تبیینی از علم دینی در آینه قرآن/ علم یا دینی است یا سکولار؛ علم خنثی نداریم
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۹۸۵۶
علم خنثی، اساساً بیمعنا و غیرممکن است. علم سکولار نیز علم جهتدار بوده و در نتیجه، علم یا دینی و دارای رنگ الهی است یا سکولار و غیرالهی. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکتر رمضان علیتبار، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی نوشت:
در زمینه دینیبودن علوم انسانی، دیدگاههای مختلفی، مطرح است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما به اعتقاد ما، مسئله دینیبودن، خواه درباره انسان و خواه درباره محصولات انسانی، صرفاً به عناصر و مؤلفهها نیست. این مسئله را میتوان بر اساس مبنای قرآنی، تبیین کرد. خداوند در قرآن کریم، میفرماید: "صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً" (بقره/138). "صبغ" در لغت به معنای فرورفتن در چیزی است که موجب تغییر در حالت و دگرگونی آن میشود؛ خواه ظاهری باشد، خواه معنوی. خطاب آیه به اهل کتاب (یهود و نصاری) است؛ زیرا نصاری (مسیحیان) فرزندان خویش را به عنوان غسل تعمید در آبی رنگین و مخصوص شستشو میدادند و با این طریق نوزاد را تطهیر میکردند؛ لذا تعبیر به "صبغه" شده تا اشاره به این نکته باشد که رنگ خدایی که همان فطرت پاک انسانها است، تطهیر بندگان الهی است، نه آن طهارتی که اهل کتاب گمان میکردند. صبغه الهی صرفاً ناظر به خود انسان نیست، بلکه محصولات و نتایج کار آدمی را نیز شامل میشود؛ لذا علم و دانش به مثابه یکی از محصولات معرفتی بشر نیز میتواند رنگ خدایی یا غیرخدایی (سکولاری) داشته باشد. گاهی این رنگ، صرفاً در ظاهر آن است؛ اما در باطن، رنگ غیرخدایی (سکولار) حاکم است.
بنابراین، اگر رنگ الهی و دینی را بخواهیم به علم نسبت دهیم، باید گفت زمانی علم، رنگ خدایی و الهی میگیرد که اولاً در مسیر غایت الهی قرار داشته باشد؛ ثانیاً روح حاکم بر علم نیز الهی و دینی باشد؛ ثالثاً عناصر و مؤلفههای علم نیز الهی و دینی باشد. توضیح اینکه معیاردینی بودن علم، غیر از عوامل و مؤلفههای دینی بودن است. دینیبودن اولاً و بالذات، وصف روح علم است نه صرفاً ظاهر و محتوای آن (موضوع و مسائل)؛ لذا دینیبودن علم را باید در روح علم جستجو کرد. به عبارت دیگر، روح دینی علم، به ماده و محتوای آن، هویت میبخشد؛ لذا میتوان این معیار و ویژگی را در ابعاد و مؤلفههای مختلف علم نشان داد.
آنچه که به علم، روح و رنگ دینی و الهی میبخشد عبارت است از: امتدادهای جهانبینی توحیدمحور در کالبد علم و قرارداشتن علم در مسیر غایت نهایی دین؛ یعنی امتدادهای همهجانبه دین در علم. به عبارت دیگر، دینیبودن علم به جهانبینی توحیدمحور و در راستای غایت نهایی دینبودن است. روح حاکم بر علم دینی، همین معیار کلی است. همانگونه که گفته شد این معیار، درباره دینیبودن انسان نیز مطرح است. بر اساس منظومه فکری اسلام، معیار دینیبودن انسان و رنگ الهی (صِبْغَةَ اللَّهِ)، ایمان و عمل صالح است و این معیار، قبل از آنکه ناظر به ظواهر و نمود و بروزهای بیرونی باشد، اولاً و بالذات یک امر درونی و نفسانی است و ثانیاً و بالعرض، در ظواهر نمود پیدا میکند؛ همانگونه که آیه یادشده نیز به این مطلب تأکید دارد که رنگ خدایی که همان فطرت پاک انسانها است، تطهیر بندگان الهی است، نه آن طهارتی که اهل کتاب گمان میکردند.
اما دیدگاههای دیگر، دینیبودن علم را در ظاهر علم جستجو میکنند و امروزه برای دینیسازی علوم در مقام عمل و اجرا، نیز به سراغ محتوا و مواد ظاهری علم میروند، در حالی که معمولاً چنین علوم تولیدشده برخلاف ظواهردینی (مثل دینی بودن مواد و مسائل)، روح سکولاری بر آنها حاکم است؛ مثلاً ممکن است آثاری به لحاظ محتوا، پر از آیات و روایات باشد؛ اما به دلیل امتدادهای جهانبینی خاص در روح و باطن آن، دارای هویت سکولاری و فاقد رنگ الهی باشد.
بر اساس این معیار، سکولاربودن علم، نه ملازم با خنثیبودن علم است و نه ملازم با الحادیبودن آن؛ زیرا علم خنثی، اساساً بیمعنا و غیرممکن است و علم سکولار نیز علم جهتدار بوده و دارای ارزش و هویت سکولاری است و در نتیجه، علم یا دینی و دارای رنگ الهی است یا سکولار (غیرالهی).
علم سکولار، به لحاظ ویژگیهای هویتی، دامنه وسیعی دارد و شامل الحادی و غیرالحادی نیز میشود؛ لذا لزوماً به معنای الحادیبودن نیست. دینیبودن علم نیز لزوماً به معنای دینیبودن ظواهر آن نیست. به عبارت دیگر، دینیبودن محتوا (موضوع، مسائل و مواد)، لزوماً به وجود آیات و روایات در آن یا به معنای قربیبودن، تعبّدیبودن (عبادیبودن) و ایمانیبودن آن نیست؛ بلکه تمامی موضوعات و مسائلی که خارج از حوزه امور تعبّدی و ایمانی است نیز میتوانند در قلمرو علم دینی قرار گرفته و در نتیجه بدون آن که مانعی برای نقدپذیری آنها وجود داشته باشد، میتوانند از تقدّس علوم دینی برخوردار شوند.
البته میزان دینیبودن مسائل و موضوعات، به حسب انتظارات از آن علم، متفاوت خواهد بود؛ مثلاً موضوعات و مسائل مرتبط به عقاید، اخلاق، احکام و امثال آن بالذات و بالاصاله دینی بوده و به صورت مستقیم با قلمرو امور قدسی و ایمانی در ارتباطاند.
محتوا و مسائلی از این دست، از لحاظ رتبی، در مرتبه بالایی از ویژگی دینیبودن قرار دارند و مسائل و محتوای مرتبط با امور مادی و تجربی به عنوان کف و سطح پایین، بالعرض و جنبه ثانوی، میتوانند واجد وصف دینیبودن باشند. این لزوماً به معنای تشکیکیبودن وصف دینی نیست؛ بلکه ناظر به اقتضای خود علم و قابلیت آن و انتظارات از آن است؛ از اینرو در دینیبودن علوم طبیعی؛ نظیر فیزیک، شیمی و امثال آن نباید توقع داشت تمامی عناصر و مؤلفههای ظاهری آن دینی باشد؛ زیرا دینیبودن هر علمی، به حسب شرایط و مراتب آن، متفاوت خواهد بود و نمیتوان همان انتظار و توقعی که از دینیبودن علم فقه و تفسیر میرود درباره علوم طبیعی روا داشت. در علوم طبیعی، در صورت وجود معیار اصلی (حاکمیت جهانبینی توحیدی و امتداد همهجانبه آن در روح علم)، میتوان وصف دینی را بر آن بار کرد.
مبانی و مبادی حکمرانی اسلامی در گفتوگو با حجتالاسلام خسروپناه/ پیوند وثیقی بین حکمرانی و حکمت وجود داردانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: هیئت پژوهشگاه قرآن کریم هیئت پژوهشگاه قرآن کریم عناصر و مؤلفه ها دینی بودن علم عبارت دیگر رنگ خدایی دیدگاه ها جهان بینی رنگ الهی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۹۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
دریافت 7 MB
به گزارش همشهری آنلاین، محمود دینی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون که به تازگی مهمان برنامه برمودا با اجرای کامران نجف زاده بود خاطره جالبی از کم شدن لولهای تریاک در پشت صحنه سریال خاطره انگیز آینه عبرت که در سالهای پایانی دهه شصت پخش میشد را بازگو کرد.
موضوع اصلی این سریال مواد مخدر بود که در سالهای ۶۷ تا ۷۰ به صورت هفتگی پخش میشد.
کد خبر 848079 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسبها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم تریاک بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور اعتیاد - مواد مخدر تلویزیون - صدا و سیما