Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@02:53:04 GMT

برنامه بدون توقف: اینترنت ملی و فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۳۱۳۹

برنامه بدون توقف: اینترنت ملی و فضای مجازی

«بدون توقف» شبکه سه سیما در قسمتی دیگر از برنامه با حضور نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، انجمن علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات، کانون اندیشه جوان و بسیج دانشجویی به طرح و بررسی موضوع مدیریت فضای مجازی و دلائل نیاز به اینترنت ملی از دیدگاه‌های مختلف پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در بخش اول «بدون توقف» موضوع مدیریت فضای مجازی مطرح و عنوان شد: اصلی‌ترین راه حل این است که در فضای مجازی تنظیم‌گری مناسبی داشته باشیم، ما به اینترنت ملی نیاز داریم چون مدیریت دیتاهای ما در حوزه‌های مختلف، مسائل فرهنگی، داده‌های اقتصادی و مسائل سیاسی و حتی سبک زندگی در دست ما نیست و یک عده‌ای از بیرون از کشور آنها را رصد کرده و حتی جهت می‌دهند، تمام اطلاعات سیاسی و غیرسیاسی ما در دست آنهاست و همین موضوع می‌تواند برای ما یک بحران امنیتی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در ادامه برنامه بیان شد: مسئله بعدی بحث رهایی در فضای مجازی است و اینکه اصلا مقوله‌ای با عنوان آزادی بیان مطلق داریم؟ اینکه هر کسی هر حرفی بزند و هر فیلم و عکسی را منتشر کند درست است؟ آزادی بیان مطلق و بدون نظارت خطاست و نتیجه آن همین جامعه رسانه‌ زده‌ای می‌شود که طرفدار اعمال مبتذل سلبریتی‌های رسانه‌ای است. 

در بخش دیگری از برنامه به بار منفی کلمه اینترنت ملی اشاره و مطرح شد: همه فکر می‌کنند که قرار است این اینترنت همراه خود محدودیت بیاورد، پس باید در خصوص چارچوب اینترنت ملی صحبت کنیم و بار منفی را از آن بگیریم، وقتی اسم اینترنت ملی می‌آید یک سری کلیشه‌ها در ذهن ما شکل می‌گیرد، یعنی جایی که قرار است دسترسی آزاد به اطلاعات محدود شود، آزادی بیان از بین برود، اگر حرفی بزنیم ما را می‌برند، اگر خوشبینانه نگاه کنیم می‌گوئیم خوب در مورد آن به ما اطلاعات درستی نداده‌اند و یا رسانه‌های آن طرف آبی این اطلاعات غلط را به ما داده‌اند و این تفکر مانع از این شده که یک سرمایه ملی تولید شود.

در ادامه نیز تأکید شد: ما باید اول این کلیشه‌های ذهنی را حل کنیم، چون در حال حاضر اطلاعات بین اداره‌ای ما در بستر جهانی جابجا می‌شود، تمام بستر تعامل بانکی در جای دیگری تغذیه می‌شود، تمام دیتاهای ما و زیست جهانی ما در دست صاحبان اینترنت است، اینترنت ملی امروز از نان شب برای ما واجب‌تر است ولی به ما القاء می‌کنند این نان سوخته است، لذا ما ابتدا باید یک روانشناسی معکوس کنیم تا متوجه شویم که دارند ما را از پدیده اینترنت ملی می‌ترسانند، وزیر محترم ارتباطات هم گاهی با طعنه و کنایه از این اینترنت ملی یاد می‌کند و دل مخاطبان را می‌لرزاند.

در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه وقتی سیاستمداران ایرانی 24 ساعته خودشان در توئیتر هستند چه توقعی از مردم داریم که اینترنت ملی را بپذیرند، عنوان شد: مثلا شروع و پررنگ شدن فعالیت «کلاب هاوس» توسط مسؤلان کشورمان و در بدنه دولت بود، دقیقا مسؤلان رده اول، خودشان از نخستین افرادی بودند که در کشور در این پلتفرم جدید فعالیت کردند، ما در ازای اینکه از مواهب و نعمات و جذابیت‌های تلگرام، اینستاگرام و توئیتر استفاده می‌کنیم در واقع اطلاعات، زندگی و افکار خودمان را می‌فروشیم همانطور که واتس آپ خیلی علنی اطلاعات را در قبال پول به کشورهای متقاضی می‌فروشد.

در ادامه نیز بحث دست‌اندرکاران راه‌اندازی اینترنت ملی مطرح و اشاره شد: قرار است شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و پژوهشگاه فضای مجازی دست‌اندرکاران راه‌اندازی این اینترنت ملی شوند، در حالیکه خودشان یک سایت فعال ندارند که مردم دلشان خوش باشد که قادر به حرکتی هستند، متأسفانه شورای عالی فضای مجازی نسبت به محقق نشدن اینترنت ملی مسؤل است، مطالبه‌ای هم که از آنها می‌شود این است که چرا در این خصوص پاسخگو نیستند، ما همیشه در حوزه فضای مجازی در موضع انفعال هستیم.

موضوع دیگر مطرح شده در «بدون توقف» مسئله رهاشدگی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و عدم وجود دسترسی محدود و تعیین گروه سنی در این خصوص بود، در حالیکه در غرب هم چنین وضعیتی وجود ندارد. 

 در پایان نیز به بحث عدم پذیرش اینترنت ملی از جانب برخی افراد و گروه‌ها اشاره و مطرح شد: متأسفانه ما تا به حال نتوانستیم جایگزین مناسبی برای پلتفرها و برنامه‌های پیام‌رسان خارجی تعریف کنیم و دیگر اینکه مقبولیت رسانه‌های خبری داخلی طی سال‌های اخیر پائین آمده و به دلیل ضعف این سانه‌ها مردم بیشتر به رسانه‌های خارج از کشور گرایش پیدا کرده‌اند که البته همه آنها هم منافع خودشان را دنبال می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرهنگی بدون توقف اینترنت اینترنت ملی فضای مجازی بدون توقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند

به گزارش خبرگزار مهر، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز معلم، اظهار کرد: برای معلمان عزیزی که از طریق نرم‌افزار «شاد» با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، یک بسته هدیه اینترنت در نظر گرفته‌ایم که می‌توانند تا سقف ۳۰ گیگابایت، رایگان استفاده کنند.

وی افزود: این بسته به صورت اتوماتیک برای کسانی که در «شاد» هستند، فعال می‌شود و نیاز به ثبت‌نام ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه پایگاه پرتاب جدیدی که در جنوب کشور در حال ساخت است، در دولت سیزدهم کلید خورد اظهار کرد: امیدواریم امسال بتوانیم فاز اول آن را به اتمام برسانیم و اولین پرتاب را تا پایان سال از پایگاه فضایی جدید انجام بدهیم که پایگاه بسیار راهبردی در حوزه صنعت فضایی کشور خواهد بود.

زارع‌پور گفت: پایگاه پرتاب فضایی چابهار، پایگاه بسیار راهبردی در حوزه صنعت فضایی کشور خواهد بود.

ادامه دارد…

کد خبر 6093994 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اینترنت رایگان برای معلم‌ها
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • ببینید | ادعای عجیب وزیر ارتباطات برای گرفتن تماس تصویری بدون اینترنت
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • گول خوردیم؛ این تصویر ترانه علیدوستی فیک از آب درآمد
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم