Web Analytics Made Easy - Statcounter


علیرضا پورجعفری

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش منطقه چهار تهران با بیان اینکه خانواده ها باید روی مصرف رسانه ای فرزندان نظارت صحیح داشته باشند، گفت: این نظارت نباید به گونه ای باشد که فرزند احساس کند استقلال وی گرفته شده است.

هادی زمانی‌نژاد، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش منطقه چهار تهران در برنامه رادیویی هشتک گفت‌وگو با اشاره به مساله بحران هویت کاربران نوجوان در فضای‌مجازی گفت: اگر بخواهیم درباره انسان و علایق او صحبت کنیم باید بگوییم که او دوست دارد آزادی بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم درباره انسان و علایق او صحبت کنیم باید بگوییم که او دوست دارد آزادی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در واقع به وجود آمدن بحران هویت به دلیل تنوع‌طلبی انسان‌هاست که دائم علاقه دارند با کارهای تازه‌تری ارتباط داشته باشند و فضای مجازی خصوصاً برای دانش آموزان و نوجوانان، به این مساله دامن می‌زند.

* ابتدا باید والدین با هویت خود آشنا باشد.

زمانی‎ نژاد با اشاره به اینکه باید در زمینه هویت اجتماعی، می‌بایست به آموزش، فرهنگ و هویت‌ پدر و مادر توجه بیشتری شود، ادامه داد: در مساله تربیت مهم این است که ابتدا والدین از هویت خود مطلع باشند؛ به عنوان مثال شهید مطهری اصالت هویت را در اسلام میدانست؛ بر همین مبنا اگر فردی از کودکی با اسلام آشنا شود، هویت او به‌خوبی شکل می‌گیرد.

اگر فردی از کودکی با اسلام آشنا شود، هویت او به‌خوبی شکل می‌گیرد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش منطقه چهار در ادامه با اشاره به آموزش‌های آنلاین و مجازی دوران فراگیری بیماری کرونا خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونای اثرات خوبی در هویت‌یابی دانش‌آموزان داشت. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که اصل حضور دانش آموزان در فضای مجازی لزوماً نمی‌تواند تهدید باشد اما می‌بایست نقاط آسیب‌پذیر همواره مورد رصد و بررسی والدین قرار گیرد.

* ریشه تربیت فرزند در منزل شکل می‎گیرد

این کارشناس ارشد تربیتی با بیان اینکه ریشه تربیت و پرورش دانش‌آموزان ابتدا در منزل شکل می‌گیرد، گفت: موضوع پرورش در مدرسه بسیار مهم بوده اما پرورش در خانه مهم‌تر است چراکه ریشه تربیت در منزل شکل می‎گیرد.

ریشه تربیت و پرورش دانش‌آموزان ابتدا در منزل شکل می‌گیرد،پرورش در مدرسه بسیار مهم بوده اما پرورش در خانه مهم‌تر است چراکه ریشه تربیت در منزل شکل می‎گیرد.

وی افزود: بنابراین این مساله بار تربیتی فرزندان را خصوصاً در شرایط فعلی که تمامی آموزش‎ها بر بستر فضای مجازی است، برای والدین سنگین‎ تر می‎کند.

 

     

* خروجی تربیتی دانش‌آموزان قابل اندازه‌گیری نیست

زمانی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود با مهم دانستن نقش معلم و کتاب در تربیت دانش‎آموزان گفت: در تربیت آموزشی دانش آموزان، معلم و کتاب نقش مهمی دارند چراکه خروجی آموزش در مدارس مشخص است، اما باید دقت کرد که نتایج تربیتی به طور کامل مشخص و قابل اندازه‌گیری نیست.

معلمان با تسلط به مباحث مهارتی و دانشی حوزه سواد رسانه‌ای می‌توانند در تربیت دانش‌آموزان نقش جدی و مهمی داشته باشند.

وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی و لزوم ورود جدی آموزش و پرورش به این مقوله برای معمان خاطرنشان کرد: معلمان با تسلط به مباحث مهارتی و دانشی حوزه سواد رسانه‌ای می‌توانند در تربیت دانش‌آموزان نقش جدی و مهمی داشته باشند.

* نظارت بر مصرف رسانه‌ای فرزندان نباید مانع استقلال آنان شود

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش منطقه چهار در بخش پایانی اظهارات خود اصل نظارت خانواده بر مصرف رسانه‌ای فرزندان را مهم ارزیابی کرد و اذعان داشت: به دلیل آزادی‌هایی که هم اکنون در مصرف رسانه‌ای فرزندان وجود دارد، خانواده‌ها باید براین مساله نظارت داشته باشند اما باید دقت کرد که این نظارت نباید به گونه ای باشد که استقلال فرزند زیر سوال برود و احساس بی هویتی کند.

نظارت نباید به گونه ای باشد که استقلال  فرزند زیر سوال برود و احساس بی هویتی کند.

وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم به فضای مجازی مسلط شویم و بحران هویت اجتماعی را کاهش دهیم، باید از خودمان شروع کنیم؛ در واقع خانواده‌ها باید ایمان خود را تقویت کرده و خلاً گفتگو در خانواده را پر کنند و افراد در منزل با یکدیگر تعامل و صحبت بیشتری داشته باشند.

 

 انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی تربیت فرزند مساله تربیت سواد رسانه ای داشته باشند دانش آموزان ریشه تربیت فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار

به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت شهید مطهری و بزرگداشت روز معلم جمیله سادات میرهادی، یک معلم بازنشسته با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره آموزش رایگان به کودکان کار گفت: شرایط سختی بود که درس را به صورت فشرده آموزش ببینند.

میرهادی افزود: در دوران شیوع کرونا هم در فضای باز به دانش آموزان درس می‌دادم. وقتی به خانه برمی‌گشتم فکر می‌کردند جذامی هستم!

او همچنین یک خاطره جالب از آموزش به دانش آموزانی که کار می‌کنند نقل کرد و گفت: یکی از دانش آموزان در تعمیرگاه کار می‌کند و برای چند ساعتی از صاحب‌کارش وقت می‌گیرم تا بتوانم به او درس دهم.

مشروح این گفت و گو را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس