Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان، گروه جهادی محیا از سال ۹۹ با هدف توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار و کمک به ارتقای مذهبی و فرهنگی آن‌ها شروع به کار کرد، در سال ۹۹ چند برنامه در روستای دزج دهاقان اجرا شد از جمله اطعام عید غدیر و کاروان شادی عید، دهه محرم و دهه فاطمیه که بازخورد خیلی خوبی داشت.

گروه جهادی محیا اما امسال هم در حال برنامه‌ریزی برای ایام محرم بود که با توجه به اهمیت بزرگداشت غدیر به این نتیجه رسید که اول باید جشن عید غدیر را باشکوه برگزار کنیم تا بتوانیم رزق محرم را بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از عید قربان جلسه‌ای با حضور شورای تصمیم‌گیری گروه برگزار و برای نحوه اجرای مراسم برنامه‌ریزی شد، پس از آن مسؤولان مختلف گروه شروع به تهیه لوازم، ارتباط با نهادهای مربوطه و جذب سرمایه کرده و خود را برای یک مراسم باشکوه آماده کردند.

اما غدیر امسال تفاوت‌هایی با سال گذشته  داشت، اول اینکه حجم کل برنامه‌ها بیشتر از سال گذشته بود و علاوه بر سنت اطعام در روز عید غدیر که یکی از مصادیق همدلی و برادری، مراسم جشن و ایستگاه صلواتی هم انجام شد، طی این مراسم مردم با بیش از ۶هزار عدد شیرینی، ۵ هزار عدد بستنی و ۵ هزار عدد آبمیوه بسته‌بندی پذیرایی شدند.

نکته مهمی که در بحث پذیرایی مورد توجه قرار گرفت بسته‌بندی بودن پذیرایی برای رعایت اصول بهداشتی بود، از طرفی مشکلاتی هم برای نگهداری حجم زیاد اقلام آن هم در هوای گرم وجود داشت، مثلا نگهداری بستنی و شیرینی نیاز به یخچال و فریزر سالم و بزرگ داشت که با کمک خیرین وسایل سرمایشی نگهداری مواد غذایی تهیه و مورد استفاده قرار گرفت.

پخت ۲ هزار غذای گرم برای محرومین

برای اطعام روز غدیر، اول قرار بر پخت ۱٠٠٠ پرس غذا بود، اما با هماهنگی‌هایی که انجام شد و آشپزخانه‌ای با فضای بیشتر که در اختیار گروه  قرار گرفت، تصمیم آن شد که تعداد غذاها حداقل دوبرابر شود؛ این  اقدام نیاز به تأمین بودجه بیشتری داشت اما انسان‌های با دل‌های بزرگ کم نبودند و نذورات زیادی جمع‌آوری و هزینه‌ها تأمین شد.

از چالش‌هایی که جهادی‌های مشغول در آشپزخانه با آن مواجه بودند، گرمای هوا و ضعف وسیله سرمایشی آشپزخانه بود که آن هم با روحیه بزرگ جهادی دوستان گذشت و در روند کار مشکلی پیش نیامد.

آغاز ویژه‌ برنامه‌های گروه جهادی محیا در روز عید غدیر

از روز چهارشنبه با بچه‌های گروه جهادی محیا همراه شدیم تا از نزدیک شاهد فعالیت جهادی آن‌ها  در غدیر امسال باشیم، نیروهای آشپزخانه به شست‌وشو آشپزخانه و آماده کردن مقدمات پرداختند تا مرحله پخت غذا از صبح پنج‌شنبه انجام شود.

همچنین  به کمک نیروهای بسیجی دهاقان، سپاه و همکاری شهرداری، تمامی کارهای ایستگاه از جمله نصب داربست، نصب پارچه‌نوشته‌ها و بنرها، فضاسازی غرفه‌ها، نصب ریسه و دپو کردن اقلام پذیرایی انجام شد و ساعت ۱۸ ایستگاه صلواتی دهاقان کار خود را شروع کرد.

برپایی ایستگاه صلواتی چندمنظوره در شهر دهاقان

آری همان طور که متوجه شدید، دومین تفاوت فعالیت این گروه جهادی در غدیر با سال گذشته این بود که به غیر از روستای دزج ، برنامه‌ای در شهر دهاقان آن هم با حجم بیشتر هم برگزار شد، ایستگاه صلواتی دهاقان، هم در شب عید و هم روز عید همراه با پذیرایی و غرفه فرهنگی کودکان و آتش‌بازی و نورافشانی برگزار شد.

در کنار پذیرایی از مردم، یکی از بهترین فعالیت‌ها، غرفه فرهنگی کودکان بود چرا که آشنایی کودکان با مراسمات مذهبی از اولویت‌های گروه محیا است و غرفه کودکان یکی از جذاب‌ترین  برنامه‌ها بود، غرفه‌ای که در آن کودکان با نقاشی و بازی و تفریح، با غدیر آشنا شدند و این کار هم توسط مربی‌های کودک انجام شد، تعدادی نیز در مجاورت ایستگاه با استفاده از پیستوله ماشین‌هایی که از مقابل ایستگاه رد می‌شدند را  با رنگ سبز مزین به جمله « یاعلی» و «علی ولی‌الله» می‌کردند که  مورد استقبال  قرار گرفت.

در ادامه و  حوالی غروب آفتاب دو گروه سرود از  دو محله شهر دهاقان به گروه جهادی محیا پیوستند و  با اجرای دو سرود زیبا حس و حال  بیشتری به  افراد حاضر در برنامه  دادند.

و در نهایت در انتهای کار ایستگاه و حوالی ساعت ۲۱ برنامه باشکوه نورافشانی انجام شد؛ برنامه‌ای که به نظر اکثر افراد بسیار تأثیرگذار بود و در خاطر‌ها ماند؛ در ادامه  صبح عید غدیر، خادمین برای تکریم شهدای سادات به گلزار شهدا رفته و بعد از مراسم سرود، سخنرانی و شستشوی قبور مطهر، به رنگ‌آمیزی قبور پرداختند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی لبخند را بر صورت محرومین نشاند

در روستای دزج دهاقان که سال گذشته بسته‌های معیشتی توسط گروه جهادی محیا توزیع شد و در ایام غدیر و دهه اول محرم  ویژه برنامه‌هایی اجرا شد هم، در روز عید غدیر امسال، با همکاری پایگاه‌های بسیج و بسیجیان همیشه در صحنه روستا، ایستگاه دیگری همراه با پذیرایی و آتش‌بازی برگزار شد و با شیرینی، آبمیوه و بستنی از مردم پذیرایی کردند، در روستای دزج هم در طول کار ایستگاه صلواتی، برنامه فرهنگی کودکان در حال انجام بود.

بعد از نماز مغرب در حالی که افراد زیادی در جشن حضور داشتند برنامه نورافشانی و آتش‌بازی انجام شد، اکثریت اهالی  این روستا به جهت محرومیت  و مشکلات مالی مجبورند از هنگام اذان صبح تا بعد از اذان مغرب به شهرستان‌های همجوار برای امرار معاش  رجوع کنند و خیلی کم توفیق استفاده از مراسمات مذهبی را دارند، از آنجایی که  محل برگزاری جشن در نقطه‌ عبور و مرور بسیاری از  کارگران قرار داشت؛ آن‌ها  با دیدن برنامه نور افشانی که یک ویژه برنامه‌ بی‌سابقه در این  روستا بود  بسیار خوشحال شدند و  علی‌رغم خستگی طاقت فرسا، لبخند بر صورتشان  نمایان شد.

بعد از مراسم هم افراد حاضر در جشن، مهمان سفره امیرالمؤمنین(ع) بودند و الباقی غذاها، درب خانه‌ها پخش  توزیع شد.

عید غدیر را با خدمت به محرومان گره بزنیم

محمدباقر مؤمن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهاقان با تأکید بر لزوم بزرگداشت دهه امامت و ولایت و ایام منتهی به عید سعید غدیر، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام(ص) معرفی امیرالمؤمنین علی(ع) را با کیفیتی خاص و در مراسمی ویژه انجام دادند و این اهمیت موضوع را می رساند و تصریح دارد ما در مقابل غدیر که بنابر روایات عیدالله‌ الاکبر است وظیفه داریم، چون این عید اساس دین است و نه شیعه و نه اهل سنت اصل غدیر را انکار نمی‌کنند.

 مدیر گروه جهادی محیا ادامه داد: وظیفه داریم حقایق غدیر را برای مردم تبیین کنیم و به بزرگداشت این ایام بپردازیم، این بزرگداشت جلوه های مختلفی دارد که رسیدگی به محرومان، گره‌گشایی از مشکلات مردم، جشن گرفتن و در جشن ها توجه داشتن به طبقات پایین جامعه از جمله آنها است.

وی با تاکید بر لزوم تشویق مردم به خدمت به جامعه در ایام عید غدیر، تصریح کرد: در عید غدیر مومنان را مورد توجه قرار دهیم و به دعا و نیایش و توسل به درگاه باری‌تعالی برای رفع مشکلات اهتمام کنیم، چون غدیر از بزرگ ترین اعیاد است باید بزرگ ترین خواسته های‌مان را در این عید بیان کنیم و آن‌ها را از خدا بخواهیم.

پنج‌شنبه شب بعد از اتمام مراسم‌های روز عید، نیروهای جهادی با وجود خستگی این چند روز، تمام لوازم ایستگاه را جمع‌آوری و محل ایستگاه را تمیز کردند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی بی سابقه در دهاقان

نهایتا همه برنامه‌ها در عین رعایت اصول بهداشتی، باشکوه و پررنگ برگزار شد به گونه‌ای که به شهادت مردم، مراسم با این حجم و تنوع در این شهرستان  سابقه نداشته است.

بیش از ۱۲۰ نفر با گروه جهادی محیا در اجرای برنامه‌های عید غدیر امسال همکاری داشتند؛ افراد زیادی در مراحل مختلف برگزاری مراسمات کمک کردند، از جوانان بسیجی روستای دزج که ایستگاه روستا را راه‌اندازی کردند و در پخت و پخش غذا حضور داشتند تا نیروهای جهادی و بسیج و سپاه،  شهرداری دهاقان که باری از امور اجرایی و تهیه لوازم را به دوش کشیدند و امید است جشن عید غدیر سال آینده و همچنین مراسمات پیش رو با اهتمام بیشتر مسؤولان روستایی، پرشورتر برگزار شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۲/ق۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: محرومین ایستگاه صلواتی غدیر امسال روستای دزج قرار گرفت برگزار شد سال گذشته برنامه ها انجام شد عید غدیر روز عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۷۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم

مسئول سازمان بسیج سازندگی از اجرای بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی از سوی این سازمان در سراسر کشور تا پایان سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد زهرایی در نشستی خبری، شعار امسال هفته بسیج سازندگی را «همه با هم بسیج خدمت‌رسانی» اعلام کرد و گفت: این شعار سه جنبه را دنبال می‌کند؛ همه در کنار هم بودن، وجود تشکیلات مردمی و خدمت‌رسانی خادمان ملت و جهادگران، سه جنبه شعار منتخب بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: بسیج گسترده‌ترین شبکه مردمی کشور است،. بسیج از انقلاب و از مردم، جداشدنی نیست؛ اعتقاد ما این است که هر کسی که دغدغه انقلاب و مردم را دارد بسیجی است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اقدامات این سازمان در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته، بیش از ۳۳ هزار مسکن از سوی کمیته امداد احداث شد که ۱۱ هزار واحد از این تعداد را بسیج سازندگی ساخته بود. بسیج دارای دو قرارگاه «سازندگی و محرومیت زدایی» و «اقتصاد مقاومتی» است که عمده مسئولیت و امور این دو قرارگاه بر دوش سازمان بسیج سازندگی است که با توجه به شعار سال، عمده تمرکز بسیج سازندگی در سال جاری، معطوف به تولید خواهد بود.

زهرایی با اشاره میزان ثبت و فعالیت گروه‌های جهادی در بسیج سازندگی طی سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته، ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج سازندگی پیوستند و ثبت شدند و مجوز فعالیت گرفتند. در حال حاضر سازمان بسیج سازندگی از ظرفیت ۵۱ هزار گروه جهادی فعال در سطح کشور بهره‌مند است و در طول سال گذشته ۲۳ هزار گروه جهادی در رزمایش فاطمی شرکت کردند و خدمات مختلفی را به مردم ارائه دادند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های بسیج سازندگی در سال جاری، گفت: از مدرسه جهاد رونمایی و اجلاسیه ملی «شهدای جهاد خدمت» هم برگزار خواهد شد. همچنین در جریان طرح «از آبخیز تا جالیز» چند صد پروژه در هفته بسیج سازندگی سال جاری افتتاح می‌شوند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی یادآور شد: در سال گذشته ۳۴ هزار جهیزیه با کمک‌های مردمی، تامین و توزیع شد و بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط بسیج سازندگی در سراسر کشور به اجرا در آمد. بسیج سازندگی طی سال گذشته ۱۲۳ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داد؛ بستر کار ما صندوق‌های قرض الحسنه است و ۳۰ هزار فرصت شغلی را همین صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد کرده‌اند. در سال گذشته با احیای واحدهای صنعتی، از نابودی ۲۷ هزار فرصت شغلی جلوگیری شد.

زهرایی با اشاره به ایجاد ۱۰ دهکده اقتصاد مقاومتی تاکنون، از افتتاح چندین دهکده دیگر اقتصاد مقاومتی در هفته بسیج سازندگی سال جاری خبر داد و گفت: بسیج همچنین در موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، طی سال گذشته ۵ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد
  • سردار زهرایی: سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • برنامه‌های هفته سازمان بسیج سازندگی استان قم اعلام شد
  • سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم
  • مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان
  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • اعزام ۶۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر
  • ویزیت رایگان بیماران خوی توسط گروه‌های جهادی + تصاویر
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول