Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، "علیرضا شهیدی" در خصوص وضعیت استان خوزستان گفت: علاوه بر خوزستان اکنون در سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، جنوب کرمان و جاهای دیگر خشکسالی داریم.

به گفته وی، در بحث خوزستان می‌توان با مدیریت آب از طریق سدها بحران را حل کرد اما ما در یک کشور خشک واقع هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است ۲ ماه دیگر بحران را رفع کنیم، ولی سال بعد و سال‌های دیگر را چه کار باید کرد؟ باید مدیریت منابع آب در دستور کار باشد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره خشکسالی‌هایی که در برخی نقاط کشور شاهد آن هستیم، افزود: خشکسالی‌هایی که در حال رخ دادن هستند، چیزی نیست که مربوط به یک دهه گذشته باشد و اگر تاریخچه کره زمین را نگاه کنید در دانش زمین‌شناسی با استفاده از رسوبات موجود در زمین، دوره‌های خشکسالی و ترسالی قابل مطالعه و بررسی است.

وی با بیان این‌که در جهان مناطقی از جمله ایران هستند که در گذشته وضعیت خشکسالی یا ترسالی آنها مشخص شده، خاطرنشان‌کرد: در ایران در بحث مدیریت بحران باید قدری بیشتر و جدی‌تر عمل کنیم و بر اساس نیازهای کشور فرهنگ‌سازی کرد تا مردم آب را درست مصرف کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که این هشدارها بارها مطرح شده اما چرا به مرحله عملیاتی نرسیده و تاکنون نتیجه مثبتی نداشته است؟ گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وظیفه حاکمیتی خود در قالب تهیه اطلاعات پایه، نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌هایی که مرتبط با سیلاب، خشکسالی، فرونشست زمین‌ و غیره را در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌دهد و این دیگر دست ما نیست که برای این اطلاعات و گزاش‌ها یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره وقوع سیل در کشور بیان‌داشت: در بحث تغییرات اقلیمی این اتفاقات می‌افتد یعنی جایی که توقع ندارید بارندگی شود، بارندگی می‌شود و جایی که توقع ندارید خشکسالی شود، خشکسالی رخ می‌دهد. در هر حال این در تغییرات اقلیم وجود دارد و ما باید کارهای تولید اطلاعاتی که وابسته به بخش‌های علمی است را گسترش دهیم.

وی افزود: در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بخش‌های کاملا تخصصی وجود دارد؛ مثلا در رابطه با سیلاب نقشه سراسری سیلاب را تهیه کردیم و جاهایی که در هنگام بارندگی می‌تواند در معرض سیلاب قرار بگیرند را مشخص کردیم و به مدیریت بحران هم دادیم.

شهیدی تاکید کرد: حال اینکه سیاست چگونه است و از این نقشه‌ها در چه زمانی استفاده کنند، دست ما نیست. وظیفه ما تولید اطلاعات است که سعی می‌کنیم تولید اطلاعات را به درستی انجام ‌دهیم و مستند کنیم، از این رو دستگاه‌های ذی‌ربط باید از این اطلاعات استفاده کنند که البته گاهی کمتر به آن توجه می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چقدر زمان می برد تا مشکلاتی که طی ۵۰ سال رخ داده حل شود؟ گفت: سازمان زمین‌شناسی ۶۲ سال است که تاسیس شده و از همان ابتدا کارهای زمین‌شناسی در دستور کارش بود و این صحبت‌ها مربوط به چند روز گذشته نیست، بلکه ما با پشتوانه ۶۲ سال کاری که در زمین‌شناسی ایران انجام دادیم مطالعات‌مان را به بخشی که از آن استفاده خواهد کرد، عرضه می‌کنیم.

لزوم سازگاری با اقلیم گرم و خشک

وی درباره فرونشست‌ها با بیان این‌که ما گاهی ترسالی داریم اما در اقلیم گرم و خشک هستیم که بارندگی در آن کم است، خاطرنشان‌کرد: ما باید خودمان را با این شرایط سازگار کنیم و نمی‌توانیم مانند کشورهایی که در قاره سبز هستند آب را مصرف کنیم؛ هر چند که مصرف آنها نسبت به ما خیلی اقتصادی‌تر و بهینه‌تر است.

به گفته رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، باید یک فرهنگ‌سازی عمومی در این زمینه اتفاق بیفتد، مردم باید آگاهی بیشتری داشته باشند و سازمان‌های سیاست‌گذار هم به درستی از اطلاعاتی که وجود دارد استفاده کنند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان تغییرات اقلیمی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صرفه جویی در مصرف آب گرمایش زمین خشکسالی خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان تغییرات اقلیمی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سیستان و بلوچستان تغییرات اقلیمی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صرفه جویی در مصرف آب گرمایش زمین خشکسالی خوزستان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست

وزیر  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص نظرش در مرود اجرای طرح نور و برخورد با بی حجابی با بیان اینکه من در این خصوص نظرات خاص خودم را دارم، گفت: اما چون در حاکمیت هستم و در بالاترین سطح از دفتر مقام معظم رهبری گرفته تا دولت و مجلس و قوه قضائیه به مقامات دسترسی دارم نقطه نظرات خودم را که صریح هم هست  منتقل می کنم. هم کارهای درست را می گویم و هم رفتارهای نادرست را منتقل و بیان می کنم. 

وی افزود: بنابر این وقتی می‌توانم درون حاکمیت نگاه و انتقادها و نظرات اصلاحی خودم را بگویم، قاعدتاً نباید در بیرون از حاکمیت و در رسانه آنها را بگویم چون قضاوت در حوزه رسانه ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

ضرغامی با تأکید بر اینکه معتقدم بلای جان قوانین خوب و راهبردهای لازم کشور اشکالاتی است که در حوزه رویه ها و روش‌ها و نبود آنها وجود دارد، اظهار داشت: من در این مورد مقاله‌های زیادی دارم. در دنیا اگر یک قانون تصویب می‌کنند صد رویه برای آن می‌نویسند و اصلا یک عده در دنیا به رویه نویس‌های خبره شناخته شده‌اند ولی ما در جمهوری اسلامی اینطور نیستیم. یعنی کلی قانون داریم اما وقتی می‌گوییم یک رویه و روش مناسب و بدون اشکال کجاست که آن‌را اجرا کنیم، هیچ چیزی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این مسئله و نقص منحصر به موضوع عفاف و حجاب هم نیست و در تمام کشور متاسفانه جاری است. من پرچمدار توجه به رویه و روش هستم و سعی می‌کنم برخی جزئیات را تا آخر خودم  ورود کنم برای یانکه می‌دانم حرف خوب اگر بد اجرا شود مشکلات زیادی ایجاد می کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: حجاب یک مسئله شرعی است و مورد توجه بزرگان کشور است و هرگونه اقدامی را که بر اساس قانون اجرا می‌شود،  همه قبول دارند که باید  بر مبنای رویه و ورش درستی باشد.

ضرغامی گفت: چندی پیش یک مورد شخصی برای خود من پیش آمد که برای دوستان عزیز ما قابل دفاع نبود و من انرا منتقل کردم که  بازتاب خوبی هم داشت و رئیس کلانتری محل در خانه آن فرد حاضر شدند و عذرخواهی کردند  و گفتند ما در این برخورد اشتباه کردیم. این خیلی خوب است و باید در همه امور رخ دهد.

وزیر  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ما باید مردم را به هم نزدیک کنیم، به ذکر تجربه‌ای پرداخت و اظهار داشت:  من زیاد پیاده روی میکنم و هفته قبل در خیابان بسیاری از مردم در مورد طرح حجاب و عفاف با من صحبت کردند. در چهار راه طالقانی هم چهار نفر از خواهران محجبه مجری طرح حجاب و عفاف با من صحبت کردند و حرف‌هایشان را زدند. من دیدم از خانمی که انتقاد داشت تا این خواهران مأمور حرف‌های شنیدنی دارند و ما باید آنها را به هم نزدیک کنم.

وی گفت: اگر مدیریت این برنامه توانست اینها را به هم نزدیک کند موفق می‌شود چون ما نیاز به وحدت داریم و این مسئله مورد توجه اصولی رهبری است و آنقدر که ایشان به این امر اشاره می‌کنند دیگران توجه ندارند. لذا ما باید دلها را نزدیک و رفتارهای نادرست را اصلاح کنیم تا موضوع حجاب و عفاف درست به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • اختصاص ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب ایلام
  • لزوم توجه به سلیقه مردم در امور مختلف
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها