Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@10:09:03 GMT

۶۶ درصد مخزن ذخیره سد دوستی خالی از آب است

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۷۰۰۸

۶۶ درصد مخزن ذخیره سد دوستی خالی از آب است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خراسان‌ رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که با توجه به کاهش بارندگی در سال آبی جاری، ذخایر آبی آن‌ها افت چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله افت چشمگیر میزان ذخیره سد‌ها در خراسان رضوی امری بسیار خطیر است و باید جدی گرفته شود، زیرا از این ناحیه ممکن است ضرر و زیان‌های بسیاری به استان وارد شود.

محمد علایی مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی در این زمینه گفت: هم اکنون میزان ذخایر آبی سد‌های خراسان رضوی در استان بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و فقط ۳۵ درصد از مخازن سد‌های خراسان رضوی آب دارند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد بود.

او افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۹۳ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان رضوی وارد شده و اکنون حجم کلی آب ذخیره شده در سد‌های استان ۵۵۱ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته هزار و ۵۷۲ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی ادامه داد: مجموع حجم ذخیره آب سد‌های بزرگ و در حال بهره‌برداری خراسان‌رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب از این حجم مربوط به سد دوستی مشترک بین ایران و جمهوری ترکمنستان است.

بیشتر بخوانید

کاهش ۱۰۰ درصدی ذخایر آبی خراسان رضوی

علایی بیان کرد: هم‌اینک ۳۴ درصد از ذخیره سد دوستی آب دارد و ۶۶ درصد آن خالی از آب است و این درحالی است که میزان ذخیره آب سد دوستی در مدت مشابه سال گذشته ۶۶ درصد بوده است.

او تصریح کرد: در حوضه آبریز هرات نیز که بیش از ۹۵ درصد آب سد دوستی را تامین می‌کند، خشکسالی شدیدی داریم و کمترین میزان آورده هریرود در ۸۵ سال گذشته مربوط به سال آبی ۷۹-۷۸ با ۱۶ میلیون مترمکعب آورده برای سد دوستی بود که این میزان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به کمتر پنج میلیون متر مکعب رسیده است. این در حالی است که آورده هریرود برای کشور در گذشته‌ها به چهار میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

سیدابراهیم علوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در زمینه وضعیت آبی شهر‌ها و روستا‌های خراسان رضوی گفت: این استان در شرایط سر به سر و ناپایدار تامین آب قرار دارد و تابستان امسال هزار روستای بالای ۲۰ خانواری و ۳۰ شهر استان با تنش آبی مواجه هستند.

او افزود: شرایط تامین آب سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در نقاط شهری و روستایی استان با توجه به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری و افزایش دما به میزان ۶ درجه در مقایسه با سال قبل، بسیار سخت شده و این در حالی است که پیش بینی می‌شود گرمای هوا تشدید شود. ۴۵۰ پروژه برای گذر از تنش آبی امسال در خراسان رضوی تعریف شده که در حال اجراست و ۶ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های تنش آبی استان نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: حفر و تجهیز چاه، اجرای خطوط انتقال و شبکه توزیع و مخازن ذخیره برای تعدیل مشکلات ناشی از خشکسالی از جمله این پروژه‌هاست که با اجرای آن، هزار و ۲۳۶ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر‌ها و ۳۳۳ لیتر هم به ظرفیت آب شرب روستا‌های استان افزوده خواهد شد. میزان برخورداری این شرکت برای تامین اضطراری روستا‌های زیر پوشش، ۳۰ دستگاه ژنراتور دیزل است که این تعداد ناکافی است.

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کم آبی خشکسالی در ایران میلیون متر مکعب خراسان رضوی سال گذشته سد دوستی شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از ذخیره ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی بارندگی‌های آخر هفته گذشته 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره شده است.

وی گفت: بیشترین حجم ذخیره‌سازی در این مدت در شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است و در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی 1402 به میزان 25 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی 2 هزار و 400 سازه آبخیزداری با حجم ذخیره 94 میلیون مترمکعب روان آب دارد. در انتظار تصویب و ابلاغ 300 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

سدهای خراسان جنوبی 75 میلیون مترمکعب آبگیری شد

عباس سارانی نیز از ذخیره‌ سازی بیش از 3 میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های استان خبر داد و گفت: در بارندگی‌های هفته گذشته بیشترین میزان ذخیره‌سازی رواناب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شده است. 

وی افزود: یک میلیون و 640 هزار مترمکعب در سد حاجی آباد زیرکوه و 970 هزار متر مکعب در سد نهرین طبس رواناب مهار شد و زی این مدت در مجموع حجم فعلی مخازن سد‌های استان به 18.5 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون 24 درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان که معادل 75 میلیون مترمکعب است آبگیری شده است.

ترمیم محورهای ارتباطی استان زمان‌بر خواهد بود

علیرضا عباس‌زاده نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی دو سه سال اخیر، روزهای بهاری متفاوتی را در خراسان جنوبی تجربه کردیم و بارش‌های مناسبی هم داشته‌ایم. این بارش‌ها برای خراسان جنوبی که چندین سال از خشکسالی رنج می‌برد، بسیار نوید بخش است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: سال زراعی از مهر هر سال تا پایان شهریور سال آینده است که از ابتدای سال زراعی جاری، متوسط بارش استان 101 و نیم میلیمتر است  که به دنبال بارش‌های اخیر در اسفندماه و فروردین ماه حاصل شده است.

رشد 10 درصد بارندگی در استان

وی افزود: میزان متوسط بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 94.7 دهم میلیمتر بوده که امسال تا این لحظه حدود 10 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم اما هنوز به نسبت بارش‌ها در بلند مدت نرسیده‌ایم و باید به 117.6 دهم میلیمتر برسیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نسبت به دوره بلند مدت مشابه 14 درصد کاهش بارندگی داریم، گفت: بیشترین بارش ها مربوط به حاجی‌آباد زیرکوه با 67.2 دهم میلیمتر بود که پیش بینی های هواشناسی و دو مرحله هشدار سطح نارنجی مبنی بر بارش شدید و سیلاب از قبل اطلاع رسانی شده بود.

بیشترین خسارت سیل به جاده‌های استان بوده است

عباس‌زاده با اشاره به باران بی‌سابقه اخیر در شهرستان زیرکوه اظهار داشت: با توجه به هشدارهای هواشناسی برای پنج شهرستان همه دستگاه‌ها در آماده باش کامل بودیم و به محض اینکه تمرکز بارش ها در زیرکوه اتفاق افتاد، امکانات برای رفع مشکلات بسیج شد.

وی با بیان اینکه مهمترین خسارت سیل به محورهای مواصلاتی شهرستان بوده است گفت: حجم سیلاب بالا بود، لذا برخی راه‌ها بسته شد، البته پلیس راه و راهداری تا آخر شب همه محورها را بازگشایی کردند، اما شانه‌ها شسته شده و زیر آسفالت جاده‌ها خالی و ناایمن هستند و قطعاً ترمیم آنچه اتفاق افتاده زمان‌بر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: معادن اطراف حاجی آباد، فرمانداری قاین، راهداری، بنیاد مسکن، هلال احمر، بسیج سازندگی، قرارگاه شهید ناصری و ارتش پای کار آمدند و تا ظهر عمده دغدغه‌ها رفع شده بود. روستاهای در مسیر سیل بازدید شده است. خسارت به واحدهای مسکونی و محل‌های نگهداری دام‌ها و بخش کشاورزی در سطح روستاها زیاد بوده است.

عباس‌زاده گفت: تیم‌های ارزیاب از روز گذشته در محل حاضر شده و خسارت‌ها بعد از برآورد در روزهای آینده جمع‌بندی و اعلام خواهند شد.

مشکل بازماندگان کنکور استان رفع شد

وی با اشاره به دغدغه بازماندگان کنکور در سیل زیرکوه، گفت: از ساعت 5 صبح دغدغه حضور به موقع دانش آموزان در کنکور را داشتیم و تمهیداتی هم در این زمینه اندیشیده شد اما تعدادی دانش‌آموز گرفتار سیلاب شده بودند، هلیکوپتر هم جوابگوی حجم دانش‌آموزان نبود و برخی به زمان کنکور نرسیدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بلافاصه گزارش بازماندگان کنکور اطلاع رسانی شد، تصریح کرد: استاندار با رئیس سازمان سنجش صحبت کرد و اعلام شد، ظرف یکی دو هفته آینده آزمون مجدد برای بازماندگان کنکور برگزار خواهد شد. برگزاری مجدد آزمون کنکور در سطح ملی بی‌سابقه است و خوشحالیم که مشکل بازماندگان کنکور استان حل شد.

ضرورت بیمه شدن واحدهای مسکونی و کارگاهی و مزارع کشاورزی

عباس‌زاده تصریح کرد: خراسان جنوبی پهناور و حوزه آبریز استان وسیع است و برای مدیریت آن، نیاز به تدابیر ویژه دارد، البته سدها و بندهای خاکی و سازه‌های آبخیزداری برای مدیریت سیلاب و تأمین آب در حال انجام است.

وی با تأکید بر ضرورت بیمه شدن واحدهای مسکونی و کارگاهی و مزارع کشاورزی گفت: در همان ظهر روز حادثه سیلاب، مدیران بیمه کارآفرین که دو هزار بیمه‌گذار در شهر حاجی‌آباد دارند، در منطقه حضور پیدا کردند و مقرر شد امروز شنبه غرامت خسارت دیدگان را واریز کنند.

 طبس، رکورددار بیشترین بارندگی در استان

سمیه لطفی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی نیز گفت: بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با 21 میلی متر ثبت شده است. برای امروز و فردا با توجه به تضعیف سامانه بارشی گاهی افزایش ابر و افزایش سرعت وزش باد و بارش را به شکل پراکنده در استان می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد