Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه زنده سیمای خانواده امروز شنبه ۱۶ مرداد میزبان رونمایی از پوستر سومین رویداد ملی فهما با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بود؛ با رونمایی از این پوستر سومین رویداد ملی فهما رسما آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام ارزانی در این برنامه طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد و مناسبت‌های گذشته و پیش رو اظهار کرد: دهه امامت و ولایت، هفته خانواده و روز خبرنگار را تبریک عرض می‌کنم و به طور ویژه هفته خانواده را به این برنامه وزین تبریک می‌گویم، خداوند در قرآن دوبار از واژه میثاق غلیظ استفاده کرده است؛ یکی در مورد بنده و خدا (عبد و معبود) و دیگری درباره (زن و شوهر) و برنامه سیمای خانواده به این مولفه مهم می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: سال ۱۳۷۱ به پیشنهاد وزیر وقت پیشنهاد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مطرح و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به تصویب رساند، این کانون‌ها با هدف ایجاد فضای مناسب برای جذب کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شدند؛ فضایی که لبریز از امید باشد به گونه‌ای که وقتی انسان وارد این فضا شود احساس ناامیدی، یاس، کسالت و تنبلی از وجودش زدوده شود. بنابراین وظیفه اصلی کانون ها این بود که چنین فضایی را در دل مساجد ایجاد کنند.

وی گفت: از آن زمان تاکنون مدل‌های مختلفی در دل مساجد فعال شده است که از جمله آنها می‌توان به قرائت یک صفحه قرآن بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مساجد اشاره داشت که طرح ابداعی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بود که سال‌هاست در مساجد اجرا می شود.

ارزانی افزود: همچنین راه‌اندازی و فعالیت کتابخانه‌ها، گروه‌های سرود، نمایش، فیلم‌سازی از جمله اقداماتی بود که به همت کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد به ثمر رسید؛ اکنون در سایه این اقدامات بیش از ۱۰ هزار کتابخانه در مساجد فعال هستند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه اکنون ۲۶ هزار و ۲۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعالیت دارند، تصریح کرد: ما خارج از مسجد هیچ فعالیتی نداریم، البته اعضای کانون ها برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان در سطح محلات می‌روند اما اساس فعالیت در مسجد است، ضمن اینکه از یک سال قبل تاکنون و به ویژه با توجه به شیوع کرونا به استقبال فضای مجازی رفته ایم و با توجه به شرایط کنونی و به جهت رعایت پروتکل‌ها در فضای مجازی همه فعالیت‌های خود را در بستر فضای مجازی تعریف کردیم.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۴ هزار باب از کانون های فرهنگی هنری مساجد را کانون های روستایی تشکیل می‌دهند، گفت: طبیعتا در روستاها فرهنگسرا، سینما، مراکز مختلف فرهنگی موجود نیست و مسجد همه آن کارکردها را دارد؛ معتقدم از آنجایی که فضای مسجد یک سِری بازدارندگی‌هایی دارد و به بیان دیگر نمی‌شود هر فعالیتی را در مسجد داشت در نتیجه این فضا، اعضای کانون‌ها را به این سمت سوق می‌دهد که آثار تولیدی‌شان ارزشی باشد، برای مثال اگر اعضای کانون قصد دارند فیلم بسازند، نمایش اجرا کنند و فعالیت‌های دیگر داشته باشند همه این موارد با توجه به اینکه در مسجد انجام می شود سبقه الهی دارند.

ارزانی ادامه داد: فعالیت‌های اعضای کانون‌ها در قالب ۱۲ عرصه و رواق حرفه‌ای و طبقه بندی شده در سامانه بچه‌های مسجد ارایه شده و به ضرس قاطع می‌گویم که در هیچ نقطه از جهان اسلام چنین مدلی ارایه نشده است، این مدل دستوری نیست و از آنجایی که اقتضائات مسجد خاص است طبیعتا فعالیت‌ها در همین قالب خواهد بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این مدل نگاه از بالا به پایین ندارد و همان طور که اشاره داشتم دستوری نیست؛ از سوی دیگر هر محله با محله دیگر متفاوت است بنابراین اعضای کانون‌ها می‌توانند در عرصه‌های دوازده گانه‌ای که تعریف شده بر اساس علاقه‌مندی خود فعالیت کرده و آن را در سامانه به ثبت برسانند. 

وی افزود: از آنجایی که فصل تابستان فرصت فراغت مضاعفی را به نسبت دیگر ایام سال در اختیار نوجوان و جوانان می‌گذارد، در نتیجه فعالیت‌های بچه‌های مسجد در این فصل از سال نمود بیشتری داشته و قوی تر می شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه شیوع کرونا بسیاری از فعالیت ها را تعطیل کرد در نتیجه با طراحی پتلفرمی که اشاره داشتم، رویداد ملی فهما(فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) به صورت رسمی از سال ۱۳۹۸ آغاز شد که در آنجا عرصه های رقابتی متعددی تعریف و اعضا فعالیت های خود را در آن ثبت می کردند؛ ضمن اینکه فعالیت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد به لحظه قابل مشاهده و دسترسی است.

ارزانی گفت: سال ۱۳۹۸ نخستین رویداد ملی فهما، سال ۱۳۹۹ دومین رویداد تحت عنوان «ایران قوی» برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نام گرفت و امسال نیز سومین رویداد ملی فهما را برگزار می‌کنیم که مشتمل بر ۴۰ بخش بوده و اعضا می‌توانند با ورود به سامانه بچه‌های مسجد برنامه‌ها و فعالیت های خود را از امروز ثبت کنند.

وی تصریح کرد: سومین رویداد ملی فهما از امروز تا پایان آذرماه ادامه دارد و نفرات برتر در سطح کشور، استان، شهرستان، همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) معرفی می‌شوند.

ارزانی در ادامه ابراز امیدواری کرد که بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور در این رویداد ملی حضور داشته باشند و از آنجایی که این فعالیت در سطح مساجد است خانواده‌ها نیز با فرزندان خود مشارکت کرده و طبیعتا این رویکرد منجر به مانوش شدن نسل جوان با مسجد می شود.

رئیس ستاد هماهنگی ‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مورد نحوه شرکت در سومین رویداد ملی فهما گفت: اعضا باید وارد سامانه شده و هر مسجدی که مدنظرشان است انتخاب کنند، ممکن است فردی در تهران ساکن باشد اما علاقه مند به این باشد از مسجد شهر و محله خود در این رویداد شرکت کند، بنابراین می تواند با انتخاب مسجد مورد نظر فعالیت خود را ثبت کند و امتیاز این اثر نه تنها برای کانون، که برای استان، شهر و شهرستان نیز لحاظ می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد روز خبرنگار رویداد ملی فهما رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اعضای کانون ها بچه های مسجد فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری، نخستین رویداد از سلسله رویدادهای باغ هنر با عنوان «امید فردا» و «تصویر یک پایان» امروز ۱۰ اردیبهشت ماه در تالار سوره،‌ تماشاخانه مهر و ساختمان مرکز رشد حوزه هنری کار خود را آغاز کرد.

چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری «امید فردا» رویدادی از مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری است که روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه دانش‌ آموزان پسر و روزهای ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه دانش آموزان دختر، برگزار می‌شود.

در جشنواره «امید فردا» حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان بیش از ۵ هزار دانش آموز خواهد بود و دانش آموزان در سالن‌های سوره (بخش سرود)، سالن ماه (تئاتر عروسکی)، سالن مهر (تئاتر صحنه ای)، پلاتو رشد (نقالی و قصه گویی)، ساختمان امیرحسین فردی (نمایش نامه‌خوانی) به اجرا و رقابت می‌پردازند.

این جشنواره فرهنگی، هنری به سنت هر ساله، با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و شناسایی استعدادها و توانمندی های هنری دانش‌آموزان سراسر کشور، در رشته‌های گوناگون فرهنگی هنری در ۲ بخش حضوری و مجازی در تمامی مدارس کشور برگزار می‌شود.

رویداد «امید فردا» با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران (معاونت پرورشی و فرهنگی) برگزار می‌شود و داوری بخش استانی این جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی (تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه خوانی، ‌سرود، ‌نقالی، قصه‌گویی و لالایی) را نیز بر عهده دارد.

در رویداد دیگر یعنی «تصویر یک پایان» نیز جمعی از هنرمندان و تصویرگران نوجوان با موضوع پیروزی فلسطین، قدرت پوشالی اسراییل و ایران مقتدر به تولید اثر می پردازند. این رویداد نیز با حضور جمعی از علاقه مندان به حوزه گرافیک و تصویرسازی در قالب تصویرسازی با هوش مصنوعی، پوستر و تولید داستان مصور کار خود را آغاز کردند.

شرکت کنندگان این رویداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم از رشته های مختلف هستند که تجربه تولید اثر هنری در قالب های گفته شده را داشته و حداقل یک تا سه اثر را در سامانه رویداد، ثبت کرده اند.

رویداد «تصویر یک پایان» روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه نوجوانان پسر و ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه نوجوانان دختر در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال در مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

آثار این دانش آموزان پس از فرآیند شناسایی و استعدادیابی توسط کارشناسان به رویداد راه پیدا می‌کنند و بعد از تولید محتوا در ۲ روز ضمن توانمند شدن در حوزه های مورد نظر و بهره گیری از راهنمایی مربی های متخصص و حضور در کارگاه های محتوایی به رقابت خواهند پرداخت و در پایان رویداد به آثار هنری منتخب اعتبار می‌بخشند.

کد خبر 6091818

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده