Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@09:01:40 GMT

متقین در عین نرمش، قاطع و استوارند

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۵۰۴۵

متقین در عین نرمش، قاطع و استوارند

سیدحمید خویی در شرح اوصاف متقین در نهج‌البلاغه اظهار کرد: متقین در عین نرمش، قاطع و استوار هستند و این یکی از زیبایی‌های شخصیت مؤمن و متقی است که می‌تواند تعادلی بین اضداد و ارزش‌های اخلاقی ایجاد کند.

به گزارش قدس آنلاین، سیدحمید خویی محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در سلسله درس‌گفتارهای «جرعه‌ای از کلام امیر(ع)» به بیان نکاتی درباره خصوصیات متقین از منظر حضرت علی(ع) پرداخته که قسمت ‌سی و چهارم آن از نظر می‌گذرد؛

 

در بیان ویژگی‌های متقین در خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه، حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «فَمِنْ عَلاَمَةِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَی لَهُ قُوَّةً فِی دِین، وَ حَزْماً فِی لِین، وَ إِیماناً فِی یَقِین» امام از اینجا به بعد به چند نشانه بارز متقین اشاره می‌کنند. از نشانه‌های متقین این است که در او قوت و نیرومندی در دین را می‌بینید. این سخن بدین معناست که متقین در دینداری خود استوار و قوی بوده و سست‌بنیان و سست عقیده نیستند، با هر شبهه‌ای دچار تزلزل اعتقادی نمی‌شوند، تعصب منطقی و به جایی نسبت به معتقدات خودشان دارند و این همان چیزی است که اسم آن را غیرت دینی گذاشته‌ایم.

 

شاید یکی از جلوه‌های بسیار زیبای این غیرت دینی همانی است که در سلوک قمر منیر بنی‌هاشم در روز عاشورا یافته‌ایم که وقتی دست راست وی را ناجوانمردانه قطع می‌کنند فرمود: «وَاللّه إن قَطَعتُمُ یَمینی إنّی اُحامی أبَداً عَن دینی» یعنی به خدا سوگند که اگر دست راستم را هم قطع کنید دست از حمایت از دین برنخواهم داشت. این همان قوت در دین و احساس التزام به نصرتِ دین است.

 

این نصرتِ دین، تکلیف قطعی و حتمی هر مسلمان است و مخصوص اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا نیست که ما در سلام دادن به آنها عرض می‌کنیم «سلام بر شما ای یارانِ دین خدا» هر مسلمانی باید یار و یاور دین خدا باشد و هرچه درجه تقوا بیشتر باشد این الزام به نصرت بیشتر می‌شود. باید هم در اعتقادات دینی و هم در دفاع از دین نیرومند بود و همچنین در حفظ حرمت دین التزام استواری داشت.

قرآن کریم خطاب به مؤمنان می‌فرماید اگر در جایی نشستید و دیدید که خدا و آموزه‌های دینی مورد استهزا قرار می‌گیرد کمترین واکنش شما این است که آنجا ننشینید که اگر چنین نکنید شما هم مانند آنها هستید و حکم استهزا کنندگان آیات الهی را دارید.

 

خصوصیت بعدی متقین این است که در عین نرمش، قاطع و استوار هستند و این یکی از زیبایی‌های شخصیت مؤمن و متقی است که می‌تواند تعادلی بین اضداد، ارزش‌های اخلاقی ایجاد کند؛ یعنی شخص متقی، نرم‌خو است اما این نرم‌خویی باعث تزلزل او در تصمیم‌گیری و ناپایداری وی در برنامه‌ریزی نمی‌شود بلکه در عین نرم‌خویی، استوار و پایدار در عمل و تصمیم است.

 

خصوصیت دیگر متقین این است که ایمان مبتنی بر یقین دارند لذا وقتی این ایمان در معرض شبهات قرار گیرد متزلزل نمی‌شود و این یقین، طبیعی و بدیهی است که جز با معرفت دینی و تقویت دانسته‌های دینی قابل حصول نیست.

منبع: ایکنا

انتهای پیام /

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: متقین نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر در پیشنهاد آتش‌ بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از اعضای ارشد مقاومت فلسطین گفت که رژیم صهیونیستی مجبور شد در پیشنهاد اخیر خود درباره آتش بس در نوار غزه که چندی پیش به میانجیگران ارائه کرده بود، تغییراتی ایجاد کند.

این مقام ارشد مقاومت در گفتگو با المیادین افزود که تغییرات پس از آن رخ داد که اشغالگران به این باور رسیدند که حماس و مقاومت درباره پیشنهاد اخیر خود، مطلق و قاطع است.

وی تصریح کرد که اسرائیلی‌ها در حال حاضر در تماس دائمی با برادران مصری ما هستند تا به فرمولی برسند که حماس و مقاومت بتوانند آن را بپذیرند.

عضو ارشد مقاومت فلسطین تصریح کرد که حماس به طرف مصری اطلاع داده است که هیچ پیشنهاد یا فرمولی را که شامل آتش بس و خروج نظامیان اشغالگر از نوار غزه نباشد، نمی پذیرد.

در خبری دیگر، سرلشکر ذخیره و رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای حمله زمینی گسترده به رفح هشدار داد و تاکید کرد که چنین عملیاتی «بسیار خطرناک» است.

«اسرائیل زیو» اذعان کرد که حماس در حال تدارک یک کمین راهبردی برای ارتش اسرائیل در صورت حمله زمینی گسترده به رفح است که برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این واقعیت که رفح علاوه بر حساسیت مصر و آمریکا نسبت به آن، مکان بسیار دشوار و شلوغی برای جنگیدن است، هر گونه عملیات زمینی گسترده در رفح دارای ریسک بالا و خطرناک‌تر از هر عملیاتی خواهد بود که ارتش تا کنون در نوار غزه انجام داده است.

اظهارات این مقام صهیونیست در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند که برای هرگونه سناریویی در صورت تجاوز مستمر رژیم اشغالگر به نوار غزه از جمله تهاجم زمینی به رفح آماده هستند.

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع پلیس با خودروهای پلاک مخدوش در آذربایجان غربی
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • تغییر در پیشنهاد آتش‌ بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت
  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • تغییر در پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند + جزئیات