Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@15:55:42 GMT

حمله طالبان به قلب امنیتی کابل

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۸۹۵۷

حمله طالبان به قلب امنیتی کابل

همزمان با افزایش تنش‌ و درگیری‌ در شهرهای مهم افغانستان، انفجارهای سهمگین دو بمب در منطقه سبز کابل و در نزدیکی خانه سرپرست وزارت دفاع این کشور، آرامش پایتخت را برهم زد و طالبان با قبول مسئولیت این حملات، هشدار خود را به سران افغانستان اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این بمبگذاری‌ها که به فاصله دو ساعت از ساعت 8 شامگاه سه‌شنبه رخ داد، نخستین حمله تروریستی  پس از حدود سه ماه از کشتار دانش‌آموزان دختر مدرسه سیدالشهدای کابل به شمار می‌رود که براساس آخرین گزارش‌ها دست‌کم 8 کشته و 10 مجروح برجای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق گزارش‌ها، هدف از این دو بمبگذاری سرپرست وزارت دفاع و یکی از نمایندگان مجلس افغانستان بوده‌اند که در همسایگی یکدیگر زندگی می‌کنند اما در زمان انفجار خودروی بمبگذاری شده اول، «بسم الله محمدی» سرپرست وزیر دفاع در خانه حضور نداشته و خانواده‌اش نیز بلافاصله از محل دور شدند. گفته می‌شود پس از انفجار نخست که صدای آن در بیشتر مناطق کابل شنیده شده است، چند ضارب مسلح نیز وارد خانه «بسم الله محمدی» شده‌اند که دو نفر از آنها در محل انفجار و سه نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.
«میرویس استانکزای»، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت: «با کشته شدن افراد مسلح، عملیات پاکسازی در دستور کار نیروهای امنیتی و پلیس قرار گرفت و همه مسیرها به خانه سرپرست وزارت دفاع مسدود شد، اما کمتر از دو ساعت بمبی دیگر منفجر شد که صدها نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد.»
سخنگوی پلیس کابل همچنین از جست‌وجوی خانه به خانه در پایتخت برای یافتن همدستان احتمالی تروریست‌ها خبر داد. به نوشته روزنامه «هشت صبح افغانستان» در جریان این حملات خانه «محمد عظیم حسنی» نماینده مردم ولایت بغلان درپارلمان نیز که در مجاورت خانه سرپرست وزارت دفاع بود، تخریب شد و شماری از همراهان او کشته شدند. شبه نظامیان طالبان ساعاتی پس از این حمله با انتشار خبرنامه‌ای، مسئولیت این حملات را پذیرفته و آن را آغاز عملیات‌ انتقامی علیه مقامات و مهره‌های کلیدی کابل اعلام کردند که در طول سال‌ها  دستور حمله به مردم در مناطق مختلف کشور را صادر کرده‌اند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به این حملات گفت: «اگر طالبان بخواهد مذاکرات صلح را زائل کند بدون شک آنها در سطح بین‌المللی مطرود خواهند شد اما همچنان نگرانی ما، جنگ داخلی در افغانستان است.»
براساس گزارش رسانه‌های محلی ساعاتی پس از انفجار کابل، پایتخت نشینان به خیابان‌ها آمدند و با شعار «الله اکبر» حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغانستان و خشم از طالبان فریاد زدند. ارگ ریاست جمهوری افغانستان و مقامات و سران این کشور نیز در پیام‌هایی این حمله را محکوم کردند. همزمان شورای امنیت سازمان ملل  خواستار توقف خشونت‌ها در شهرهای افغانستان شد./ ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سرپرست وزارت دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه

سیریک ژومانگرن معاون نخست‌وزیر قزاقستان و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان درباره روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی، تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری قزاقستان در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

متقی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از نقش تجاری قزاقستان در افغانستان، ابراز امیدواری کرد این کشور در حوزه معدن، راه‌آهن و دولت الکترونیک در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر خارجه طالبان همچنین خواستار ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در این کشور، توسعه روابط و آغاز پروازهای مستقیم کابل و آستانه شد.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان نیز خاطرنشان کرد صادرات افغانستان به قزاقستان سه برابر شده است و هیئت فنی این شکور در سفر به کابل نیز درباره سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، معادن و سرمایه گذاری مشترک در افغانستان گفتگوهای فنی مفصلی خواهند داشت.

وی ضمن ابراز امیدواری برای پرواز مستقیم بین کابل و آستانه گفت در سفر سه روزه خود به افغانستان، نمایشگاه تجاری مشترک افغانستان و قزاقستان را در کابل نیز افتتاح خواهد کرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اواسط فروردین ماه اعلام کرده بود به زودی سه سفیر جدید در کشورهای ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان مستقر خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه