Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ آمریکا در امور صلح افغانستان سهم خواهی بیشتر طالبان از قدرت را علت ناکامی مذاکرات صلح و تشدید درگیری‌ها دانست.

وی گفت: طالبان از مذاکرات صلح و هرگونه تفاهم سیاسی برآمده از آن، خواستار بزرگترین سهم در قدرت اند.

خلیلزاد در نشست امنیتی نهاد اسپن گفت که جنگ در افغانستان دیگر مشروعیت ندارد و به گفتۀ وی این جنگ برای توازن و تحکیم قدرت میان طرف‌های مختلف درگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های افغانستان نیز پیش از این بار‌ها گفته بودند که طالبان به خاطر تصاحب قدرت می‌جنگند.

خلیلزاد در نشست امنیتی اسپن گفت: با توجه به وضعیت نظامی، آنان [طالبان]در حال حاضر، خواستار بزرگترین سهم قدرت در حکومت آینده [در افغانستان] اند.

یک روز پیش از این نشست، خلیلزاد در مصاحبه با صدای امریکا ضمن تاکید بر تفاهم همه شمول سیاسی در افغانستان گفت که نه طالبان از راه زور به قدرت رسیده می‌توانند و نه هم حکومت افغانستان می‌تواند که طالبان را محو کند.

پس از آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان، حملات طالبان شدت یافته است و این گروه بر اساس تخمین کارشناسان نظامی کنترل مراکز نصف ولسوالی‌های افغانستان را در دست داشته و هم اکنون مراکز سه ولایت عمده قندهار، هرات و هلمند را محاصره کرده است.

 خلیل زاد با اشاره به وضعیت موجود در افغانستان گفت: "وضعیت بسیار نگران کننده است. طالبان در هفته‌های اخیر با پیشرفت‌هایی که داشته اند جسورتر شده و از نظر ذهنی خود را برای رسیدن به هدف نزدیک می‌بینند. "
وخامت اوضاع امنیتی و تشدید حملات طالبان در افغانستان، این نگرانی را ایجاد کرده است که این گروه با توسل به زور قدرت را در دست خواهد گرفت، اما خلیلزاد هم  در نشست امنیتی نهاد اسپن گفت که اگر طالبان بخواهند با زور و توسل به جنگ قدرت را در افغانستان در دست گیرند، از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و در آن صورت افغانستان یک "دولت مطرود" خواهد داشت.
زلمی خلیلزاد طراح روند کنونی صلح افغانستان است، روندی که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز دوشنبه در جلسۀ مشترک شورای عالی آن کشور از آن به شدت انتقاد کرد و آن را "روند شتابزدۀ وارداتی" و استوار بر "فرضیه‌های خام" خواند.
رییس جمهور افغانستان گفت: "این روند نه تنها منجر به صلح نشد، بلکه کوشش مشروعیت بخشی به یک گروه متجاوز و تلاش برای مشروعیت زدایی از صف واحد جمهوریت شد. این روند شک ایجاد کرد. ابهام خلق کرد و محصولش همین وضعیتی است که شما می‌بینید. "

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان مذاکرات صلح صلح زلمی خلیلزاد خلیل زاد جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان

وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان اعلام کرد طی سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «خلیل‌الرحمان حقانی» وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان با اشاره به اقدامات اخیر پاکستان اظهار داشت بیش از 600 هزار پناهجو در ماههای اخیر به افغانستان اخراج شده‌اند.

وی افزود از ایران و برخی کشورها نیز هزاران مهاجر افغان به کشورشان بازگشته‌اند.

حقانی گفت برای بازگشت کنندگان به کشور، مراکز موقت فراهم شده است تا از آنجا به ولایت‌های مورد نظر انتقال یابند.

این در حالی است که شماری از پناهجویان تازه بازگشته به افغانستان از حکومت طالبان خواستار کمک و سرپناه دائمی و همچنین فرصت‌های کار شده‌اند.

آمادگی پاکستان برای اخراج پناهجویان «با مدرک» افغاناتریش خواستار اخراج پناهجویان پذیرش نشده افغان از اروپا شدپارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان پیش از این در دیدار با «شوکو شیموزاوا» رئیس پشتیبانی و امنیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود بیش از یک میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

این بازگشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 29 میلیون افغان (بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • وقوع انفجار در کابل
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان