Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@03:30:18 GMT

چند روش ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۹۸۰۱

چند روش ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون

تری‌گلیسیرید نوعی چربی موجود در خون است. پس از صرف غذا، بدن کالری مورد نیاز را به تری‌گلیسیرید تبدیل و در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند تا انرژی مورد نیاز بدن تامین شود.

به گزارش ایمنا، حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان تری‌گلیسیرید بالایی دارند. چاقی، دیابت، استفاده از داروهای خاص، مصرف الکل، رژیم غذایی چرب و پرکالری از مهمترین دلایل افزایش تری‌گلیسیرید خون هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند راهکار ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون:

کاهش وزن

زمانی که کالری زیادی وارد بدن می‌شود، این کالری به تری‌گلیسیرید تبدیل شده و در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود؛ بنابراین اولین و مهمترین راه رسیدن به وزن ایده‌آل است. تحقیقات نشان می‌دهد حتی کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن نیز، تری‌گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مصرف شکر را کاهش دهید

مصرف شکر یکی از مهمترین دلایل افزایش تری‌گلیسیرید است. بدن قند اضافی را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند.

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

مطالعات مختلف نشان می‌دهد کاهش کربوهیدرات در مقایسه با کاهش چربی، نقش موثرتری در کاهش تری‌گلیسیرید دارد.

فیبر بیشتری مصرف کنید

مطالعات نشان می‌دهد فیبر جذب چربی و قند را در روده کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر به ویژه در وعده صبحانه توصیه شده است.

ذرت، انواع لوبیا، نخود فرنگی، گندم و محصولات مشتق از آن، عدس، گلابی، سیب، بادام، تمشک، گل کلم، آووکادو، آلوی سیاه، انبه، انواع توت و کدوتنبل ازجمله مواد غذایی حاوی فیبر فراوان هستند.

کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و مشکلات گوارشی، تصلب شرایین، التهاب عروق، احتمال بروز آلزایمر، آرتروز، احتمال بروز دیابت نوع ۱ و آب مروارید و بهبود آسیب‌های کبدی از خواص مصرف مواد حاوی فیبر به شمار می‌روند.

به صورت منظم ورزش کنید

ورزش منظم میزان کلسترول خوب را افزایش داده و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی به مدت ۵ روز در هفته برای کاهش تری‌گلیسیرید مفید است.

از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید

چربی ترانس مصنوعی نوعی چربی است که به غذاهای فرآوری‌شده اضافه می‌شود تا ماندگاری آنان را افزایش دهد.

چربی ترانس معمولاً در غذاهای آماده و روغن جامد یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد جایگزینی چربی‌های ترانس با چربی‌های غیر اشباع در کاهش تری‌گلیسیرید مؤثر است.

دو بار در هفته ماهی بخورید

ماهی‌های چرب در کاهش تری‌گلیسیرید مؤثر هستند. دلیل آن نیز اسیدهای چرب امگا ۳ است. ماهی قزل آلا، ساردین، تن و خال خالی حاوی مقادیر بالای امگا ۳ هستند.

مصرف چربی‌های غیراشباع را افزایش دهید

مصرف چربی‌های غیراشباع همراه با کاهش کربوهیدرات یک عامل مؤثر در کاهش تری گلیسیرید هستند. روغن زیتون، آجیل و آووکادو حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع هستند.

الگوی غذایی منظم داشته باشید

مقاومت نسبت به انسولین یکی از عواملی است که در افزایش تری‌گلیسیرید نقش دارد. بعد از صرف غذا پانکراس سیگنال‌هایی برای آزادسازی انسولین ارسال می‌کند. اگر میزان انسولین در خون افزایش یابد، بدن نسبت به آن مقاوم می‌شود و نتیجه آن تجمع قند و چربی در بدن است.

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی منظم از مقاومت نسبت به انسولین جلوگیری کرده و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. وعده صبحانه مهمترین وعده در روز است. توصیه شده است که وعده‌های غذایی در ساعت‌های مشخصی مصرف شود.

الکل مصرف نکنید

از آجیل‌های درختی مانند پسته، بادام، گردو و بادام هندی غافل نشوید. آب کافی بنوشید

مصرف پروتئین را محدود نکنید.

منبع: سلامت نیوز

کد خبر 512948

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کاهش تری گلیسیرید خون تری گلیسیرید خون چربی های خون کاهش چربی بد خون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کاهش تری گلیسیرید نشان می دهد کاهش می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش و دمای پایتخت گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر کاهش بارش و ۲ درجه سلسیوس افزایش دما ثبت شده است.   مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تا روز گذشته ( ۱۶ اردیبهشت) در استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۴۷ میلیمتر باران باریده است این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش ۲۳۷ میلی‌متر است بنابراین تهران ۸۹ میلی‌متر معادل با ۳۸ درصد نسبت به شرایط نرمال بارش کمتری دریافت کرده است.    وی اضافه کرد: استان تهران نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد افزایش بارش داشته است البته ملاک بارش، میانگین بلندمدت است بنابراین بارندگی‌های اخیر نتوانسته کاهش بارش انباشته را جبران کند.   غلامی با اشاره به وضعیت دما در سال زراعی جاری تا روز گذشته گفت: طی این مدت همراه با کاهش بارش، افزایش دما در سطح استان داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۹ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل ۱.۳ درجه سلسیوس بیشتر شده است. این وضعیت موجب افزایش تبخیر آب سطحی می‌شود و منابع آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی اضافه کرد: طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های فصلی تقریباً تا اوایل خرداد ماه به‌طور متناوب در سطح استان بارندگی داریم که غالباً به‌صورت رگباری و پراکنده به‌ویژه در ساعات پایانی روز و طی شب خواهد بود. تا پایان هفته جاری نیز به تناوب رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.   غلامی تاکید کرد: بارش‌های بهاری نمی‌تواند کاهش بارندگی استان را جبران کند چراکه عمده بارش مربوط به پاییز و زمستان است از سوی دیگر متوسط دما طی دو ماه آینده ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از وضعیت نرمال خواهد بود.   مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت بارش پایتخت در سال زراعی جاری گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در تهران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر و نسبت به سال قبل ۵۰ میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم این در حالیست که  در سطح استان با افزایش بارش نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.    به گفته غلامی، دمای پایتخت نسبت به بلندمدت ۲ درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است.   وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش تخصصی مانند صنایع و کشاورزی توصیه می‌شود علاوه بر آن لازم است مدیریت منابع و مصارف آب در دستور کار قرار گیرد.   مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: زمانی که بارش پیش‌بینی می‌شود لزومی ندارد شهرداری نسبت به آبیاری فضای سبز یک روز قبل از بارندگی اقدام کند علاوه بر آن بخش کشاورزی می‌تواند با توجه به بارش‌ها یک نوبت از آبیاری را به تعویق بیندازد.   غلامی در پایان اظهارکرد: توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به  کشاورزان و بخش‌های اجرایی که داده‌های هواشناسی روی عملکردشان تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل از خواب
  • این غذاها و داروها را با هم مصرف نکنید؛ از وارفارین و زغال اخته تا الکل و آنتی هیستامین
  • روشی ساده و کم‌هزینه برای کاهش استرس
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن
  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن | بهترین زمان پیاده روی چه زمانی است؟