Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در وزارت آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی است، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته را به طور مجازی دنبال کردیم. بنابراین کمبود نیروی انسانی چندان به نظر نمی‌آمد چراکه معلم از طریق آموزش مجازی و از راه دور آموزش می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  ادامه داد: با توجه به واکسیناسیونی که اکنون در حال انجام است، مقدمات بازگشایی در حال آماده‌سازی است. بنابراین دارا بودن نیروی انسانی ماهر ضرورت دوچندان پیدا می‌کند.

کمبود معلم تا ١۴٠٣ ادامه دارد

به گفته معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، تا سال ۱۴۰۳ همچنان با مشکل کمبود معلم در کلاس‌های درس مواجهیم و راه رفع مشکل این است که دانشگاه فرهنگیان تقویت شود تا بتواند نیروی مورد نظر را تربیت کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

احمدی لاشکی تصریح کرد: البته در کنار دانشگاه فرهنگیان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم به تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش کمک می‌کند تا نیروی مورد نیاز در هنرستان‌ها تامین شود.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی دو رویه را برای کمبود معلم دنبال می‌کنیم؛ اول تامین نیرو از طریق دوره ۴ساله دانشگاه فرهنگیان و دوم تربیت معلم از طریق دوره‌های یک ساله ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه. سال گذشته ٢۵ هزار نفر از طریق کنکور سراسری و ۲۷ هزار نفر هم از طریق دوره‌های یک ساله آزمون استخدامی جذب این دانشگاه شدند.

احمدی لاشکی تصریح کرد: همچنین امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به خدمت گرفته می‌شوند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: البته این تعداد نیرو به محض ورود به دانشگاه امکان فعالیت به عنوان معلم را ندارند و باید دوره‌های آموزشی ۴ یا یک ساله را سپری کرده و بعد از اخذ مجوزهای حرفه‌ای لازم وارد حرفه معلمی شوند.

مسیرهای جذب معلم برای جبران خلأ‌های آموزشی

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه با وجود این تعداد جذب نیروی جدید، همچنان کمبود معلم وجود دارد، گفت که برای جبران این کمبود از راه‌های مختلفی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: قانونگذار تکلیف کرده است که اجازه نداریم نیروی حق التدریس جدید جذب کنیم بنابراین برای جبران نیرو، از طریق نیروهای حق التدریس گذشته استفاده می‌کنیم. همچنین موضوع معلمان تمام‌وقت را در دستور کار داریم و علاوه بر آن، اضافه‌کار برای معلمان رسمی. همچنین، با استناد و اعمال ماده ۴۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اینکه در نقاط مختلف کشور بتوانیم نیروی خرید خدمات آموزشی را داشته باشیم، مهم‌ترین سازوکارهای تامین نیرو محسوب می‌شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۶ هزار نیروی سرباز معلم هم جذب خواهیم کرد. ضمن آنکه نیروهای آموزشیار و نیز نیروهای پیش‌دبستانی را داریم. به‌کارگیری افراد در شرف بازنشستگی از دیگر سازوکارهای در نظر گرفته شده برای جبران کمبود معلم است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که محدودیت نیروی انسانی وجود دارد، الزام داریم که این روش‌ها را انتخاب کنیم. امیدوارم از سال ۱۴۰۳ به بعد که نرخ رشد دانش آموز به تعادل خواهد رسی،د به کیفی سازی بپردازیم و معلمان بتوانند فرصت بهتری داشته باشند. از دولت جدید هم درخواست داریم که به موضوع تامین نیروی انسانی نگاه جدی و دقیقی داشته باشد.

کد خبر 618989 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش معلمان مدرسه و مدارس دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش معلمان مدرسه و مدارس دانش آموز معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی احمدی لاشکی برای جبران تامین نیرو کمبود معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود

استاندار زنجان با اشاره به اینکه تنوع محتواها و توسعه مدارس زیاد شده است، گفت:باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود.

به گزارش‬ خبرگزاری‬ ایمنا از‬ زنجان، ‬ محسن‬ افشارچی، ‬ امروز_‬ دوشنبه‬ هفدهم‬ اردیبهشت-‬ ‬ در برنامه متمرکز هفته گرامیداشت مقام معلم با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که باید روی آن متمرکز بشویم، بحث آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: سهم آموزش ‏و پرورش و مدارس در پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی در کشور بیشتر است، به شرطی که روی آموزش و پرورش به درستی سرمایه‌گذاری شود.

وی حوزه آموزش و هم حوزه پرورش را مهم دانست و افزود: متأسفانه سال‌های گذشته به آن اندازه که باید به پرورش پرداخته می‌شد، پرداخته نشده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه تنوع محتواها و توسعه مدارس زیاد شده است، گفت: در این راستا می‌طلبد که ما هم نسبت به مسائل پرورشی در کنار آموزش متفاوت کار کنیم.

افشارچی با بیان اینکه استان زنجان در اکثر شاخص‌ها نسبت به استان‌های دیگر رتبه زیر ۱۰ را دارد، افزود: ما به عدالت آموزشی در استان باید تمرکز کنیم، مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان دارای استعدادهای برتری هستند، منتهی باید روی مدارس عادی سرمایه‌گذاری کنیم و اصلی‌ترین وظیفه شما این است که سطح دانش‌آموزان مدارس عادی را هم بالا ببرید.

استاندار زنجان تاکید کرد: در تابستان سال‌جاری باید تمرکزمان روی مسائل پرورشی باشد و در این راستا اگر اعتباراتی لازم باشد، در اختیار شما می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه شریف‌ترین قشر جامعه ما معلمان ما هستند، افزود: هیچ شغلی مثل معلمی نیست و چرا که معلم‌های هر سال با یک استعداد و با یک اخلاق متفاوت روبه‌رو می‌شوند که این خودش به تنهایی یک انگیزه برای ادامه کار است.

کد خبر 751117

دیگر خبرها

  • باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • معلم انسانی‌ترین و گرمترین عنصر نظام آموزشی است
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم