Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:55:47 GMT

من می نوسم؛ تا تو بدانی حقیقت را!

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۳۵۴۶

من می نوسم؛ تا تو بدانی حقیقت را!

ایسنا/قم خبرنگاری، عشق و علاقه است و خبرنگار پل ارتباطی بین مردم و مسئولان و چراغ بیداری جامعه هستند، علاقه‌ای که صارمی‌ها را به قتلگاه کشاند و روز خبرنگار را پایه‌گذاری کرد.

قلم به دست می‌گیرم تا بنویسم آنچه که حقیقت را به منصه ظهور می‌رساند و دیدگان را به وادی روشنایی دعوت می‌کند. آری، من یک خبرنگارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌نویسم هر چه که از جان برمی‌آید و دیده می‌بیند و عقل درک می‌کند.

قلم من سحر و جادو می‌کند و بیننده و شنونده را مجذوب اخباری سراسر واقعی و هیجان‌انگیز می‌کند، من این حرفه را با تمام جانم دوست دارم. حرفه‌ای که عشق و علاقه است تا برایم شیرینی بیافریند و روزم را بسازد و دریچه امید و شور و شوق زندگی را به رویم بگشاید.

خبرنگاری دنیایی از اخبار خوب و بد، خوشایند و ناخوشایند و حتی له و علیه افراد، اصناف و ادارات مختلف است، پس در این بین عدالت و بی‌طرفی خبرنگار است که امری مهم تلقی شده و باید وظیفه محول خود را به خوبی و درستی ایفا کند تا اطمینان مردم حاصل و نظم جامعه نیز برقرار شود.

در واقع وظیفه یک خبرنگار، انعکاس وقایع و رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارند، لذا لازمه این امر داشتن علم و دانش، تجربه، جسارت، ذوق و سلیقه است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.

خبرنگار چشم و گوش و امین مردم و طلایه‌دار جبهه آگاهی جامعه است، لذا جایگاه و شأن انسانی و اجتماعی آن‌ها باید حفظ شود، در واقع فرقی نمی‌کند که هوا طوفانی باشد یا ابری، جاده سهوالوصول است یا سخت‌العبور و امینت وجود دارد یا خیر،  او باید وظیفه خود را حتی با وجود مضیقه و سختی‌های موجود به نحو احسن انجام داده و جامعه را با اخبار خود بیدار کند.

خانم محمدویردی، خبرنگار خلاق و خوش‌ذوق فعال خبرگزاری ایسنا، از علاقه وافرش به کار خبر گفت و اظهار کرد: در دوران دانشجویی خود با شرکت در کارگاه‌های آموزش حرفه خبر و کارآموزی در یک خبرگزاری دانشجویی کار خود را آغاز کردم و تقریباً دو سال است که به این حرفه مشغول شدم، آنچه من را به این سمت‌وسو کشاند علاقه به کشف حقایق، جستجوی خبر و دغدغه نسبت به مسائل جامعه بود و هیچ‌موقع نیز از دنبال کردن این رؤیا پشیمان نشدم.

وی افزود: کار خبر برای من یک شغل و منبع درآمد نبوده، بلکه تفریح و سرگرمی و راهی برای تلطیف روحیه بوده است، لذا با تمام موانعی که بر سر راه بود و سختی دورکاری و خبرنویسی خارج از تحریریه خبرگزاری هیچ موقع از آن دست نکشیدم.

محمدویردی آشنایی با دنیای آدم‌های مختلف و شنیدن و پیگیری اخبار را از قسمت‌های دلنشین کار خبر برشمرد و تصریح کرد: وقتی با افراد مختلف از مشاغل و اصناف متفاوت صحبت شود وسعت دید پیدا می‌کنی و نگاهت به مسائل مختلف فنی و تخصصی خواهد شد، علم و تجربه‌ای که از این حرفه حاصل می‌شود تو را با فضای عمیق و عجیب وصف‌ناشدنی روبرو می‌کند که حس نابی را در پی دارد.

داغ ناکامی سوژه ها

وی از ناکامی در برخی سوژه‌ها خبر داد و گفت: متأسفانه بسیار پیش‌آمده که مسئولین از زیر بار مصاحب کردن شانه خالی کرده و جوابی سر راست به ما نمی‌دهند، حتی با وعده‌ امروز و فردا گویی به ما بی‌اعتنایی می‌کنند، در این اثنا یا سماجت و پافشاری ما جواب می‌دهد و به نتیجه می‌رسیم و یا برنده میدان مدیرانی می‌شوند که از پاسخ دادن گریزان هستند و سوژه‌ها نیز ثمری به بار نمی‌آورد.

این دانشجوی دغدغه‌مند شیرینی وصال به رویای اش را بر مشکلات موجود برتری بخشید و اظهار کرد: با اشاعه کرونا و تعطیلی دانشگاه علی‌رغم دوری از مرکز خبری، همچنان همکاری خود را ادامه و از آن چشم‌پوشی نکردم، البته نمی‌توان کتمان کرد که فعالیت در خبرگزاری لطف دیگری دارد و دوری از آن این حس را القا می‌کند که گویی فراموش شدی و حضور کمرنگی برایت متصور خواهد شد.

وی آزادی مبادله اخبار و اطلاعات در جامعه را یک حق اساسی تلقی کرد و گفت: دستورالعمل‌های اخلاقی و اجتماعی برای کلیه کسانی که در جمع‌آوری و کسب و نشر و تفسیر اخبار و اطلاعات شرکت دارند امری مسلم و ضروری به شمار می‌آید، چراکه بیننده تو را باور کرده و توقعی جز دیدن و شنیدن اظهار حقایق ندارد و اعتماد مهم‌ترین و اصلی‌ترین خط مشی ما خواهد بود.

در ادامه خانم ردکا از دیگر همکاران ما در خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ایسنا یک خبرگزاری دانشجویی است من هم مثل اغلب خبرنگاران ایسنا برخاسته از کارگاه‌های آموزش دانشجویان جهاد دانشگاهی و ایسنا هستم و تا قبل از دیدن پوستر کارگاه خبرنگاری در دانشگاه و شرکت در آن دوره اصلاً به خبرنگاری و کار خبر فکر هم نمی‌کردم و خبرنگار شدنم یک اتفاق بود که الآن از این اتفاق خوشحال هستم.

وی ادامه داد: فعالیت من در ایسنا اتفاقی خوشایند است و امیدوارم که هیچ‌وقت از این انتخاب پشیمان نشوم اما اگر روزی هم از این عرصه دور بشوم هیچ‌وقت نمی‌توانم تجربه‌هایی که در این مدت کسب کرده‌ام را فراموش کنم چون تجربه‌هایی کسب کردم که قطعاً هیچ جای دیگری مجالی برای کسب آن‌ها نیست.

ردکا با اشاره به تقویت اعتماد به نفسش در پی فعالیت در ایسنا و حیطه خبر تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های کار خبر خاطره و ماجراهای شیرین و زیادی در سازمان وجود دارد، از اتفاقات داخل تحریریه تا مصاحبه و تپق‌های کلامی و بازدیدها که انتخاب بهترین خاطره واقعاً کار سختی است، اما آنچه مسلم است لذت‌بخش بودن کار کنار همکارانی است که باوجود آن‌ها کار در خبرگزاری لطف لایتناهی پیدا می‌کند.

خانم ابرقویی از همکاران دغدغه‌مند ما در حوزه خبری ایسنا بیان کرد: افرادی به سمت کار خبر می‌آیند که نسبت به مسائل و مصائب جامعه دغدغه‌مند بوده و احساس لزومی دارند تا حتی در مقیاس کم هم که شده مثمر ثمر باشند و اتفاقی را رخ دهند.

وی افزود: به نظر من خبرنگاران بزرگ‌ترین نماد یک اصلاحگر در جامعه هستند، ازین رو نه قدرت اجرائی در جامعه دارند و نه خیر هستند و فقط درد و دغدغه مردم را متصل می‌کنند به کسی که مجری قانون است و همین دغدغه‌ها بود که بنده را به سمت ژورنالیست‌گرائی و کار خبر کشاند و این اتفاق در دوران دانشجویی به ظهور و بروز پیوست.

ابرقویی یکی از مشکلات اصلی خبرنگاران را کم‌توجهی دیگر ارگان‌ها و به نوعی منفور تلقی کردن این حوزه از دید دیگران برشمرد و گفت: متأسفانه روز خبرنگار که می‌شود سیل تبریک از سوی همه ارگان و سازمان‌ها روانه می‌شود اما یک خبرنگار چون هیچ‌گاه مجیزگو نبوده دیگر نهادها حالت دفاعی نسبت به آن ندارند تا این صنف حمایت شود، لذا خبرنگاران هرگز طلبکار نبودند اما این مسئله با کم‌توجهی و رفاه حداقلی آن‌ها در تضاد است.

وی افزود: این قشر مسئولیت‌پذیر در بسیاری موارد از زندگی، درس، تفریح و مهمانی و دورهمی های خود می‌زند تا کار خوبی را تحویل دهد، خود من تجربه یک ترم مشروطی را به خاطر اولویت دادن کار خبر در کارنامه خود دارم و این ثبات کاری و مسئولیت‌پذیری من و همکارانم را بیش از پیش نمایان می‌کند.

این فعال اجتماعی خبرنگاران را افرادی ساده و دغدغه‌مند برشمرد و تصریح کرد: برخلاف تصوری که رسانه و فیلم و سریال از شخصیت یک خبرنگار ساخته و این قشر را افرادی فضول و جاسوس جلوه داده، باید گفت که کارکنان حیطه خبر علی‌رغم حق‌الزحمه بسیار ناچیزی که دریافت می‌کنند از لحظات شیرین زندگی خود برای درک و نشان‌دادن مشکلات مردم گذشته و تمام سختی‌ها و کارشکنی‌های دیگر ارگان‌ها را به جان می‌خرند تا واقعیت‌ها پدیدار شود.

من می‌نویسم تا تو بخوانی حقیقت را

خبرنگاری تنها یک شغل نیست، رسالت است تا درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند اما وقتی به مشکلات خود می‌رسد چیزی نمی‌نویسد.

در بحبوحه فراگیری کرونا، خبرنگاران پا به پای کادر درمان در صحنه بودند تا خبر بسازند و بگیرند و به سمع و نظر مردم برسانند بی‌آنکه خطری مخاطب را تهدید کند

این شغل همانند مشاغل دیگر مخاطرات زیادی در پی دارد که به چشم نمی‌آید اما ملموس و قابل درک خواهد بود. اینکه باید برای پوشش اخبار در هر شرایط و وضعیت جوی و اجتماعی جامعه حاضر باشند و سنگر خود را خالی نگذارند، از جمله سختی کار آنها خواهد بود.

اما جالب اینجاست که با تمام این سختی‌ها قدم عقب نمی‌گذارند و تا آخرین توان خود در پی کشف واقعیت تلاش و برای اطلاع‌رسانی مردم قلم می‌زنند.

خبرنگاری، عشق و علاقه است و خبرنگار پل ارتباطی بین مردم و مسئولان و چراغ بیداری جامعه هستند، علاقه‌ای که صارمی‌ها را به کام مرگ کشاند و روز خبرنگار را پایه‌گذاری کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز خبرنگار شهید صارمی استانی اجتماعی یک خبرنگار دغدغه مند کار خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید در گرو تلاش کارگران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  امام جمعه سردشت در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر با اشاره به آیات الهی و احادیث  به جایگاه والای کارگران در اسلام اشاره کرد و گفت: ارزش کارگران آنچنان بالا است که پیامبر اکرم (ص) دست کارگری که از شدت کار زبر و خشن شده بود را بوسید .

ماموستا محمد واوی افزود : اولین شرط تولید و پیشرفت و توسعه یک جامعه فعالیت کارگران است اگر کارگران کار نکنند رونق تولید اتفاق نمی‌افتد .

وی هم چنین گفت:کارگران از ارزشمندترین طبقه وگروه در جامعه هستند و چرخ های اقتصادی  جوامع بشری با دست کارگران در حرکت است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • ‌فارس از امروز بارانی می‌شود/ تگرگ و صاعقه در راه است
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • رونق تولید در گرو تلاش کارگران