Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@23:59:18 GMT

آغاز طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی برای اولین بار در فارس

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۹۷۵

آغاز طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی برای اولین بار در فارس

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح اله سیروسی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ساماندهی مصرف سموم در بخش کشاورزی گفت: این طرح با هدف ساماندهی مصرف سموم در تولید محصولات زراعی و باغی و دستیابی به محصول سالم اجرایی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نسخه نویسی در گیاه پزشکی اصل و اساس ساماندهی مصرف سموم در مزارع و باغ‌ها است، ابراز کرد: دو کلینیک گیاه پزشکی و دو فروشگاه سموم کشاورزی در شهرستان شیراز با بهره گیری از ۱۴ نفر نیروی متخصص در آغاز و اجرای این طرح مشارکت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیروسی با اشاره به اینکه در اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی لزوم به کارگیری دانش آموخته گان این بخش نیز مورد نظر بوده است، افزود: بازیابی هویت و محوریت یافتن فعالیت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، کنترل و پایش سموم و همچنین مصرف درست آن‌ها در بخش کشاورزی از جمله دیگر اهداف این برنامه است.

به گفته وی؛ با به کارگیری کارشناسان فنی که به عنوان نسخه نویسی در بخش کشاورزی مشارکت می‌کنند، می‌توان برای هر مزرعه بر اساس نیاز گیاه و خاک، کود و سم تجویز کرد؛ می‌توانیم محصولی با کیفیت همراه با افزایش راندمان تولید مزارع و مهم‌تر از همه، جامعه و محیط زیستی سالم داشته باشیم.

او با بیان اینکه وضعیت مصرف سموم کشاورزی در کشور نسبت به ۲۰ سال گذشته از ۲۹ درصد به ۸ درصد کاهش یافته و این مسیر باید ادامه یابد، اظهار کرد: در اجرای این طرح سه برگ نسخه صادر می‌شود که یک برگ در کلینیک گیاه پزشکی ثبت، برگ دوم در فروشگاه سموم نزد مسئول فنی ضبط و برگ سوم نیز به بهره بردار تعلق می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه ضمن اجرای طرح مذکور هر گونه اختلاف و خطا در تجویز، فروش و مصرف سموم کشاورزی قابل ردیابی و پیگیری است، اضافه کرد: به صورت تدریجی فروش و عرضه آزاد سموم کشاورزی از مبادی غیر تخصصی ممنوع می‌شود؛ پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری این ممنوعیت در شهرستان شیراز محقق شود.

کد خبر 5273644

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس داروی گیاهی ویروس کرونا بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه گرگان محرم 1400 خطبه های نماز جمعه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اردبیل ایلام عکس استانها واکسیناسیون سموم کشاورزی نسخه نویسی گیاه پزشکی مصرف سموم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهایی که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند (داروهای OTC) را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای داروهایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می باشد و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه داروهای OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه‌ شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن