Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@19:39:17 GMT

موضع گیری مسکو درباره سدالنهضه

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۶۹۵۹

موضع گیری مسکو درباره سدالنهضه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، مسکو اعلام کرد که آماده وساطت برای حل اختلافات میان مصر و سودان و اتیوپی بر سر موضوع سدالنهضه است.

گئورگی بوریسینکو سفیر روسیه در قاهره، با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که امنیت آبی چالشی جدی برای مصر و موضوع حیاتی برای این کشور است.

وی افزود که هزاران سال است که رودخانه نیل تنها منبع تأمین آب شیرین برای بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از ساکنان مناطق حاشیه این رود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر روسیه در مصر اعلام کرد که مسکو نگرانی شدید دوستان مصری خود درباره ساخت سد النهضه را درک می‌کند.

وی تصریح کرد که روسیه همواره بر راه‌حل عادلانه این مسئله تأکید کرده است.

سفیر روسیه در قاهره تأکید کرد که مسکو کاملا معتقد است که این سه کشور همسایه باید برای رسیدن به راه حلی توافقی که فرصت‌های آنها برای اجرای برنامه ملی توسعه را در فضای مسالمت‌آمیز فراهم کند بکوشند.

وی افزود که روسیه آماده وساطت برای رسیدن به این هدف است.

گئورگی بوریسنکو سفیر روسیه در قاهره تأکید کرد که در این باره با آدیس آبابا مذاکره می‌کند.

گفتنی است که مصر و سودان تنها خواهان دستیابی به توافقی بر سر نحوه آبگیری سد النهضه و راه‌اندازی آن هستند؛ توافقی که دربردارنده سازوکاری قانونی و الزام‌آور باشد که به هنگام بروز اختلاف یا مشکل بتوان بدان توسل جست اما اتیوپی با ایده توافق الزام‌آور مخالفت می‌ورزد و بر اکتفا به «اصول غیر الزام‌آور و ارشادی» اصرار دارد، امری که با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است.

مصر در تأمین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان مواجه شده است؛ دو کشوری که در تأمین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

کد خبر 5274808

منبع: مهر

کلیدواژه: مسکو سد النهضه مصر ایالات متحده امریکا عراق ایران افغانستان لبنان رژیم صهیونیستی روسیه کشتی اسرائیلی ترکیه طالبان عربستان سعودی فلسطین انگلیس سیدابراهیم رئیسی سفیر روسیه مصر و سودان سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۶۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در مسابقه معوقه هفته بیست و یکم لیگ برتر روسیه، تیم فوتبال اورنبورگ که محمد قربانی را در لیست بازیکنان خود دارد، از ساعت 16:30 امروز (به وقت ایران) در ورزشگاه گازوویک به مصاف تیم رده سومی دینامو مسکو می‌رود.

محمد قربانی که پس از پیوستن به باشگاه اورنبورگ در نقل و انتقالات زمستانی، در پنج مسابقه از لیگ برتر روسیه حضور تعویضی در بازی‌ها داشته و در ترکیب قرار نگرفته بود، امروز برای نخستین بار در دیدار برابر دینامو مسکو به جمع 11 نفر اصلی رسیده و از ابتدا در زمین دیده می‌شود.

ستاره جوان سابق سپاهان جدا از بازی در لیگ برتر روسیه، در سه مسابقه روسیه کاپ و جام حذفی در ترکیب تیمش قرار گرفته و دو گل به ثمر رسانده بود که امیدوار است با ورود به مهره‌های اصلی در دیدار با دینامو مسکو، در لیگ برتر هم بدرخشد.

هافبک ایرانی اورنبورگ که دو هفته قبل در دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی روسیه مقابل دینامو مسکو موفق به گلزنی شد، امیدوار است امروز هم این اتفاق را در لیگ تجربه کند.

تیم فوتبال اورنبورگ با 6 پیروزی، 8 مساوی و 10 شکست در این فصل 26 امتیازی و تیم دوازدهم جدول لیگ برتر روسیه است.

دیگر خبرها

  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه