Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-خراسان رضوی به دلیل شرایط اقلیمی خاصی که دارد از دیرباز بستر بسیار مناسبی برای کشت گیاهان دارویی فراهم کرده ‌و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی در این حوزه صورت گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، گیاهان دارویی یکی از مولفه‌های مهم درآمدزایی به ویژه در شرایط اقتصاد مقاومتی است و اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی صورت بگیرد قطعا در کوتاه‌مدت نیز می‌توان عواید آن را برداشت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان رضوی به دلیل شرایط اقلیمی خاصی که دارد از دیرباز بستر بسیار مناسبی برای کشت گیاهان دارویی فراهم کرده است و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی در این حوزه صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه با بیان این که این استان مستعد پرورش انواع گیاهان دارویی است گفت: در سال 1399، 33 هزار و 783 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت انواع گیاهان دارویی بدون احتساب زعفران اختصاص یافته است.

غلامحسین ساربان افزود: این میزان کشت با چهار هزار و 924 هکتار افزایش نسبت به سال 1398 افزون بر 14.5 درصد رشد داشته است.خراسان رضوی با برخورداری از 37 درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی، رتبه نخست را در بین استانهای کشور داراست.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزون بر60 گونه انواع گیاهان دارویی در این استان کشت می‌شود که برخی از آنها به صورت ادویه، برخی به صورت عرقیجات و برخی هم به صورت دمنوش، تازه خوری و بخشی دیگر هم در صنایع داروسازی و آرایشی وبهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساربان افزود: در این استان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب در نقاط مختلف شهرستانها انواع گیاهان دارویی به صورت خودرو حضور دارند و نیاز چندانی به منابع آبی ندارند و همین سبب شده تا در بسیاری از عرصه‌ها رشد کنند.

وی ادامه داد: افزایش ارزش گیاهان دارویی در گرو توسعه کشت، صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی مناسب، استفاده از جوامع محلی و بازار فروش و صادرات مناسب است که این امر نیازمند برنامه‌ریزی لازم است تا از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال بسیار موثر است به طوری که با استفاده از جوامع بومی و کشاورزان خرده مالک در کشت و تولید گیاهان دارویی می‌توان علاوه بر افزایش تولید گیاهان دارویی، به توسعه و ایجاد اشتغال کمک شایانی کرد.

ساربان افزود:طی سالهای اخیر با محدودیتهای پیش رو در تامین و برداشت منابع آبی و بهبود قیمت این نوع محصولات، بسیاری از کشاورزان تمایل دارند تا اقدام به کشت محصولات کم آب طلب با ارزش اقتصادی بالا کنند.

کارخانه گیاهان دارویی در استان اردبیل بهره‌برداری شدشناخت گیاهان دارویی؛ مهم‌ترین اصل برای بهبود سلامت جامعهفراخوان سرمایه‌گذاری روی کسب‌‌وکارهای فناورانه و نوآورانه در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تمدید شد

وی ادامه داد: گیاهان دارویی از دسته محصولاتی هستند که با کمترین نیاز آبی می‌توانند رشد کنند و محصول خوبی داشته باشند که همین سبب شده تا بسیاری از کشاورزان برای کشت انواعی از گیاهان دارویی رغبت بیشتری داشته باشند اما باید توجه داشت که خشکسالی در این بخش نیز همانند سایر بخشهای کشاورزی صدمات و لطماتی به همراه دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد نیز گفت: بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی، باعث افت تولید گیاهان دارویی و محصولات فرعی آن شده که افزایش قیمت آن را در مشهد به دنبال داشته است.

سیدحسن بخارایی با بیان این که قیمت برخی از اقلام گیاهان دارویی نسبت به سال گذشته 100 تا 150 درصد افزایش یافته و این موضوع سبب کاهش اقبال مردم به خرید این فراورده های گیاهی شده است افزود: زمانی که تولید گیاهان دارویی متاثر از خشکسالی کاهش یابد قیمت تمام شده عرقیات و سایر محصولات به دست آمده از آن افزایش پیدا کرده و کاهش مشتری ناشی از آن کسب و کار فروشندگان این حوزه را کساد می کند.

وی ادامه داد: سال گذشته تا 30 واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه فروشندگان گیاهان دارویی در مشهد به دلیل عدم فروش مناسب و افزایش هزینه ها، پروانه کسب خود را باطل کردند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد گفت: فراورده برخی از گیاهان دارویی مانند «خارشتر» نیز که کم آبی روی رویش و تولید آن تاثیری ندارد به علت افزایش هزینه های جانبی مانند مزد کارگر و نرخ حمل و نقل، با افزایش نرخ تمام شده مواجه شده و قیمت عرق آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است.

بخارایی افزود: در مجموع کسب و کار فروشندگان گیاهان دارویی به دلیل خشکسالی و کاهش مشتری، کساد است و 850 دارنده پروانه کسب از این اتحادیه فروش مناسبی ندارند.

انتهای پیام/281/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فروشندگان گیاهان دارویی انواع گیاهان دارویی تولید گیاهان دارویی کشت گیاهان دارویی گیاهان دارویی سرمایه گذاری بسیار مناسبی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۴۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش مهم آموزش در حفظ و توسعه صنایع دستی، گفت: آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری سازی در این حوزه است. - اخبار استانها -

مریم جلالی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: صنایع دستی علاوه بر آن که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک منطقه باشد، نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارد.

وی ادامه داد: لازمه اشتغال‌زایی و تولید ثروت در این حوزه آموزش در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به آن دست یافت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای صنایع دستی و آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ و صنایع دستی مناطق خود، تصریح کرد: احیای این صنایع با هدف ایجاد ثروت و معرفی هر چه بیشتر آن از جمله وظایف ما است.

جلالی دهکری ایجاد خانه‌های صنایع دستی را راهکاری در جهت تحقق این موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم خانه‌های صنایع دستی را ایجاد و توسعه دهیم و آنها را محلی به منظور آموزش، نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: نسل جوان با پیوند نسلی می‌تواند دانشی که سینه به سینه در دل اجداد و بزرگان ما وجود دارد را به عرصه دانش، محل تحصیل و آموزش و پرورش منتقل کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود