Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@17:03:04 GMT

تحقق عدالت؛ لازمه حرکت دولت در مسیر انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۱۱۵۷

حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) روز گذشته بر تحقق عدالت در دولت منتخب تاکید کرد و آن را یکی از مسیر‌های انقلاب معرفی کردند. با بررسی منابع اسلامی متوجه خواهیم شد این موضوع یکی از شاخصه‌های مهم حکومت علوی است. خبرگزاری میزان - سجاد تنها تحلیلگر سیاسی- یکی از بهترین الگو‌های حکومت داری که دارای شاخصه‌های خاص است حکومت حضرت علی علیه السلام است که تا اینجای کار رد پای آن در دولت سیزدهم دیده شده است و نور امید را در دل مردم زنده کرده تا ان شاء الله این دولت انقلابی و جهادی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) روز گذشته در این باره فرمودند: [ملت ایران]با انتخاب شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریّت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است نشان داد.

این نکته رهبرانقلاب خبر از شایسته سالاری دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های قبل داد که اولین رکن حکومت علوی است. حضرت علی علیه السلام با استفاده از کارگزاران با ایمان، متعهد و متخصصی [۱]توانست در مدت کوتاهی، با وجود همه مشکلاتی که احزاب و جریان‌های سیاسی برای آن حضرت ایجاد کردند، جامعه را سر و سامان داده و از بی عدالتی‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی نجات و به سوی عدالت سوق دهد. بررسی منابع تاریخی گواه بر آن است که حضرت با استفاده از نیرو‌های جهادی ومتخصص مسیر نورانی اسلام را طی کرد و روز گذشته رهبرانقلاب دقیقا به این موضوع اشاره کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) روز گذشته برمردمی بودن آیت الله رئیسی و دولت منتخب اشاره و بیان کرد: «یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعار‌های ایشان مسئله‌ مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همه‌ی مردم؛ بدون امتیاز‌های طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم -که سابقه‌ی این کار را هم ایشان دارند.» [۲]ر   یشه تاکید معظم له در سیره حضرت علی علیه السلام قابل مشاهده است، زیرا در حکومت علوی، مردم و رعیت، از جایگاه والایی برخوردار هستند و به عنوان صاحبان اصلی حکومت اسلامی تلقی می‌شوند، چنان‌که حضرت در فرمان به مالک، بر این امر تصریح کرد.   در فرازی از این نامه آمده: «برای ارباب رجوع وقتی را در نظر بگیر و خود به گرفتاری‌های آنان رسیدگی کن، برای این موضوع مجلسی عمومی برپا کن و در این مجلس فروتنی کن. در این موقع ارتش و مأموران را از برابر چشم مردم دور ساز تا بدون ترس با تو سخن بگویند.» [۳]   حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) روز گذشته بر تحقق عدالت در دولت منتخب تاکید کرد و آن را یکی از مسیر‌های انقلاب معرفی کردند. با بررسی منابع اسلامی متوجه خواهیم شد این موضوع یکی از شاخصه‌های مهم حکومت علوی است، زیرا در سیاست حضرت علی علیه السلام «بین فرزندان و خویشان و سایر مسلمانان هیچ گونه فرقی وجود نداشت. همه با هم برابر و به یک اندازه سهم می‌بردند». [۴]   حضرت در فرازی از سخنرانی خود هنگام بیعت، سیاست مالی برگرفته از سیره رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را معیار حکومت‌داری خود قرار داد و برتری مهاجر، انصار و احزاب را برتری معنوی خواند و همه را در بهره‌مندی از بیت المال یکسان دانست. [۵]   این نظم مالی در جامعه و استفاده بهینه از بیت المال سهم به سزایی در عدالت اقتصادی و جلوگیری از شکاف طبقاتی دارد. در مقابل، عدم رعایت بهره‌برداری صحیح از بیت المال و تقسیم ناعادلانه آن در جامعه می‌تواند شکاف طبقاتی عمیق و خطرات جبران ناپذیری برای جامعه اسلامی به دنبال آورد که اشاره روز گذشته رهبر انقلاب به این موضوع بود.

تاکید حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) بر انقلابی بودن برای عدم ایجاد انحراف در مسیر امام خمینی (ره) بود که آن را می‌توان با مبارزه حضرت علی علیه السلام با انحرافات و بدعت‌ها که سخت‌ترین مشکل حکومت حضرت بود، مقایسه نمود؛ چرا که سنت و حدیث پیامبر ترک شده و جای آن را خرافات و بدعت‌ها گرفته بود. از این رو حضرت با این مدل از انحرافات برای پاک نمودن جامعه اسلامی به مبارزه برخاست و اقدامات قابل توجهی انجام داد؛ چنان‌که در فرازی از سخنان خود در هنگام بیعت مردم با وی فرمود: «ما با مسائلی چند چهره و پیچیده مواجهیم، به‌طوری که... افق‌ها مه آلود و تاریک شده و صراط مستقیم و راه و روش سلوک زمان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) تغییر یافته است.» [۶]   پی‌نوشت:
۱. الامامة و السیاسة، ج ۱، ص ۷۱.
۲. سخنرانی حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۲،
۳. نهج البلاغه، خطبه ۶۷.
۴. الاختصاص، ص ۱۵۰.
۵. شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۳۷ - ۴۲؛ ج ۱۶، ص ۲۳.
۶. نهج البلاغه، خطبه ۹۲.   انتهای پیام/ برچسب ها: عدالت رئیسی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عدالت رئیسی حضرت آیت الله خامنه ای حضرت علی علیه السلام حکومت علوی روز گذشته حفظ الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب

۴۰ عنوان کتاب جدید از انتشارات انقلاب اسلامی شامل کتاب‌هایی است که از اردیبهشت ۱۴۰۲ به بعد چاپ شده‌اند و ۱۴ عنوان نیز برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

«حدیث زندگی» عنوان مجموعه‌ای ۶ جلدی از انتشارات انقلاب اسلامی است که ۳ جلد از آن در نمایشگاه کتاب امسال در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. این مجموعه شامل شرح احادیث حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که در ابتدای جلسات درس خارج فقه از سال ۶۹ تا ۹۵ مطرح شده و برای نخستین بار مجموعه این احادیث منتشر می‌شود. گزیده‌ی احادیث «مکارم‌الاخلاق»، «النوادر» و «امالی الصدوق» به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) عناوین کتاب‌هایی هستند که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

کتاب «گنجینه‌ی بی‌پایان» مجلّد جدید مجموعه چهارجلدی «شرح نهج‌البلاغه» است که دربرگیرنده‌ی شش گفتار از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که به مسئله شناخت و بررسی جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های نهج‌البلاغه می‌پردازد. ۳ عنوان دیگر این مجموعه، «منشور حکومت علوی»، «راه روشن مدیران» و «نبوتها» را شامل می‌شود که پیش از این منتشر شده بودند و در حال حاضر، با ویرایش، صفحه‌آرایی و طرح جلد جدید ارائه شده‌اند.

«مروری بر بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی موسیقی» به قلم حجت‌الاسلام مهدی گرامی‌پور، «روایت تولید؛ سیره‌ی اقتصادی معصومین (ع) در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» نوشته حجت‌الاسلام حمید سبحانی‌صدر، «درآمدی بر نظریه‌ی تعلیم و تربیت در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته‌ی دکتر حسن ملکی، «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» نوشته حجت‌الاسلام سیّدمهدی موسوی و «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» نوشته مهدی جمشیدی، دیگر عناوین تازه انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران هستند.

«روایت اوّل‌شخص از شخصِ اوّل» نوشته مهدی قزلی است که شامل حاشیه‌نگاری‌های این نویسنده از دیدار‌ها و برنامه‌های رهبر معظّم انقلاب طی سال‌های ۸۸ تا ۹۸ است که برخی از آنها در پایگاه KHAMENEİ.IR منتشر شده بود و سیزده روایت نیز برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده است.

انتشارات انقلاب اسلامی امسال رمانی نیز برای گروه سنی نوجوان عرضه خواهد کرد. «خاکسپاری دوّم بانوی مرگ» عنوان رمانی است که به قلم نیما اکبرخانی در ۲۸۰ صفحه منتشر شده است.

این انتشارات طبق روال سال گذشته برنامه ویژه‌ای به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر پیش‌بینی کرده است. توزیع محصولات و نمایش آثار متنوع با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های انتشارات انقلاب اسلامی خواهد بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟