Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، چک­ برگشتی یکی از موانع مهم بر سر راه کسب و کارها شناخته می­شود زیرا علاوه بر اختلال در معاملات صاحبان کسب و کار، اعتماد طرفین معامله به انجام مبادله را نیز کاهش می­دهد؛ معضلی که بخصوص تا سال1396 دامن­گیر بسیاری از کسب و کارها بود. به منظور کاهش نرخ برگشت چک و افزایش اعتماد در معاملات با چک، قانون جدید چک در سال1397 تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای ماهیانه بانک مرکزی، در خرداد ماه امسال، 8 میلیون فقره چک به ارزش 222.6 هزار میلیارد تومان مبادله شده که به نسبت ماه قبل که 7.5 میلیون فقره چک به ارزش 194.3 هزار میلیارد تومان مبادله شده بود، با افزایش 6.4 درصدی در تعداد و 14.6درصدی در ارزش مواجه شده است.

براساس آمارها، نسبت تعداد چک­های برگشتی به مبادله­ شده در خرداد ماه امسال برابر با 9.5 درصد بوده است در حالی که همین نسبت در خرداد ماه سال قبل برابر با 11.1 درصد بوده است.

در سه ماهه ابتدایی پارسال، نسبت ارزش چک‌­های برگشتی به چک­های مبادله شده برابر با 13.6درصد بوده و همین نسبت از ابتدای امسال تا انتهای خرداد ماه، برابر با 11.8 درصد شده است. نسبت تعداد چک‌­های برگشتی به مبادله­‌شده از ابتدای فروردین ماه تا انتهای خردادماه نیز در سال گذشته برابر با 13.6 درصد و در سال1400 برابر با 9 درصد شده است. مقایسه این اعداد، کاهش 34 درصدی نسبت ارزش چک‌­های برگشتی به مبادله‌­شده را نشان می دهد.

پربیننده ترین تسهیلات خرید خودرو ایرانی موسسه ملل آغاز ثبت نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان مثلث برمودای خلق نقدینگی / موانع پیش روی رییس کل بانک ‌مرکزی بعدی چیست؟ شرایط دریافت وام ۲۵میلیونی ازدواج فرزندان بازنشستگان همه امکانات بانک مسکن برای واکسیناسیون بسیج شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چک های برگشتی برگشتی به مبادله مبادله شده خرداد ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم

صابر جباری، در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهار داشت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است.

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان اینکه در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی نرخ سود بین بانکی+جدول
  • چند درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۲ برگشت خورد؟
  • روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در پارسال
  • چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه از مرز ۹ میلیون فقره گذشت
  • تعداد چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه از مرز ۹ میلیون فقره گذشت
  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال