عقب اتوبوس درحال حرکت برخورد کرد.

شریفی گفت: بر اساس گفته شاهدان، راننده پراید به جای اینکه به کمک هموطن خود یعنی راکب موتورسیکلت بشتابد؛ صحنه تصادف را ترک کرده و از محل متواری شد. متاسفانه این برخورد باعث شد راکب موتورسیکلت جان خود را از دست بدهد اما اگر راننده پراید به کمک این فرد می رفت ممکن بود این فرد نجات پیدا کند.

فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر

وی با اشاره به دومین تصادف که به فاصله ۱۰ دقیقه پس از حادثه قبلی رخ داد، گفت: در ساعت ۲۳:۵۰ شب گذشته، تصادف دیگری نیز در مسیر جنوب به شمال بزرگراه یادگار امام قبل از خیابان آزادی رخ داد. در این تصادف، یک دستگاه خودرو پراید با عابرپیاده که مردی ۳۵ ساله است؛ برخورد کرد که متاسفانه در جریان آن عابرپیاده بلافاصله در صحنه تصادف جان خود را از دست داد.

وی درباره مجازات راننده متواری از صحنه تصادف افزود: بر اساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند؛ حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست در صورت بروز هرگونه تصادف اعم از خسارتی و جرحی و فوتی در سطح معابر، قبل از هرگونه اقدامی، خونسردی خود را حفظ کرده و با پلیس و اورژانس تماس بگیرند.

٤٧٢٣٦

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900136

دیگر خبرها

  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟