Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:36:51 GMT

ضعف صنایع تبدیلی در اولین تولیدکننده سیب‌زمینی کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۱۰۷۰

ضعف صنایع تبدیلی در اولین تولیدکننده سیب‌زمینی کشور

ایسنا/همدان نایب‌ رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی باتأکید برجایگاه استان همدان در تولید سیب‌زمینی، گفت: همدان دارای رتبه‌ یک کشور در تولید سیب‌زمینی بوده اما از لحاظ صنایع تبدیلی بسیار ضعیف است.

خسرو طالبی در گفت‌و گو با ایسنا، با گلایه‌مندی از نبود سیاست‌های حمایتی برای احداث صنایع تبدیلی، تصریح کرد: برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی نه تنها هیچ حمایتی وجود نداشته بلکه از جانب مقامات مسئول سنگ‌اندازی‌های زیادی در این مسیر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبی در ادامه با اشاره برصنایع تبدیلی سیب‌زمینی در استان، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استان همدان دارای رتبه اول تولید سیب‌زمینی در کشور است اما از لحاظ صنایع تبدیلی بسیار ضعیف بوده و تنها شرکت صنایع تبدیلی الوند در این حوزه فعال است.

وی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی، اظهارکرد: در بازاریابی مدرن بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین ارکان فروش موفق بوده و همچنین با توجه به شرایط کرونایی عرضه محصولات به‌صورت بهداشتی لازم به بسته‌بندی استریل دارد بنابراین ایجاد یک کارخانه بسته‌بندی در استان یکی از مهمترین راهبردها در حوزه صنایع تبدیلی است.

 نایب رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی با اشاره به سطح زیر کشت سیب زمینی، اظهارکرد: درحال حاضر سطح زیرکشت سیب‌زمینی ۱۰ تا ۱۲هزار هکتار بوده و به‌طور متوسط سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تُن محصول توسط سیب زمینی کاران استان تولید شده که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتن به‌صورت تابستانه و مابقی به‌صورت پاییزه کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط کم‌آبی تولید سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده است، تأکید کرد: از این مقدار ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتن توسط کشاورزان در داخل استان و مابقی از استان‌های دیگر همچون لرستان و کرمانشاه تولید شده و در همدان انبار می‌شود.

نایب رئیس انجمن ملی سیب زمینی به سهم استان در صادرات سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۵۰هزار تُن سیب‌زمینی تولید کشور صادر شده که از این مقدار ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزارتُن تولید استان همدان بوده است.

وی با اشاره به ارقام تولیدی در استان، افزود: بیشترین رقم مورد استفاده توسط کشاورزان، رقم آگریا بوده که داری مصرف صنعتی و خوراکی است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به میزان سیب‌زمینی بذری وارداتی و تولید داخل، تصریح کرد: سالانه ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزارتُن نیاز سیب‌زمینی بذری کشور بوده که از این مقدار۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن وارداتی و۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تُن تولید داخل است.

طالبی درباره قیمت سیب‌زمینی، خاطرنشان کرد: قیمت سیب‌زمینی برای تولیدکنندگان به ازای هر کیلوگرم ۲۰۰۰تا ۳۰۰۰ تومان تمام شده و این در حالیست که سیب‌زمینی با قیمت ۱۶۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

وی در پایان به مشکلات موجود در بازار سیب‌زمینی اشاره کرد و افزود: در بازار سیب‌زمینی مشکلاتی همچون عدم نظارت بر شبکه توزیع و افزایش سه برابری قیمت حمل و نقل وجود داشته که نظارت و بازرسی دقیق را در این زمینه طلب می‌کند.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنايع تبديلي صادرات سیب زمینی تولید سیب زمینی استانی اقتصادی تولید سیب زمینی صنایع تبدیلی ن تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال

به گزارش جام جم آنلاین همدان، اسفندیار خزائی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ارگان‌های نظامی و انتظامی که شرایط و پتانسیل تولید و کاشت نهال را در محوطه‌های خود دارند در این طرح با منابع طبیعی دارای همکاری هستند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در همین رابطه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه در استان منعقد شد، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل‌های موجود در این مرکز آموزشی برای  فرهنگ سازی ، آموزش و تولید نهال به شکل زمینی و گلدانی و نیز هنچنین توسعه فضای سبز و کاشت نهال استفاده خواهد شد. 

وی بیان کرد: همچنین در برگزاری پویش‌ها و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های پرسنل و نیروهای کادر و وظیفه این مرکز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌شود. 

خزائی ادامه داد: در زمان تولید و کاشت نهال نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و گلدان‌های تولید نهال و قلمه و نهاده‌های تولید نهال‌های زمینی هم برای این مرکز تامین خواهد  شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این موارد راهنمایی فنی و اصولی که باید برای تولید و کاشت نهال مورد استفاده قرار گیرد، توسط کارشناسان منابع طبیعی به مرکز آموزش قدس سپاه ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • ویدیو کامنت| ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان