Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  عملیات مهار حریق در جنگل‌های ترکیه در حالی وارد هشتمین روز خود شده است که با وجود تلاش دولت ترکیه و کمک رسانی دیگر کشور‌ها برا ی، خاموش کردن آتش همچنان شعله‌های آتش در حال زبانه کشیدن است.

بیشتربخوانید

ادامه آتش سوزی در جنگل‌های ترکیه/ تخلیه مناطق مسکونی اطراف یک نیروگاه ترکیبی +تصاویر

طبق آخرین گزارش، در ۳۲ استان ۱۵۲ آتش سوزی به وقوع پیوست که ۱۴۱ بخش از آن خاموش و عملیات برای مهار آتش در ۱۱ بخش در ۶ استان همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آتش سوزی‌ها تا به لحظه نگارش این گزارش ۸ قربانی داشته است.

از روز‌های آغاز این آتش سوزی در کنار کشور‌های اوکراین، روسیه، آذربایجان، اسپانیا و کرواسی، از ایران هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقیم وارد عملیات خاموش کردن آتش شده است. بنا به درخواست دولت آنکارا، ایران در ۳۱ جولای یک هواپیمای آبپاش ایلوشین ۷۶ و دو فروند بالگرد ام آی ۱۷۱ به این کشور ارسال کرد که از روز یکشنبه عملیات خود را از جنگل‌های «موغلا» آغاز کرده است.

نکته قابل توجه در حجم و میزان ظرفیت مخزن آب هواپیمای اعزامی ایران است؛ به طوری که هواپیمای ایران برخلاف هواپیما‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا فرستاده شده ظرفیت حمل آب و آبپاشی تا ۴۰ تن را دارد. بر اساس برخی گزارش‌ها ظرفیت مخزن آب هواپیما‌های اروپا چیزی حدود یک چهارم ظرفیت هواپیمایی اعزامی ایران است که ظرفیت بالای هواپیمای ایرانی تأثیر خوبی بر سرعت بخشیدن به خاموشی شعله‌های آتش جنگل‌های ترکیه داشته است.

ردپای آمریکا در جنگل‌های ترکیه

این روز‌ها  شُبهه‌هایی از ردپای گروه پ-ک-ک و آمریکا در آتش سوزی این کشور مطرح شده است. هر چند برخی از رسانه‌های وابسته به حزب عدالت و توسعه و حزب ملی گرای این کشور، حزب کارگران کردستان (پ- ک- ک) و نهاد‌های اقماری آمریکا را مسئول آتش سوزی عمدی می‌دانند، اما هنوز مقامات دولتی این کشور موضع رسمی در این خصوص اتخاذ نکرده اند.

دولت ترکیه که سال‌ها در تلاش بوده تا خود را قربانی پ. ک. ک نشان دهد، در یک سال اخیر ادعا‌هایی در خصوص آتش زدن جنگل‌ها در بخش‌های مختلف ترکیه را مطرح کرده است. همچنین تنش‌های سیاسی موجود میان ترکیه و آمریکا و حمایت تمام قد دولت واشنگتن از گروه پ- ک- ک ادعا‌هایی مبنی بر دست داشتن دولت آمریکا در حوادث اخیر ترکیه را به میان آورده است به طوری که «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه، طی گفتگویی آمریکا را به واسطه همراهی با پ-ک-ک- مقصر اصلی این حادثه دانست و گفت آتش سوزی اخیر صرفاً یک بلای طبیعی نبوده و دولت جو بایدن مقصر این حادثه است.

«جوشکون باشبوغ» کارشناس نظامی مطرح ترکیه‌ای نیز طی سخنانی، عمدی بودن این آتش سوزی را مورد تائید قرار داد و گفته است: آتش سوزی در جنگل‌های ترکیه بسیار حساب شده انجام شده است. آغاز آتش سوزی در فصل تابستان و قسمت‌هایی از جنگل که در طول سال وزش باد شدیدی را تجربه می‌کنند و آغاز همزمان حریق در هشت استان نشان می‌دهد که از مدت‌ها پیش محاسباتی بر سر این موضوع انجام شده است. هر چند «گروه ابتکار کودکان آتش» که خود را شاخه‌ای از گروه پ- ک -ک معرفی می‌کنند مسئولیت آتش سوزی در جنگل‌های آنتالیا در ترکیه را بر عهده گرفته اند، اما «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، مطرح شدن ادعا درباره دست داشتن حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در آتش سوزی‌های اخیر این کشور را بسیار زود دانست.

تداوم آتش سوزی در شهر‌های بودروم، مارماریس، ماناوگات، آدانا، مرسین، میلاس، دیدیم، قاضی پاشا به عنوان مهم‌ترین بخش‌های گردشگری ترکیه، قطعاً برای دولت این کشور که شاهرگ حیاتی اش به صنعت گردشگری وابسته است تبعات اقتصادی بسیاری خواهد داشت. اما از سویی نبود آمادگی و هماهنگی لازم در میان ارگان‌های مختلف دولت ترکیه برای مقابله با شعله آتش که نه تنها به جنگل‌ها، بلکه خانه‌های مسکونی نیز خسارت بسیاری وارد کرد، انتقاد بسیاری از سوی احزاب و مردم این کشور را به همراه داشته است.

مهمترین انتقاد به ناکارآمدی هواپیما‌های آتش نشان ترکیه بود که تیم مذکور را مجبور به کرایه هواپیما از روسیه کرد. به طوری که «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، در این باره گفته بود رئیس جمهوری که نمی‌تواند احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها را پیش بینی کند؛ طبیعی است که نتواند افزایش حریق این جنگل‌ها را کنترل کند؛ رئیس جمهوری که صرفاً بخاطر انتقام گرفتن از جمهوریت کشور سازمان هوایی ترکیه را به حالت ناکارآمد در آورد، آن رئیس جمهور نمی‌تواند از جنگل‌ها محافظت کند.

«مرال آکشنر» رهبر حزب نیک ترکیه، نیز در سخنانی از وزارت محیط زیست کشور انتقاد کرد و گفته است که علی رغم هشدار‌هایی که سال گذشته به این وزارت بی کفایت داده بودم، اما باز هم می‌بینیم که هیچ اقدامات مناسبی برای مقابله با این حادثه انجام نشده و همچنان هواپیما‌ها بدون استفاده کنار گذاشته می‌شوند.

«فکرت بیلا» از نویسندگان مطرح ترکیه نیز در قالب یادداشتی نوشته است: اگر حزب حاکم، ایدئولوژی ضد سازمان هوایی ترکیه اش را کنار می‌گذاشت و از هواپیما‌ها به درستی نگهداری می‌کرد امروز بسیاری از آتش سوزی‌ها می‌توانستند قبل از تشدید شعله‌های آن خاموش شوند. برنامه‌های دولت برای نابود کردن این سازمان که توسط مصطفی کمال آتاتورک تشکیل شده بود؛ ترکیه را مجبور کرد که از روسیه هواپیما‌هایی کرایه کند که اصلاً مناسب شرایط جغرافیایی جنگل‌های در آتش مانده ترکیه‌ای نیست.

در پایان باید گفت هر چند شعله‌های آتشی که همچون فیلم‌های هالیوودی جنگل‌های ترکیه را در خود می‌بلعد دیر یا زود خاموش خواهد شد؛ اما مهار دیرهنگام آتش تأثیر مثبتی در کاریزمای حزب عدالت و توسعه و رهبر این حزب نخواهد داشت، زیرا این امر صرفاً به ناتوانی دولت آنکارا در خاموش کردن آتش جنگل‌های سوخته مربوط نمی‌شود؛ بیکاری، نبود مدیریت در شیوع پاندمی کرونا و کاهش ارزش لیر ترکیه از دیگر عواملی است که صدای جامعه ترکیه را درآورده است و حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ helpturkey از جامعه جهانی برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های اخیر درخواست کمک می‌کنند. اما از سویی وجود برخی گمانه زنی‌ها در خصوص عمدی بودن این حادثه، سوالی است که نیاز به تشریح از سوی مقامات دولتی آنکارا دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی ترکیه آتش سوزی در جنگل آتش سوزی در جنگل ها جنگل های ترکیه خاموش کردن آتش شعله های آتش آتش سوزی ها هواپیما ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت

آفتاب‌‌نیوز :

اسدالله عباسی در جمع مردمان روستای امام‌زاده ابراهیم (ع) شفت با بیان اینکه دولت حمایت بیمه‌ای و تسهیلاتی لازم را از خسارت دیدگان در حریق امام زاده ابراهیم شفت را انجام می‌دهد، اظهار کرد: افرادی که بیمه بوده و دچار حریق شدند بیمه باید ارزیابی لازم را انجام داده و افراد آسیب دیده را مورد حمایت بیمه‌ای قرارد می‌دهد و همچنین در روز یک شنبه و در جلسه هیئت دولت سعی می‌کنیم به صورت تسهیلات برای ساخت مسکن، اعتباراتی را دریافت کرده و به افراد اعطا شود.

وی با ابراز تأسف از وقوع حریق در منطقه سیاحتی و زیارتی امام زاده ابراهیم شفت گفت: خیلی از حریق امامزاده ابراهیم شفت دل آزرده شدم و از طرفی بسیار خدا رو شکر می‌کنم که به فردی آسیب جانی وارد نشد، زیرا خسارت مالی جبران پذیر بوده و دولت در کنار مردم و خسارت دیدگان است.

استاندار گیلان با اشاره به حضور نیرو‌های امدادی در محل حریق ایجاد شده در امامزاده ابراهیم شفت افزود: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در محل حادثه کنار اهالی هستند و تمامی صحبت‌های مردم شنیده شده و خسارات آنان جبران می‌شود.

عباسی با تاکید بر شناسایی علت آتش‌سوزی در امام زاده ابراهیم شفت بیان کرد: براساس اعلام کارشناسان ۲ عامل باعث ایجاد حریق شد و باید جلوی آن گرفته شود، زیرا اگر در دهه ۷۰ و سال ۹۶ آسیب شناسی شده و ایرادات برطرف می‌شد دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.

وی با بیان اینکه علت حادثه آتش سوزی در امام زاده شفت باید به طور دقیق بررسی شود، تصریح کرد: حادثه رخ داده غیر عمدی بوده است، ولی علت حادثه باید به طور دقیق بررسی شود و سپس تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در کنار مردم آسیب دیده در تمامی حوزه‌هاست، گفت: دولت سیزدهم در کنار مردم آسیب دیده است و این قول را می‌دهم که خسارت مالی افرادی که مغازه و منازل خود را از دست دادند تا حد امکان جبران می‌شود.

عباسی با اشاره به اسکان اضطراری افرادی که منازل آنان در حریق به طور کامل از بین رفته است، بیان کرد: افرادی که منازل آنان دچار حریق شده باید توسط بنیاد مسکن و هلال احمر اسکان موقت داده شوند.

وی احداث ساختمان‌های ایمن را یکی از الزامات احداثات در منطقه امام زاده ابراهیم شفت دانست و تصریح کرد: دولت بر اساس قانون باید عمل کنند سازه‌ها باید ایمن باشند در غیر این صورت مجوز ساختی داده نمی‌شود، زیرا جان مردم برای ما در اولویت است.

استاندار گیلان با تاکید بر احداث بازارچه به منظور حمایت از کسبه‌هایی که مغازه خود را در این حریق از دست دادند، افزود: متولیان امر ضمن آغاز آواربرداری ناشی از حریق فوق؛ بازارچه‌هایی را برای کسبه‌های آسیب دیده احداث کرده تا کمک حالی به افرادی که مغازه خود را از دست دادند باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان در این نشست و دیدار با مردم و اهالی و خسارت دیدگان پای صحبت‌ها و درددل آن‌ها نیز نشست.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت مردم روستای امامزاده ابراهیم (ع)

عباسی همچنین ضمن حضور در بین مردم آسیب دیده از این آتش سوزی و شنیدن مسائل آن‌ها اظهار داشت: آتش سوزی رخ داده در روستای امامزاده ابراهیم شهرستان شفت به بیش از ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی این روستا که عموما سازه‌های چوبی بودند آسیب زد.

وی با بیان اینکه تعدادی از این واحد‌ها بیمه هستند، عنوان کرد: بخش زیادی از آن‌ها فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که با توجه به وضعیت روستا و خسارت وارده به منطقه، فرماندار شهرستان شفت، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران حوزه زیرساختی گیلان در بین مردم و محل حادثه حضور یافته و وضعیت را برای رفع مشکلات خسارت دیدگان از این حریق بررسی کردند.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر موضوع اسکان اضطراری، تامین اقلام ضروری و غذای گرم برای این خانوار‌ها را آغاز کرده است، افزود: به زودی کار آوار برداری شروع می‌شود.

عباسی تصریح کرد: گزارشی هم از این حادثه و وضعیت خسارت دیدگان به وزارت کشور و رئیس جمهور ارائه می‌کنیم و کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحد‌های تجاری مردم تامین خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به آتش‌سوزی‌های مکرری که در این منطقه طی سال‌های از ۱۳۷۵، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و نیز نیمه شب گذشته رخ داده باید این منطقه و خانه‌های آن ایمن سازی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: باید سازه‌ها بتنی یا فلزی و بر اساس اصول و قواعد نظام مهندسی احداث شود و بدین منظور اعتباراتی هم داده شود تا این امر محقق شود و شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

استاندار گیلان توضیح داد: این منطقه کوهستانی و شاهد وزش باد‌های شدید است که برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید در زمینه شیوه‌های ساخت و ساز تجدید نظر شود و حتما این امر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و برق هم اینک مشغول رفع مشکلات هستند، گفت: پروژه گازرسانی به روستا هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی مردم آن از گاز طبیعی برخوردار می‌شود.

عباسی همچنین قول داد: راه دسترسی روستا هم بعد ازبازسازی اصلاح می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برای آتش‌سوزی شفت
  • کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان برافتاده است
  • در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی؛ کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است
  • پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان برافتاده است
  • خط حزب‌الله ۴۴۲ | شعله‌ای در دل تاریکی
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • ترکیه کلیه فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
  • ساخت یک شعله سه بعدی از سیاهچاله با استفاده هوش مصنوعی
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است