Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@06:58:46 GMT

عوامل موثر بر نورگیری بناهای شهری

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۷۷۳۴

عوامل موثر بر نورگیری بناهای شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: محاسبات زیادی برای تعیین میزان تابش خورشید به ساختمان‌ها و به داخل فضاهای شهری وجود دارد و در این حوزه سه دانش طراحی شهری، اقلیم شناسی و جغرافیا دخیل است.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نورگیری ساختمان و عوامل مؤثر بر آن اظهار کرد: پارامترهای مختلفی بر نورگیری بناهای شهر دخیل است، از عرض جغرافیایی منطقه تا زوایای تابش خورشید که در فصول مختلف متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ارتفاع ساختمان‌ها، خط بام و خط آسمان و به طور کلی شکل پشت بام نیز در نورگیری ساختمان دخیل است.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه شیب زمین و توپوگرافی منطقه بر میزان نورگیری بنا دخیل است، خاطرنشان کرد: لفاف فضایی بناها و پیش آمدگی و عقب نشینی ساختمان‌ها نیز از عواملی است که میزان نور ساختمان‌ها را مشخص می‌کند، همچنین نحوه چیدمان بناها و فاصله میان ساختمان‌ها با توجه به زاویه خورشید در آن محدوده شهری، همگی از عوامل مؤثر است.

حسینیون با تاکید بر اینکه محاسبات زیادی به منظور تعیین میزان تابش خورشید به ساختمان‌ها و فضاهای شهری وجود دارد، تصریح کرد: در گذشته که شهرها کوچک‌تر بود این پارامتر به وسیله روش‌های هندسی انجام می‌شد اما در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشورهای دنیا به وسیله مدل سازی کامپیوتری هم میزان وزش باد و هم تابش خورشید را در فضاهای شهری و ساختمان‌ها مشخص می‌کنند.‌

وی تاکید کرد: عوامل اقلیمی، عوامل محیطی، موقعیت جغرافیایی، پوشش گیاهی، لفاف فضایی بنا، حتی نوع پوشش ساختمان‌ها و مصالح به کار رفته در بنا که منعکس کننده یا جذب کننده باشد، رنگ نماها و یا رنگ پشت بام‌ها، همه اینها بر میزان جذب نور خورشید، انعکاس این نور و میزان نور در فضاهای شهری و ساختمان‌ها مؤثر است.

این دکترای طراحی شهری گفت: این مبحث موضوعی کاملاً علمی و پیچیده است که ترکیبی از علم طراحی شهری، اقلیم شناسی و جغرافیا است و با طراحی درست بر مبنای شاخصه‌های ذکر شده می‌توان انتظار داشت آسایش محیطی محقق شود.

کد خبر 512814

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر فضاهای شهری خورشید تاب آوری اقلیمی جغرافیا شرایط جغرافیایی شهرداری طراحی شهری طراحی شهری پایدار نور خورشید توپوگرافی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فضاهای شهری تابش خورشید ساختمان ها طراحی شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

سید محمد اعتماد اعجازی امروز در نشست با کادر مراکز بهداشت اردبیل گفت: با توجه به سرانه پایین فضاهای درمانی و بهداشتی در اردبیل توسعه آن‌ها در اولویت برنتمه‌ها قرار دارد.

فرماندار شهرستان اردبیل با بیان اینکه چندین پروژه در این راستا در دست اجرا است، افزود: بیمارستان نجف‌زاده یکی از این پروژه‌ها است که در حال حاضر پیشرفت خوبی را در این پروژه شاهد هستیم.

به گفته او، با راه اندازی این پروژه گام بزرگی در توسعه فضاهای بهداشتی در شهرستان اردبیل برداشته می‌شود.

اعتماد اعجازی تصریح کرد: در حال حاضر خیلی از حوزه‌ها به مساُئل اقتصادی گره خورده است و این امر با ورود بخش خصوصی و توسعه اشتغال در حال اجرا است.

او با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه و عمران اردبیل گفت: در این راستا روند سرمایه‌گذاری در شهرستان تسهیل شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • دستور دادستان فردیس به شهرداری برای ساماندهی «پارک تندرستی»
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در شهرستان اردبیل در دست اقدام است
  • توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد
  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • موتورسیکلت‌ها با ۳۵ درصد از عوامل تصادفات درون شهری هستند
  • در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک