Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:50:39 GMT

توسعه فناوری مواد پیشرفته، اشتغالزا و ثروت آفرین

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۲۳۰۹

توسعه فناوری مواد پیشرفته، اشتغالزا و ثروت آفرین

به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حوزه فناوری های مواد پیشرفته، شامل فلزات، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌های پیشرفته و فرآیندهای ساخت و تولید آن‌ها است. توسعه اغلب فناوری های پیشرفته مانند هوافضا، انرژی های تجدیدپذیر،  میکروالکترونیک،  زیست‌فناوری و دیگر حوزه‌های فناور در گرو دسترسی به مواد پیشرفته و فناوری های مرتبط با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه فناوری مواد پیشرفته یکی از راهکارهای اصلی برای پیشرفت کشورها است و بخش قابل توجهی از خلق اشتغال و ثروت در گرو این مواد قرار دارد.

آن‌طور که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان می‌کند، این مواد با خواص منحصر به فرد یا افزایش یافته نسبت به مواد معمولی با سرعت فزاینده‌ای در حال توسعه هستندو به عنوان مواد پیشرفته شناخته می شوند . توسعه فناورانه آن‌ها می‌تواند منافع بسیاری به همراه داشته باشد به همین منظور این ستاد حمایت از پژوهش، فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان و فناور ایران‌ساخت این حوزه را در دستور کار قرار داده است.

حمید لطیفی با بیان این‌که فناوری های نوظهور با سرعت زیادی در حال توسعه هستند ادامه داد: توسعه دهندگان فناوری همچنان به کشف و استفاده از موادی می پردازند که ویژگی‌های جدید یا پیشرفته‌ای دارند که عملکرد را نسبت به محصولات و فرآیندهای معمولی بهبود می بخشد.

وی از این مواد نوآورانه به عنوان مواد پیشرفته یاد کرد و افزود: این اصطلاح بیش از سه دهه مورد استفاده قرار گرفته اما در سال‌های اخیر در پیوند با دیگر فناوری‌ها همچون نانو، شکل تازه‌ای یافته است.

بر اساس اعلام مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۸۲۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد پیشرفته فعالیت دارند.

لطیفی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه فناوری‌ مواد پیشرفته، عنوان کرد: ستاد با هدف ساماندهی، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه مهم، حمایت از پژوهش، فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان و فناور ایران‌ساخت این حوزه را در دستور کار قرار داده است.

به گفته لطیفی، این ستاد در سال‌های فعالیت خود، با تشکیل کارگروه‌های مختلف، تلاش کرد با توجه به منابع موجود در راستای ماموریت‌های شش‌گانه حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های خاص، زمینه را برای ترویج و فرهنگ‌سازی این فناوری فراهم کند.

وی افزود: همچنین تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی؛ توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کارهای جدید دانش‌بنیان و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان را در این حوزه پیگیری کردیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تلاش برای دستیابی کشور به مرجعیت علمی گفت و ادامه داد: ستاد در راستای انجام این مأموریت، ابزارهای مختلفی همچون حمایت هدفمند از انتشار مقالات و ثبت اختراع با کیفیت و بین‌المللی از پژوهش‌های راهبردی و مرز دانش در حوزه‌های کلیدی را در دستور کار قرار داد.

اما ستاد در رویداد علمی و فناوری مختلف از جمله کارگاه، سمینار، کنفرانس، چالش، نمایشگاه و مسابقه مرتبط با حوزه‌های تخصصی، تشکیل و توانمندسازی هسته‌های فناور مواد پیشرفته و ساخت در مراکز پژوهشی را در دستور کار قرار داد.

به طوری‌که لطیفی برخی از این اقدامات را مسابقه شناسایی هسته‌های فناور در حوزه مواد مهندسی و ساخت در حوزه مواد مهندسی و ساخت، راه‌اندازی مرکز آموزشی چاپ سه‌بعدی، در ستاد پیگیری‌ها برای تعیین مدل اجرایی، تخصیص اعتبار مورد نیاز و آغاز فرایند اجرای آن در سال‌های اخیر عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور افزود: طرح‌های توسعه فناوری در بخش‌های فوتونیک و لیزر و همچنین مواد و ساخت به عنوان دو حوزه اصلی فعالیت ستاد، طرح‌های توسعه فناوری پس از انجام بررسی‌ها و داوری لازم، مصوب و مورد حمایت قرار گرفت. همچنین با ایجاد مدل و زیرساخت همکاری با هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری همکاری‌های مشترک این ستاد برای ارتقای طرح‌های فناورانه صورت گرفت.

ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب‌وکارهای جدید دانش‌بنیان، سه دسته فعالیت عمده شامل طرح‌های فناورانه خرد، ارتقای فناوری در صنایع موجودو توسعه زیرساخت توسعه کسب‌وکارهای جدید دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفت.

لطیفی از توسعه بازار محصولات دانش بنیان و تسهیل تبادلات و همکاری های علمی و فناوری بین المللی گفت و ادامه داد: با توجه به مشکلات و موانع موجود در ایجاد ارتباطات فناورانه به دلیل تحریم‌ها این ستاد با برگزاری پاویون و نمایشگاه محصولات ایران‌ساخت لیزر، تلاش کرد تا شرایط مناسب‌تری برای  ارائه محصولات به مصرف‌کنندگان داخلی و خصوصاً بین‌المللی، تأمین شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت، برخی از اقدامات و دستاوردهای این ستاد را معرفی کرد و گفت: از این گام‌ها می‌توان به طرح تولید پودر آلفا آلومینا با ظرفیت اسمی ۱۵۰ تن در سال، طرح توسعه تولید اسپکتروفوتومتر مانیتوردار و تمام‌اتوماتیک،  توسعه و افزایش ظرفیت تولید دستگاه پردازش و ساخت کوپلر فیبر نوری به روش جوش لیزری، طراحی و ساخت دستگاه تمام‌اتوماتیک پکیجینگ و کوپل فیبر نوری چیپ‌های لیزری پرتوان به روش جوش نقطه‌ای لیزر، راه‌اندازی خط تولید لیزر فیبری یک کیلووات صنعتی پیوسته و بسیاری از طرح‌های فناورانه دیگر اشاره کرد.

برچسب‌ها ستاد توسعه فناوری‌ های فوتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت دانش‎ بنیان ‎ها نوآوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانش بنیان ها نوآوری دانش بنیان ها نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور کار قرار مواد پیشرفته و ساخت محصولات دانش بنیان ستاد توسعه فناوری توسعه فناوری دانش بنیان بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۹۸ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از این جلسه در خصوص پیشنهاد تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار بیان کرد: براساس تأکید رئیس جمهور بر ضرورت وجود هیئت امنای مشترک و متمرکز برای هدایت تمامی ستادهای فناوری با حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه شماره ۸۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد ماده واحده‌ای در خصوص تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار تدوین و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور ارتقای عملکرد و بهره‌وری ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و ایجاد زمینه ساختاری لازم برای رفع چالش‌های اداری و مالی موجود این ستادها ماده واحده پیشنهادی خود را برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد علم و فناوری ارسال کرد که پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی در این ستاد، موضوع در این جلسه ارائه شد و با استماع نظرات اعضای شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مقرر شد در جلسه آتی این شورا در خصوص اعضای این هیات امنا و حوزه وظایف آن جمع‌بندی صورت گیرد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص نهایی‌سازی پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی بیان کرد: پیشنهاد تدوین سند ملی توسعه فناوری‌های کوانتومی توسط سازمان انرژی اتمی مطرح شد و در جلسه ۱۳۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورخ مقرر شد تدوین سند در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گیرد. به منظور مشارکت سایر دستگاه‌ها در تدوین این سند مکاتباتی در این خصوص صورت گرفت و با توجه به تدوین سندهای مختلف بخشی در این خصوص توسط دستگاه‌های مختلف، تمامی این سندها برای تهیه سند واحد و یکپارچه کوانتوم با ابعاد ملی دریافت و مقرر شد بررسی و نهایی‌سازی پیش‌نویس این سند در قالب میز تخصصی تدوین سند کوانتوم انجام گرفته و برای طی فرآیند تصویب در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طرح شود.

وی افزود: میز تخصصی تدوین سند کوانتوم پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اولین پیش‌نویس این سند برای طرح در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آماده کرده است. در این جلسه پس از بیان اهمیت برنامه‌ریزی راهبردی در علوم و فناوری‌های کوانتومی و ملزومات توسعه این فناوری، کلیات سند مطرح شد. در جلسات آتی ستاد، در خصوص جزئیات و برخی موارد باقیمانده تصمیم گیری خواهد شد، و امیدواریم طی هفته های آینده بتوانیم به تصویب ‌پیش نویس در ستاد، جهت طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم.

کد خبر 6094487

دیگر خبرها

  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حمایت ۲۷.۵ میلیاردی ستاد اتصال‌پذیری از ۲۵ طرح فناورانه
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان