Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@22:47:08 GMT

حل مشکلات کاغذ با ورود رئیس‌جمهور به مساله ممکن می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۹۷۹۷

حل مشکلات کاغذ با ورود رئیس‌جمهور به مساله ممکن می‌شود

حسین قوامیان مدیر انتشارات کومه و فروشگاه دنیای کتاب در قم، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت فعلی بازار نشر و اجرای طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ در کشور گفت: با وجود افزایش یارانه نسبت به سال پیش و همچنین مشارکت بالای کتابفروشان درطرح، باید این موضوع را در نظر بگیریم که در سال ١٤٠٠ کاغذ مورد نیاز ناشران توزیع نشد و بعضی کتب ناشران مطرح، به‌خاطر همین کمبود کاغذ، تجدید چاپ نشدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه به‌نظرم طرح با کمبود محتوا مواجه شد و کتابخوان‌ها، کتاب‌هایی را تهیه کردند که در اولویت خریدنشان نبود.

وی افزود: حیات و ممات ما ناشران به کاغذ بستگی دارد. هر کتابی که تولید می‌شود، تاثیراتی بر جامعه دارد. به‌نظر من برای حل مشکلات کاغذ باید در سطح خود رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری شود. این‌میان وطی چندسال گذشته، نکته مهم بحث ورود کاغذ به کشور بوده است. تاجرانی که کاغذ وارد کردند، آن را به تعاونی‌ها تحویل نمی‌دادند و سهمی که باید به ناشران اختصاص داده می‌شد، با بهانه‌های مختلف به آن‌ها نمی‌رسید. به نظرتان این‌مشکل را چه‌کسی یا چه‌نهادی می‌تواند حل کند؟ یکی از پایه‌های حل این‌مشکل دادگستری است. چون به‌نظرم تصمیم‌گیری در سطح وزیران کابینه در این‌زمینه کارساز نیست. بنابراین باید در سطح رئیس‌های قوا به این‌مساله فکر کرد؛ قوه مجریه و قوه قضاییه.

این‌ناشر در ادامه گفت: برای حل مشکلات فعلی کاغذ، نیاز است کارگروهی از وزارت ارشاد، صنف ناشران و قوه قضاییه تشکیل شود تا با نظارتی که اعمال می‌کند، کاغذی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده، به‌طور مستقیم به ناشران برسد. نه این‌که به دست برخی از ناشران ضعیف و غیرحرفه‌ای برسد که مشخص نیست چه‌طور سهم دیگران را به خود اختصاص می‌دهند. این‌کارگروه پیشنهادی می‌تواند همه‌جانبه‌تر باشد؛ به این‌معنی که برای تسریع در واردات و توزیع کاغذ، کارگروهی با این‌ساختار داشته باشیم:

١. نماینده از بانک مرکزی (برای تسریع در امر تخصیص ارز)
٢. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشور (در جهت توزیع عادلانه)
٣.نماینده قوه قضاییه (نظارت برامور واردات تجارمربوطه)
٤.نماینده وزارت ارشاد (نظارت بر توزیع و تولید)
٥. نماینده نهاد ریاست جهموری (برای ریاست کار گروه)

قوامیان گفت: یک‌مساله ما، تولید کاغذ است و مساله دیگر، توزیع‌اش. مشکل این است که کاغذ به دست یک‌سری ناشرنما می‌رسد و بعد هم توسط آن‌ها در بازار به فروش می‌رسد. پس کارگروهی که به آن اشاره کردم، باید تشکیل شود تا کسانی که می‌خواهند روند عادی و قانونی را دور بزنند، دستشان از این‌امکان کوتاه شود و کاغذ به دست ناشرانی که واقعا می‌خواهند کتاب چاپ کنند، برسد. نکته دیگر این است که خیلی از کتاب‌ها هستند که نباید با کاغذ خریداری‌شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تولید شوند. این‌کتاب‌ها همان آثار زرد و فیک هستند. مجموع این‌شرایط باعث می‌شود در نهایت چیزی که به دست ناشر واقعی می‌رسد، ۳۰ بند کاغذ باشد. در صورتی که برخی از کتاب‌ها ۲۰۰ بند کاغذ نیاز دارند. در حال حاضر مردم خیلی از کتاب‌های ارزشمند را می‌خواهند که به‌دلیل وجود همین‌شرایط دیگر تولید نمی‌شوند. چون ناشرشان، کاغذ مورد نیاز برای چاپ‌شان را ندارد.

وی در پایان گفت: کاغذ باید یک کالای ضروری تلقی شود. همان‌طور که گوشت و تخم‌مرغ برای مردم مهم است و همیشه هم رویش نظارت می‌شود، باید روی کاغذ و توزیعش هم نظارت باشد تا ناشران دچار بحران نشوند. در این‌چند وقتی که از سال ۱۴۰۰ می‌گذرد و کاغذ توزیع نشد، خیلی از کتاب‌هایی که متقاضی و خواستار دارند، چاپ نشدند.

کد خبر 5273505 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار کاغذ ریاست جمهوری کاغذ کتاب محمد سرور رجایی طرح تابستانه کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب و کتابخوانی انتشارات سروش مرکز فرهنگی شهر کتاب ترجمه رایزنی فرهنگی سوریه معرفی کتاب کتابفروشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور انتشارات سوره مهر درگذشت چهره ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۹۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ ناشر لاتین و ۳۱ ناشر عرب به نمایشگاه آمدند

مدیرکمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب از حضور ۱۰ ناشر لاتین،‌ ۱۴ موزع لاتین‌ و ۳۱ ناشر عرب در این بخش خبر داد و گفت:‌ این ناشران ۵۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهند کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اسماعیل جانعلی‌پور مدیر کمیته ناشران خارجی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به بخش ناشران خارجی در این دوره نمایشگاه گفت: امسال با حذف بخش‌های ترویجی و فضای گفت‌وگویی که در بخش ناشران خارجی وجود داشت،‌ توانستیم،‌ ناشران لاتین و عربی را در یک سالن گردهم آوریم،‌ در مقابل فضاهایی که به نوعی به نهادها و سازمان‌ها اختصاص یافته بود،‌ نیز به بخش بین‌الملل نمایشگاه منتقل شد.

وی با بیان این مطلب که بخش ناشران خارجی امسال با کاهش درخواست ناشران نسبت به سال گذشته به صورت فشرده‌تر برپا می‌شود،‌ گفت:‌ البته به لحاظ متراژ مفید،‌ تعداد کتاب‌ها و حجم وزنی کتاب‌ها و تعداد ناشران نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده‌ایم.

جانعلی‌پور با اشاره به آمار ناشران خارجی حاضر در این دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ در مجموع 55 ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران به عرضه 50 هزار عنوان کتاب می‌پردازند،‌ از این میان 10 ناشر لاتین،‌ 14 ناشر موزع کتاب‌های ناشران لاتین و 31 ناشر عرب هستند.

 وی با اشاره به عرضه 50 هزار تن کتاب خارجی در 70 تن توسط ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ تا شب گذشته همه بارهای ناشران خارجی وارد نمایشگاه شده است و تا ساعات اولیه امروز همه کتاب‌ها به ناشران تحویل داده می‌شود.

آغاز ثبت نام ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

مدیرکمیته ناشران خارجی نرخ ارز اعلامی در بخش ناشران خارجی برای فروش کتاب‌ها را نیز بر اساس نرخ سامانه سناریت عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقدمات ملی شدن صنعت نشر فراهم است
  • مقدمات ملی شدن صنعت نشر فراهم شده است
  • اسماعیلی: مقدمات ملی شدن صنعت نشر فراهم است
  • ۹۰ درصد کارهای اجرایی کارخانه کاغذ زاگرس انجام شده است
  • در‌های نمایشگاه کتاب باز شد
  • ۱۰ ناشر لاتین و ۳۱ ناشر عرب به نمایشگاه آمدند
  • خزعلی: حضور زنان در ورزشگاه تصمیم نظام بود
  • هر ۱۰ روز یک پزشک خودکشی می‌کند
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب