Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود استمرار سایه سنگین موج پنجم کرونا در کشور، هرچند بعد از تعطیلات تقریبا یک‌هفته‌ای ۲۹ تیر تا ۳ مرداد بار دیگر شاهد ازسرگیری فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه بودیم؛ استمرار موج پنجم و خبرهایی که درباره گونه دلتای ویروس کرونا منتشر می‌شود، دو گروه هنرمندان و مخاطبان را نسبت‌ به بازگشت به فعالیت‌ها با بیم و امیدهای متعددی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در کنار این اخبار نه چندان خوش، نزدیک شدن به نیمه دوم سال و برگزاری جشنواره‌های متعدد تئاتری که همواره روزهای تقویم شش ماهه دوم سال را به خود اختصاص داده‌اند، روزهای پُرکار و شلوغی را برای مدیران هنرهای نمایشی کشور فراهم کرده تا در کنار دل‌مشغولی آنها در سامان دادن به روند حمایت از هنرمندان تئاتر متضرر شده طی ۱۷ ماه از شیوع ویروس کرونا، بخش مهمی از فعالیت‌های خود را بر سامان بخشی برگزاری رویدادها و جشنواره‌های تئاتر با وجود شرایط کرونایی متمرکز کنند.    

با وجود تمام این رویدادهای چون کلاف به هم پیچیده، برای مدیران و دست‌اندرکاران عرصه تئاتر کشور، دیگر بخش‌ها و شاخه‌های این هنر طی روزهای گذشته خالی از رویداد و اتفاق نبوده است.

از مهمترین رویدادهای هفته جاری از ۱۱ تا ۱۵ مرداد می‌توان به تمدید مهلت ارسال اثر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، انتشار فراخوان یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان، نگارش نمایشنامه برای کودکان شهر، روایت تهدید به قتل نویسنده‌ای تنها در دومینوی دزد، رُزی و نویسنده، نمایش کمدی عروسی ننه غلام در تلویزیون تئاتر ایران، انتشار نمایشنامه تهران- پرندک به قلم مهرداد رایانی‌مخصوص، توقف اجرای یک نمایش به دلیل ابتلای بازیگرش به کرونا، شب جنایتکاران در پردیس تئاتر شهرزاد و معرفی هیات داوران نخستین جشنواره تک‌گویی دانشگاه تهران اشاره کرد.

تمدید مهلت ارسال اثر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

مهلت ارسال آثار به بخش سمینار (یادواره زنده یاد استاد جلال ستاری)، معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد استاد محمود استاد محمد) و جوانه‌های نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان)، (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از زمان مقرر به مدت یک هفته تمدید شد.

مهلت ارسال آثار به بخش سمینار (یادواره زنده یاد استاد جلال ستاری) بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی که در فراخوان این رویداد تا ۱۵ مرداد اعلام شده بود تا ۲۲ مرداد تمدید شد.

در فراخوان این دوره از جشنواره زمان ارسال آثار به بخش جوانه‌های نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان)– (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) تا ۱۶ مرداد تعیین شده بود که این مهلت تا ۲۳ مرداد تمدید شد.

همچنین مهلت ارسال آثار به بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد استاد محمود استاد محمد) بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی در فراخوان جشنواره تا ۱۸ مرداد ماه اعلام شده بود که این زمان تا ۲۵ مرداد تمدید شد.

متقاضیان سه بخش یاد شده لازم است تا تاریخ مقرر با مراجعه به بخش ویژه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر تارنمای ایران تئاتر نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

انتشار فراخوان یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان

فراخوان یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان منتشر شد. این دوره تئاتر صاحبدلان از شهریور تا مهر ۱۴۰۰ به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد.

یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان با هدف ایجاد انگیزه و فرصت برای تولید نمایشنامه با محتوای دینی، تولید نمایش‌های فاخر دینی برای اجرا و تولید تله تئاتر، تقویت بنیان‌های تئاتر دینی و استمرار بخشیدن به آن در پیکره تئاتر کشور، بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه در ارتقای نمایش‌های دینی و تبادل تجارب ملی و بین‌المللی هنرمندان درخصوص نمایش‌های دینی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده، داستان‌های قرآنی (قصص قرآنی، مفاهیم و مضامین آن)، زندگانی و سیره عملی چهارده معصوم (ع) به ویژه پیامبر اسلام (ص) مطابق با اسناد معتبر تاریخی، مضامین فاطمی (موضوعات برگرفته از شخصیت و زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)، مضامین علوی (موضوع‌های برگرفته از شخصیت و زندگی حضرت علی (ع)، مضامین عاشورایی (آثار مبتنی بر وقایع و آموزه‌های حماسه عظیم عاشورا و تأثیرات آن در زندگی معاصر)، مضامین رضوی (انتخاب آثار از میان نمایش‌های برگزیده نهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که در بجنورد برگزار خواهد شد)، فرهنگ مهدوی (آثار مرتبط به زندگی و شخصیت امام زمان (عج)، شخصیت‌های شناخته‌شده و موثر در تاریخ اسلام (دانشمندان، شاعران، نویسندگان و سیاست‌مدارانی که تأثیراتی ارزشمند در جریان پیشرفت اسلام داشته‌اند) و تأثیر شخصیت‌ها و مفاهیم دینی بر زندگی معاصر به عنوان مهمترین اولویت‌های موضوعی یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان عنوان شده است.

یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان در پنج بخش نمایش‌های صحنه‌ای، تعزیه، آئین‌های نمایشی، نمایش‌های میدانی و نقالی برگزار می‌شود.

نگارش نمایشنامه برای کودکان شهر

نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی کودک و شهر با هدف تولید نمایشنامه با کیفیت کودک، توسعه و ترویج هنر نمایشنامه‌نویسی و با توجه ویژه به حقوق شهروندی کودکان برگزار می‌شود.

این مسابقه در سه بخش اصلی و با تاکید بر کودک، نشاط و امید به زندگی، کودک و اخلاق شهروندی و کودک و حقوق شهروندی، اقتباس از داستان‌های دینی و مذهبی و اقتباس از اسطوره‌های ایرانی و روایات پهلوانی و حماسی برگزار می‌شود.

در بخش اول به نفر اول شش میلیون تومان، نفر دوم چهار میلیون تومان و نفر سوم دو میلیون تومان اهدا خواهد شد. همچنین به دو نفر برگزیده بخش‌های دینی و مذهبی و داستان‌ها و اسطوره‌های ایرانی شش میلیون تومان جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای آشنایی با ضوابط شرکت در این رویداد رقابتی به koudakvashahr@gmail. com ایمیل بزنند.

روایت تهدید به قتل نویسنده‌ای تنها در «دومینوی دزد، رُزی و نویسنده»

کارگردان نمایش دومینوی دزد، رُزی و نویسنده ضمن تشریح شرایط سخت تولید این اثر نمایشی در سایه کرونا گفت: در این نمایش تلاش کردم تا با نگاهی به مساله تنهایی، ‌داستانی را ارائه دهم که علاوه بر جذابیت بتواند با سپری کردن این روزهای کرونا زده مخاطبان نیز ارتباط برقرار کند.

ریحانه چزانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره نمایش دومینوی دزد، رُزی و نویسنده گفت: نوشتن این نمایشنامه از تعطیلات فروردین ۱۴۰۰ آغاز و پیش تولید این نمایش نیز حدود ۴ ماه پیش با تنظیم متن، انتخاب بازیگران و تمرین های مستمر پیگیری شد و در نهایت از یکشنبه (۱۰ مرداد ماه) اجرای عمومی خود را آغاز کرد.

چزانی در خصوص محتوای این نمایش گفت: ژانر این نمایش در واقع کمدی-درام و داستان زندگی اسکات، نوینسده‌ای است که به تنهایی با گربه خود زندگی می‌کند و این تنهایی در واقع موضوع اصلی نویسنده -قهرمان- این اثر است که علاقه زیادی به  کتاب، فیلم و نویسندگی دارد. اما، در نقطه مقابل پدرش به شدت با نویسنده شدن او مخالف است زیرا اسکات از کودکی در قصابی پدرش مشغول کار بوده است.

وی افزود: در جریان این نمایش دو کاراکتر دزد و رُزی (دختری کافه گرد) نیز به صورت اتفاقی به خانه اسکات و زندگی تنهای او اضافه می‌شوند و با وجود استقبال اسکات از این دو نفر اما مساله آغاز درام جایی شکل می‌گیرد که این دو به موضوع اصلی این نمایش که تنهایی این نویسنده است دامن می‌زند. در ادامه این داستان نیز نویسنده به دلیل عدم پرداخت مالیات از سوی یک فرد در جریان همان شب تهدید به مرگ می شود و با ایجاد یک فضای درام در این نمایش به مسیر متن منتهی می شود.

نمایش دومینوی دزد، رُزی و نویسنده به نویسندگی و کارگردانی ریحانه چزانی از یکشنبه شب (۱۰ مرداد) به مدت ۱۰ شب در سالن نمایش مهرگان تهران روی صحنه است. در این نمایش مجتبی شجاعی‌زاده، فرهاد قدیم‌خانی و ریحانه چزانی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش کمدی عروسی ننه غلام در تلویزیون تئاتر ایران

تلویزیون تئاتر ایران با هدف بالا بردن روحیه نشاط و سرگرمی خانواده‌ها و حمایت از هنرمندان تئاتر نمایش کمدی (سیاه‌بازی) عروسی ننه غلام را در این تلویزیون تعاملی به مخاطبان و علاقه‌مندان آثار کمدی عرضه کرد.

این نمایش که پیش‌تر در تالار فجر شهر همدان با مدت زمان یک ساعت و ۱۵ دقیقه به صحنه رفته در قالب نمایش کمدی سنتی ایرانی (سیاه‌بازی) طراحی شده و طراح و کارگردان آن کیانوش بهروزپور است.

متن نمایش عروسی ننه غلام را داوود فتحعلی‌بیگی، بازیگر و کارگردان کهنه‌کار عرصه هنرهای نمایشی که سابقه سال‌ها پژوهش و کار در حوزه نمایش‌های ایرانی و به‌ویژه سیاه‌بازی را در کارنامه خود دارد، به رشته تحریر درآورده است.

در خلاصه داستان نمایش عروسی ننه غلام می‌خوانیم: آمیرزا که مردی طمع‌کار و پول‌پرست است قصد دارد با ننه غلام ازدواج کند تا به خیال خودش اموالی که از همسرش به ارث مانده را به خانه ‌آمیرزا بیاورد اما شرط ننه غلام برای این وصلت، سر و سامان دادن به اوضاع تنها پسرش غلام است که پسری بی دست و پا و شیرین عقل است. از طرفی آمیرزا که دختری دم بخت به نام فرنگیس دارد و ممکن است مانع ازدواج او با ننه غلام باشد تصمیم می‌گیرد که غلام را داماد خود و در حجره مشغول به کار کند. شبرنگ، نوکر سیاه خانه متوجه موضوع می‌شود و...

مصطفی بیگی، منیژه احمدی، امیر بختیاریان، رضا افشار، امیر کوندی، سیما سلطانی و کیانوش بهروزپور بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

انتشار نمایشنامه تهران- پرندک به قلم مهرداد رایانی‌مخصوص

مجموعه نمایشنامه تهران-پرندک نوشته مهرداد رایانی مخصوص در ۶۲ صفحه رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شد.

نمایشنامه تهران- پرند» اثر مهرداد رایانی مخصوص برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ پیش چشم مخاطبان و منتقدان هنر نمایش قرار گرفت. نمایشنامه‌ای که به نظر می‌رسد در کنار محتوایش که در زمان خود متن و اتفاقی قابل تامل به شمار می‌رفته و موضوعی جسورانه داشته است، سعی کرده رویکردی فرمی و زبانی بدیع را نیز به مخاطبش تقدیم کند.

داستان این نمایشنامه نه چندان بلند به زندگی مردی افغان به نام گل آقا بر می‌گردد. او با خانواده اش پس از حضور طالبان در کشورش، به ایران فرار می‌کند و در ایران نیز همسرش را رها و به انگلستان سفر می‌کند. با این همه او با ناکامی برای ماندن و زیستن در انگلستان به کنج اتاقکی در منطقه پرندک تهران برگشته و گرفتار شیادی به نام یعقوب می‌شود که او را مردی پیشگو معرفی کرده و از این راه از مردم اخاذی می‌کند. این در حالی است که خانواده گل آقا او را برای رها کردن این موقعیت و بازگشت به سرزمین خود تحت فشار قرار داده‌اند.

این نمایش در کنار پرداختن به موضوع اجتماعی مهاجرت که برای مهاجران افغانستانی فارسی‌زبان گفته‌ها و ناگفته‌های بسیاری دارد می‌کوشد به نوعی با استفاده از دیگر عناصر نمایشی از جمله طراحی صحنه و همچنین یادآوری خاطرات عاشقانه روزهای گذشته زن و مرد افغان و تحرک طنزآمیز مرد یهودی متنی را که حس و حال واقعی مهاجر و مهاجرت را به جان مخاطب می‌نشاند به وادی خلق بکشاند.

توقف اجرای یک نمایش به دلیل ابتلای بازیگرش به کرونا

اجرای نمایش ببو با مثبت شدن جواب آزمایش کرونای پرستو الماس بازیگر زن این نمایش، متوقف شد. پرستو الماس که این روزها نمایش ببو با ایفای نقش او در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد در حال اجرا است، به ویروس کرونا مبتلا شد.

الماس که چند روز گذشته به خاطر داشتن برخی علایم، برای انجام آزمایش کرونا به آزمایشگاه مراجعه کرده بود، با مثبت بودن پاسخ تست کرونا، به مدت دو هفته در قرنطینه خانگی خواهد بود.

این نمایش با طراحی، نویسندگی و کارگردانی مهیار شیروانی به روی صحنه رفت. بازیگران این نمایش ۸۰دقیقه‌ای (به ترتیب الفبا) عبارت از پرستو الماس، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور و مسعود رمضانی هستند.

شب جنایتکاران در پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش شب جنایتکاران، دوازدهم مرداد از ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه‌ شهرزاد اجرای عمومی خود را آغاز کرد. این نمایش برداشتی از نمایشنامه شب جنایتکاران نوشته‌ خوزه تریانا است و مهدی محبعلی (سهاب) آن را ترجمه، تهیه و کارگردانی کرده است.

داستان این نمایش به زندگی دو خواهر و یک برادر می‌پردازد که به دنبال قتل والدین خود هستند.

 شیرین عطاالهی، محمدرضا حسن زاده، سوگند دیانی و نازی نخجیری در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

محبعلی پیش از این، نمایش‌های غارنشینان، بی‌دیواری، پاریس، همینه که هست، مرگ بازی و از دل گندمزاران را به صحنه برده است.

معرفی هیات‌داوران نخستین جشنواره تک‌گویی دانشگاه تهران

همزمان با پایان یافتن مهلت ارسال آثار به جشنواره در تاریخ مقرر، تعداد ۱۴۴ اثر توسط ۱۰۱ دانشجوی هنرمند در قالب‌های ادبیات و اجرای تک‌گویی با موضوعات آزاد و کرونا به جشنواره ارسال شد.

بعد از بازبینی اولیه توسط هیات جشنواره براساس ضوابط آیین نامه، ۱۰۹ اثر به رقابت پایانی برای داوری راه یافتند. داوران مشغول بررسی و ارزیابی آثار هستند و به‌زودی اسامی برگزیدگان مشخص خواهد شد. اسامی هیئت داوران نخستین جشنواره تک‌گویی دانشگاه تهران به شرح زیر است:

اعضای هیات داوران بخش ادبیات تک‌گویی عبارتند از شهرام کرمی، لیلی عاج و احسان فلاحت‌پیشه و همچنین هیات داوران بخش اجرای تک‌گویی متشکل از کاظم نظری، ندا شاهرخی و امیرحسین حریری خواهد بود.

جشنواره تک‌گویی دانشگاه تهران به میزبانی کانون نمایش دانشگاه تهران زیر نظر معاونت فرهنگی دانشجویی به دبیری رضا سربخش در مرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها پردیس تئاتر شهرزاد جشنواره تئاتر آیینی و سنتی تعزیه داود فتحعلی بیگی تئاتر شهرام کرمی نمایشنامه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پردیس تئاتر شهرزاد جشنواره تئاتر آیینی و سنتی تعزیه پردیس تئاتر شهرزاد جشنواره تئاتر آیینی و سنتی تعزیه داود فتحعلی بیگی تئاتر شهرام کرمی نمایشنامه یادواره زنده یاد استاد مهرداد رایانی مخصوص پردیس تئاتر شهرزاد مهلت ارسال آثار ارسال آثار به بخش نمایشنامه تهران شب جنایتکاران هنرهای نمایشی برگزار می شود میلیون تومان هیات داوران نمایش کمدی خواهد شد نمایش دو تمدید شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید سه روزه مهلت واریز وجه مشتریان فراخوان شده پارس

به گزارش «تابناک» به نقل از ایکوپرس- براساس اعلام ایران‌خودرو، فرصت واریز وجه برای مشتریان فراخوان شده محصول پارس، پس از اتمام مهلت ۱۰ روزه به مدت سه روز دیگر و تا پایان هفته جاری تمدید شده است.
بر اساس این گزارش، مشتریان فراخوان شده تا پنج‌شنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه فرصت دارند تا نسبت به واریز وجه محصول پارس اقدام کنند. ایران‌خودرو از طریق پیامک به مشتریان اطلاع رسانی‌ می‌کند.

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • تمدید سه روزه مهلت واریز وجه مشتریان فراخوان شده پارس
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»