Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک جامعه شناس و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی گفت: از جمله مولفه‌های سرمایه‌ فرهنگی برای زنان "سواد" است؛ متاسفانه با افزایش سواد زنان تصور کردیم که نیازی به تمرکز بر حوزه نهضت سواد آموزی نیست در حالی که همچنان باید بر روی آن کار کرد و در ابتدا باید توجه کرد که آیا بستری برای شناسایی قابلیت‌های زنان وجود دارد یا خیر؟.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر محسن مسعودیان در وبینار نقش زن در تامین امنیت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی با محوریت سرمایه فرهنگی و مولفه‌های آن که از سوی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با تعریف یونسکو از سواد، اکنون سواد  تقسیم بندی زیادی دارد و ما باید توجه کنیم که آیا زنان ما از انواع سواد برخوردارند یا خیر؟. زمانی که سواد پیدا می‌کنیم می‌توانیم سرمایه فرهنگی را ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر لزوم نوشتن یک "مرام‌نامه" در حوزه ارتقاء سرمایه زنان توسط نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان، گفت: زمانی که ارتقای مهارتها و توانمندی فرهنگی زنان را در نظر بگیریم یعنی در صدد مقام بخشی و قدرت بخشی زنان برآمده‌ایم. یکی از راه‌های این مقام بخشی به زنان نوشتن مرام نامه‌ای هست که در آن راه ارتقای سرمایه های زنان را متذکر شویم. با این ارتقاء زنان می‌توانند قدرت و منزلت خود را در جامعه بیابند.

مسعودیان معتقد است که زنان از طریق سرمایه هایی که به دست می‌آورند شناخته می‌شوند لذا بخشی از کارهای واجبی که مجموعه های آموزشی و پژوهشی باید مد نظر داشته باشند امر پژوهش در باب احصاء سرمایه های زنان است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به اهمیت "عاملیت" زنان در جامعه، درباره آن توضیح داد: چون ساختار مردانه است می‌خواهیم زنان مستقل از آن کنشگری اجتماعی داشته و به این کنشگری زنان استقلال ببخشیم و ارتقاء دهیم. از طریق سرمایه‌ها زنان را توانمند کنیم که عاملیت انگاری زنان در این حوزه از اوجب واجبات است و این واجب می‌تواند از طریق نوشتن مرام نامه‌ها توسط نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان و شرح وظایف و پیشنهادات در آن انجام شود.

وی همچنین این را هم گفت که همچنان در ایران سرمایه‌های فرهنگی زنان تجسم نیافته و زنان نمی‌دانند چه کالاهایی برایشان فرهنگی تلقی می‌شود و خدمات فرهنگی زنان ایرانی چیست که سبب ایجاد قدرت و مقام و منزلت اجتماعی آنها شود، به طوری که حتی میزان این خدمات فرهنگی نیز مشخص نیست.

به گفته این جامعه شناس، با نوشتن "مرام نامه" یاد شده در حوزه زنان باید دانشگاه‌ها و وزارت علوم و آموزش و پرورش را اجبار کرد تا بستری مناسب برای شناسایی قابلیت‌های زنان ایجاد کنند. همچنین در عین حال باید توجه کرد که این قابلیت ها جنسیت پذیر نیستند و ماهیت انسانی دارند.

مسعودیان در پایان سخنان خود گفت: باید نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان مرام نامه ارتقای انواع سواد برای زنان را بنویسند و اینگونه به ارتقای منزلت زنان هم پایه با مردان و شکستن نظام مرد سالارانه کمک کنند تا عاملیت و کنش گری مستقل اجتماعی زنان بالا رود. کشف استعدادها از طریق رسانه ها نیز در ارتقای سرمایه فرهنگی زنان مثمر ثمر است. رسانه باید خوراک و محتوای سرمایه فرهنگی را ایجاد کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جامعه شناسی زنان سرمایه فرهنگی حوزه زنان فرهنگی زنان مرام نامه سرمایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حل مسائل اجتماعی همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه‌شناسان و علم جامعه‌شناسی چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ تجربی و عملیاتی بوده است.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع اشاره کرده است که چیزی که باعث می‌شود سرپرستی زنان خانوار به عنوان یک مساله اجتماعی شناخته شود، موانع و مشکلاتی است که  بر سر راه سرپرستی زنان به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسیب‌پذیر شناخته شوند.

* جیمز کرون و جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی

قادری در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که جیمز کرون درکتاب جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی با توجه به این مهم که چگونه مسائل اجتماعی را حل کنیم؟ چند پرسش اساسی را در این حوزه مطرح می‌کند:

او در ادامه می‌نویسد این سوالات عبارت‌اند از: با وجود پیچیدگی در زمینە حل مسائل اجتماعی ما چگونه به این کار اقدام کنیم؟ آیا باید هرچه را به صورت فردی صحیح می‌دانیم انجام دهیم؟ یا شاید گروهی از جامعه‌شناسان گرد هم آیند و تصمیم بگیرند که چه باید کرد؟ یا اینکه باید هم چنان موضع بی‌طرفانە خود را حفظ و از گرفتن موضع شخصی اجتناب کنیم و فقط آن چه را در زمینۀ حل مسائل اجتماعی می‌دانیم، اظهار کنیم؟ 

ماکس وبر معتقد است ما فقط وظیفه داریم واقعیت را بگوییم و آن چه را رُخ داده گزارش کنیم

* رویکرد ماکس‌وبر در حل مسائل اجتماعی

به زعم قادری یک رویکرد به تأسی از ماکس وبر معتقد است ما فقط وظیفه داریم واقعیت را بگوییم و آن چه را رُخ داده گزارش کنیم، توصیفی عمیق و فربه از مسأله ارائه کنیم، به تحلیل عوامل علّی، زمین‌های و مداخله‌گر مؤثر بر پدیده بپردازیم، و پیامد‌های احتمالی خواسته و ناخواستە آن را مشخص کنیم و براساس آنها توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت انجام دهیم.

قادری در ادامه رویکرد دومی را مطرح می‌کند که در آن این پرسش مطرح می‌شود که ما به صورت عملیاتی و مشخص چه کار باید بکینم؟ و چه طرحی را با توجه امکانات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در اندازیم؟ چگونه آن را اجرایی و عملیاتی کنیم؟ و چه مکانیسمی برای پایش، کنترل و نظارت و ارزشیابی آن بگذاریم؟ این رویکرد دوم پرسش‌های اینچنینی را مرتبط نمی‌دانند و درباره آن می‌گویند، کار ما نیست و به ما ارتباطی ندارد. کارفرمایان براساس نیاز‌های خود دانش تخصصی ما را در مورد مسائل به شکلی که توان و ظرفیت و امکانات عملیاتی‌کردن را دارند به کار گیرند.

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد به طور کلی می‌توان گفت این جامعه‌شناسان ورود جامعه‌شناسان به حوزه حل مسائل اجتماعی را جایز نمی‌دانند و دلیل اصلی آنها این است که با ورود جامعه‌شناسان به حل مسائل اجتماعی، سایرین بر بی‌طرفی آنان شک می‌کنند و این باعث خدشه‌دارشدن اعتبار جامعه‌شناسی می‌شود. به نظر این گروه، قضاوت درباره اینکه چه کار باید بکنیم برعهده دیگران است.

* رویکرد کارل ماکس‌ در حل مسائل اجتماعی

به گفته این پژوهشگر در این بین کارل مارکس، گرایش دوگانه‌ای دارند. یعنی هم می‌خواهد به این بپردازد که وضعیت اجتماعی چگونه هست و هم اینکه چگونه باید باشد؟ براساس این جمله از مارکس که فیلسوفان فقط جهان را تفسیر می‌کنند، اما نکتۀ مهم این است که بگوییم چگونه تغییرش دهیم از گروه اول می‌پرسند که هدف شما از اینکه این همه اطلاعات گردآوری، تشریح و تحلیل و تفسیر کنید و عوامل به‌وجودآورنده پدیده‌ها را مشخص کنید چیست؟

کارل ماکس معتقد است که فیلسوفان فقط جهان را تفسیر می‌کنند، اما نکتۀ مهم این است که بگوییم چگونه تغییرش دهیم

قادری با نگاهی به نظریات متکفران مختلف جامعه شناسی می‌نویسد: این گروه به گام بعدی که تغییر وضعیت موجود است بی‌توجه نیستند. در واقع پرسش این گروه این است که ما که فهم خوبی از پدیده پیدا می‌کنیم و علل و عوامل را می‌شناسیم و پیامد‌ها را می‌دانیم، چرا خودمان وارد میدان حل مسائل نشویم؟ چون ما در این حوزه از همه متخصص‌تر هستیم.

در نهایت اینکه مقالۀ حاضر با تأکید بر رویکرد دوم درصدد ورود به حل مسائل اجتماعی است؛ بنابراین براساس این رویکرد به ارائۀ رویکرد‌های جدید مبتنی بر کمک گرفتن از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مرتبط با حوزه رویداد‌های استارتآپی است. جامعۀ هدف این مقاله زنان سرپرست خانوار نیازمند به عنوان یک آسیب اجتماعی گروه هدفی هستند که در راستای کاهش آسیب‌پذیری آنها یک طرح ارائه می‌شود.

* چالش‌های موجود در ارائۀ خدمات به زنان سرپرست خانوار

در تحلیل آخر نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهمترین چالش‌های موجود در ارائۀ خدمات به زنان سرپرست خانوار در راستای کاهش آسیب‌پذیری این گروه اجتماعی عبارت‌اند از: ۱) ارائۀ خدمات به این زنان از سوی مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به صورت مستمر انجام می‌گیرد، ۲) ساالنه هزینه‌های هنگفتی در این حوزه صرف می‌شود، ۳) فعالیت‌های جزیره‌ای گسترده‌ای از سوی مراکز و نهاد‌های خدمات‌رسانی، دولتی، عمومی وخصوصی ارائه می‌شود، ۴) هیچ مکانیسمی که بتواند این خدمات را به شکل هم‌افزایانه و دارای شمول ارائه دهد وجود ندارد، ۵) هیچ نهاد قابل دسترس، آسان و دارای داده‌های به‌روز به‌عنوان مرجع در این حوزه وجود ندارد، ۶) برخی از مددجویان به دلیل فقدان مکانیسم‌های رصد و پایش و آشفتگی موجود در این حوزه تمرکز خود را از توانمندسازی و اشتغال و کار به گردش میان خدمات‌دهندگان و دریافت خدمات معیشتی تغییر داده و عده‌ای هم به دلیل فقدان چنین مهارتی از خدمات محروم هستند، ۷) میدان ارائۀ خدمات به زنان بر ارائۀ بسته‌های معیشتی تمرکز دارد و کمترین توجه را به کارآفرینی و توانمندسازی دارد، ۸) دانش به‌روز و راهکار‌های عملیاتی و اجرایی که هر روز توسط دیگرانی که با این مسائل درگیر هستند به اشتراک گذاشته نمی‌شود و اقدمات به صورت تجربۀ شخصی و براساس تصمیم‌گیر‌های محفلی پیش می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌