Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@21:12:59 GMT

ارزش هر درخت بلوط، یک میلیارد تومان

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۳۴۱۱

ارزش هر درخت بلوط، یک میلیارد تومان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پیش از این، قیمت هر بلوط زاگرسی در سال92، حدود 200هزار دلار برآورد شده بود و برآورد جدید نشان از رقم بالای این درختان زاگرسی دارد.

 از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، هر هکتار جنگل بلوط، سالانه تا ۲هزار مترمکعب آب را در فصل بارندگی ذخیره می‌کند که منبع قابل‌توجهی در شرایط کم‌آبی کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه زاگرس 30میلیون هکتار وسعت دارد که در این وسعت، 6میلیون هکتار جنگل است که تیپ جنگل‌ها نیز از درختان بلوط است.

درخت بلوط، گونه مقاوم و خشکی‌‌پسندی است که قدمتی بیش از 5500سال دارد. فقط 7درصد مساحت کل کشور ما را پوشش‌های جنگلی تشکیل می‌دهند که 93درصد مابقی آن خشک و نیمه‌خشک و پوشش گیاهی آن نیز بسیار کم است؛ بنابراین هر یک درخت نیز اهمیت بسزایی دارد؛ با این توضیحات، هر درختی که در منطقه زاگرس، به دلایل مختلف، اعم از آتش‌سوزی‌‌های عمدی، غیرعمدی یا حتی قطع آنها از دست می‌رود، کشور به سمت بیابانی شدن سوق داده می‌شود.

همواره یکی از دلایلی که برای تخریب جنگل‌های زاگرس مطرح می‌شود، آتش‌سوزی‌های عرصه‌های جنگلی و طبیعی در این منطقه است که با وقوع آن، درخت‌های بلوط از بین می‌روند، از طرف دیگر نیز،50درصد منابع آب کشور در زاگرس تولید می‌شود؛ برخی از گیاهان دارویی، پرندگان و سایر حیوانات مانند خرس، پلنگ، گرگ و روباه نیز در زاگرس زیست می‌کنند که جزو دارایی‌های کشور محسوب می‌شوند.

ازجمله دارایی‌‌‌های جنگل‌های زاگرس، درختان بلوط هستند که به‌دلیل پایداری خاک، آب مناطق محلی را تأمین می‌کنند. همچنین یکی از پایه‌های تولید آب در کشور نیز درختان بلوط و پوشش‌های گیاهی جنگل‌های زاگرس است، اما متأسفانه با وجود آتش‌سوزی‌هایی که در این منطقه صورت می‌گیرد، ارزشگذاری دقیقی از میزان تخریب این جنگل‌ها صورت نگرفته و تقریبا مشخص نیست که به واسطه آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط چه منابع با ارزشی از کشور نابود می‌شود؛ البته کارشناسان ارزش اکولوژیک یک درخت بلوط را حدود یک میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

هر هکتار جنگل بلوط نیز، سالانه 500 تا 2هزار مترمکعب آب را در فصل بارندگی، ذخیره می‌کند که منبع قابل‌توجهی در شرایط کم‌آبی کشور محسوب می‌شود. درختان بلوط در حفظ زیستگاه، تولید اکسیژن، پایداری آب و خاک، سرپناه و نیز نفوذ آب، نقش مؤثری در اکوسیستم منطقه و جنگل‌های زاگرس ایفا می‌کنند؛ بنابراین ارزشگذاری آن نیز باید براساس ارزش‌های اکولوژیک انجام شود.

پربیننده ترین دانشگاه فرهنگیان شرط معدل دارد؟ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۵/۱۴) سفر به استان خراسان رضوی ممنوع شد در مراسم تحلیف سیزدهم چه خبر بود؟ + عکس سن ثبت نام واکسیناسیون کاهش پیدا کرد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: درخت بلوط جنگل های زاگرس درختان بلوط آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، علیرضا سامری گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی‌تاریخی، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شد، به عنوان اولین آثار طبیعی در شهرستان سپیدان ثبت و در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.

فرماندار سپیدان افزود: درختان چنار کهنسال امامزاده سید نورالدین علوی (ع)، درخت چنار کهنسال محله ملا شهر اردکان، غار طبیعی انگره مینو واقع در روستای انگره بخش مرکزی سپیدان پنج اثر طبیعی هستند که به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت و نگهداری از آثار طبیعی گفت: برای حفاظت از آثار ثبت شده که گنجینه‌های طبیعی شهرستان به شمار می‌آیند می بایستی برنامه‌های حفاظتی را زیر نظر کارشناس ثبت آثار طبیعی استان اجرایی کرد تا بتوان این آثار را به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهرستان با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به بهره برداری رسانید.

علی حبیبی رئیس اداره گردشگری و صنایع دستی و گردشگری سپیدان گفت: از معیار‌های انتخاب درختان قدمت آنها است.

قدمت درختان ثبت شده شهرستان بیش از ۵۰۰ سال بوده و شناسایی و ثبت سایر درختان کهنسال و جاذبه‌های طبیعی دیگر شهرستان نیز در دست اقدام است.

حبیبی نگهداری و حفظ آثار طبیعی و تاریخی را یکی از ضروریات هر جامعه دانست و افزود: با توجه به قوانین جاری کشور هرگونه تخریب و آسیب رسانیدن به این آثار جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • قرار است در پارک‌های تهران هتل بِروید یا چرخه رانت‌خواری بچرخد؟/ «شهرداری همان هتل نیمه‌کاره را بسازد، چرا می‌خواهد هتل جدید بسازد؟»