Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، صد‌ها سال بعد شاید هیچکس باورش نشود در عصر ارتباطات، یک بیماری چنان همه گیر شد که ندیدن آدم‌ها و نبودن آن‌ها در کنار یکدیگر، یکی از راه‌های مهار و پیشگیری از آن بود. به علاوه شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه.

دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کووید ۱۹ که دیگر همه از آن آگاه هستیم؛ از بس شنیدیم و گفتیم و نوشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته خیلی‌ها این دستورالعمل‌ها را فقط روی کاغذ می‌دانند، اما همیشه، همه جا، به درستی و به موقع به آن‌ها عمل نمی‌کنند. در واقع شرایط در یک سال و نیم گذشته به نحوی پیش رفت که خیلی‌ها خسته، کلافه و مستأصل شده اند.

دور باطل کرونا و غفلت‌هایی که تاکنون به قیمت جان مردم تمام شده است؛ از دوگانگی دستورات ستاد مقابله با کرونا تا توصیه‌هایی که جدی گرفته نشد.

تناقض در سیاست‌ها و توصیه‌های مقابله با کرونا، اعمال نکردن محدودیت برای مسافرت‌ها و برخورد با متخلفان، روند طولانی تولید و واردات واکسن کرونا و کُندی واکسیناسیون عمومی از سوی مدیران و مسئولان و عادی انگاری، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزاری مراسم، تجمع، دورهمی و سفر‌های غیرضروری از سوی مردم بدترین شرایط  از زمان شیوع این بیماری تاکنون را برای ما رقم زده است.

افزایش بی سابقه بیماران مبتلا به کرونا در گیلان

سرعت سرسام آور شیوع کرونا در گیلان پیش بینی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر بحرانی شدن شرایط و افزایش بی سابقه بستری شدگان و جانباختگان این استان را محقق کرد.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست اضطراری افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان که در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت (سانتر مرکزی کرونا) برگزار شد، ضمن بررسی ظرفیت‌های موجود، بر اهتمام جدی و همه جانبه در جهت تأمین تجهیزات و تخت‌های درمانی برای پذیرش بیماران احتمالی تأکید کرد.

او با اشاره به افزایش بی‌سابقه بیماران مبتلا به کرونا در گیلان، افزایش آمادگی‌ها برای مواجه شدن با موج سهمگینی از مبتلایان در این استان را ضروری دانست و گفت: بخش قابل توجهی از تمامی مراکز درمانی گیلان باید به پذیرش و درمان این بیماران  اختصاص یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از عزم و اهتمام جدی مسئولان بهداشت و درمان استان در جهت تأمین تجهیزات حفاظت فردی، دارویی، اکسیژن، تخت‌های بیمارستانی و همچنین نیروی انسانی پشتیبان و خدمات تا فروکش کردن پیک پنجم کرونا خبر داد.

سالاری همچنین بر لزوم همراهی و همگرایی فرا سازمانی در مدیریت بحران کرونا تأکید کرد و اظهار داشت: در اوایل شیوع کرونا همه مسئولان، مردم و خیران سلامت پای کار بودند، اما امروز هم شرایط رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی فرق کرد، هم خبری از آن همدلی و همکاری سایر دستگاه‌ها با دانشگاه علوم پزشکی نیست که باید در این زمینه جدی‌تر عمل شود.

او به آماده شدن سالن اورژانس پشتیبان سایت لاکان برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: این مرکز ظرفیت استقرار حداقل ۱۲۰ تخت درمانی را دارد و ۴۰ تخت این سالن با تمام امکانات مورد نیاز پذیرای بیمارانی خواهد بود که اواخر دوره درمان بیماری خود را در بیمارستان رازی سپری می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: مسئولیت ویزیت و ادامه درمان بیماران در سالن اورژانس پشتیبان سایت لاکان بر عهده گروه داخلی بیمارستان رازی است.

سالاری بر ضرورت عزمی راسخ و همتی بلند در جهت کنترل کرونا در گیلان تأکید و تصریح کرد: امروز که بیمارستان‌ها با هجوم بیماران مبتلا به کرونا روبرو شده‌اند، باید همچون اسفند ۹۸ از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا بتوانیم به یک ثبات در ورود و خروج بیماران در بیمارستان‌ها برسیم.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی اجرا می‌شود

در پی شیوع ویروس کرونا دلتا در گیلان، تخت‌های بیمارستانی استان با بیماران مبتلا به کرونا پر شده است و سایر بیماران از دریافت خدمات پزشکی دیگر محروم شده‌اند.

ارسلان زارع، استاندار گیلان در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودسازی خبر داد و بر استفاده از گروه‌های مردمی، جهادی، بسیج و سمن‌ها همانند روز‌های نخستین شیوع این بیماری تأکید کرد.

او با اشاره به تخلف برخی از پزشکان، اصناف، رستوران ها، تالار‌ها و پاساژ‌ها در اجرای محدودیت‌های متناسب با شرایط قرمز کرونایی و تذکر شفاهی به سازمان صمت و دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر تشدید نظارت‌ها گفت: برای حفظ سلامتی مردم، با کسی تعارف نداریم.

استاندار گیلان به اعلام آمادگی مجموعه اصناف برای همراهی و اثبات این همکاری در حدود ۱۸ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: سیستم نوبت دهی پزشکان برای جلوگیری از ازدحام در مطب‌ها و تعطیلی رستوران‌ها (به جز خدمات بیرون بر)، پاساژ‌های سربسته، تالارها، بازار‌های هفتگی و مشاغل دارای محدودیت با جدیت اجرایی و در صورت عدم رعایت، واحد متخلف به مدت ۱۵ روز پلمب شود.

زارع بر ضرورت افزایش مراکز تجمعی تزریق واکسن کرونا در استان و بهره گیری از ظرفیت‌های بسیج و سپاه و تقویت امکانات مورد نیاز تأکید و از اختصاص محل نمایشگاه دائمی بین المللی رشت و دانشگاه گیلان برای انجام واکسیناسیون خبر داد.

او با اشاره به آماده سازی و تجهیز بخشی از مجتمع درمانی لاکان تحت عنوان نقاهتگاه برای پذیرش ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا بر اختصاص اماکنی تحت عنوان نقاهتگاه در شهرستان‌های مختلف با توجه به شکننده بودن تعدادی از شهر‌های با وضعیت قرمز تأکید کرد و اظهار داشت: درمانگاه‌های سازمان ها، دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای پذیرش بیماران سرپایی یا بستری مشارکت و همکاری کنند.

افزایش مرگ و میر‌ها و دوران سیاه کرونا در گیلان

مسئولان استان و متولیان بهداشتی گیلان بار‌ها از رسانه‌ها خواسته اند با تولید محتوا در زمینه آگاهی بخشی به مردم در خصوص خطرات ویروس کرونا دلتا و راه‌های پیشگیری از آن، مردم را به رعایت دستورالعمل‌ها به ویژه استفاده از ماسک ترغیب کنند.

سال گذشته که به بهانه روز خبرنگار به سراغ برخی خبرنگاران گیلان رفتم تا از مشاهدات و تجربیات خود در دوران کرونا بگویند، فکرش را هم نمی‌کردم که ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ همچنان درگیر و گرفتار این ویروس باشیم. چه رسد به اینکه در حال حاضر به خاطر افزایش مرگ و میر‌ها همه شهر‌های استان در آستانه سیاه شدن قرار دارند.

انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: تمام شهرستان‌های گیلان از وضعیت قرمز کرونایی رد شده و در مرز سیاه شدن قرار گرفته اند.

او با بیان اینکه با بستری شدن ۳۴۹ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی گیلان به یک هزار و ٧۵۴ نفر رسید، افزود: از این تعداد ۱۸۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که حال ۷۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در شبانه روز گذشته متأسفانه ۲۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: علاوه بر این‌ها روزانه بین ۶ تا ۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا در استان به صورت سرپایی مداوا می‌شوند.

شرایط کنونی کرونا در گیلان از اسفند ۹۸ شدیدتر و بحرانی‌تر است

بار‌ها گفتند و نوشتیم که فراموشی و غفلت از خطر کرونا، هر زمان احتمال شعله‌ور شدن آتش این ویروس در استان گیلان را به همراه دارد و حالا آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد: شرایط کنونی استان نسبت به اسفند سال ۹۸ شدیدتر و بحرانی‌تر است و این وضعیت باید از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته شود.

او افزود: بیشترین ابتلا در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال استان رخ داده و بیشترین بستری‌های بیمارستان‌های گیلان در گروه‌های سنی ۶۰ تا ۶۹ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه گیلان به فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹ در استان اشاره کرد و افزود: از آغاز واکسیناسیون تاکنون ۶۰۰ هزار نفر از مردم گیلان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اما باید بدانیم در کنار واکسیناسیون، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایجاد ایمنی در برابر کووید ۱۹ از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حیدرزاده با بیان اینکه کرونا بی رحم‌تر از همیشه به جان شهروندان افتاده است، از مردم خواست جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند و دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را بیشتر از قبل جدی بگیرند.

کُندی واکسیناسیون کرونا موجب شرایط بحرانی می‌شود

روند کُند واکسیناسیون کرونا در جامعه از جمله آسیب ها، کاستی‌ها و ضعف‌های سیستم مدیریت کرونا است که سلامتی و جان مردم را به خطر می‌اندازد.

سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا را حائز اهمیت برشمرد و گفت: تحقق اجرای سند واکسیناسیون برای سپاه امروز همچون روز‌های نخست شیوع کرونا است.

او با بیان اینکه اگر واکسیناسیون با سرعت انجام نشود، تاب‌آوری مردم کاهش پیدا می‌کند، افزود: کندی واکسیناسیون موجب نزدیک‌تر شدن به شرایط بحرانی می‌شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با تأکید بر جدی گرفتن واکسیناسیون کرونا در شهرستان‌ها اظهار داشت: فرماندهان سپاه‌های نواحی از نظر ما فرمانده میدانی مدیریت واکسیناسیون کرونا هستند و هر شب باید گزارش پیشرفت اقدامات خود را به ما ارائه کنند.

سردار عبدالله پور با اذعان به اینکه واکسیناسیون ۷۰ درصدی هدف‌گذاری وزارت بهداشت است، گفت: با این حال، ما آمادگی داریم تا ۱۰۰ درصد مردم را نسبت به این بیماری واکسینه کنیم.

او تصریح کرد: با اداراتی که در راستای واکسیناسیون کرونا عمدا یا سهوا کوتاهی و سهل‌انگاری کنند، برخورد قانونی می‌کنیم.

برای سوالات کرونایی با ۴۰۳۰ تماس بگیرید

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و افزایش تعداد مبتلایان و افزایش نگرانی‌ها و دغدغه مردم در این زمینه، لزوم ایجاد مرکز تماس به صورت ۲۴ ساعته برای پاسخگویی به سوالات و ارائه آموزش‌های لازم برای کاهش اضطراب، پیشگیری و مقابله با این ویروس ضرورتی اجتناب پذیر بوده است.

مرکز تماس ۴۰۳۰ به این منظور راه اندازی شده است.

پیمان اسدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان اما با بیان اینکه مردم برای سوالات کرونایی با ۱۱۵ تماس نگیرند، گفت: شهروندان برای سوالات کرونایی خطوط اورژانس ۱۱۵ را اشغال نکنند و با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

او از افزایش ۱۲ درصدی آمار تماس شهروندان با سامانه ۱۱۵ اورژانس در ۴ ماه گذشته خبر داد و افزود: تعداد قابل توجهی از این تماس‌ها مربوط به سوالات و مشاوره در خصوص کرونا است که این امر باعث افزایش تماس‌های غیراورژانسی با این سامانه می‌شود.

رئیس اورژانس گیلان از مردم خواست از اشغال کردن خطوط تلفن ۱۱۵ خودداری کنند تا امر امدادرسانی به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تسریع شود.

اسدی تصریح کرد: شهروندان برای پرسیدن سوالات کرونایی و مشاوره در این زمینه می‌توانند با شماره‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰ تماس بگیرند.

لزوم رعایت بهداشت فردی برای مقابله با کرونا

توجه به بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا ویروس همیشه مفید است.

مرور راهنمای بهداشت فردی برای مقابله با کرونا ویروس که از سوی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است، در این روز‌های سیاه کرونایی شاید نجاتبخش است.

برای مشاهده این راهنمای آموزشی کلیک کنید.

زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم

وضعیت کرونا در کشور و از جمله گیلان سرسبز ما بسیار نگران کننده شده و شیوع آن با سرعت بالا و افسار گسیخته بسیاری از شهروندان را گرفتار و داغدار کرده است.

مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند: حدود ۵۹ میلیون نفر جمعیت هدف برای واکسیناسیون داریم، اگر کل این گروه تا پایان سال حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند، زنجیره شیوع ویروس کرونا در کشور قطع می‌شود.

با این اوصاف تا آن موقع و به امید قطع زنجیره کرونا همچنان (و شاید همیشه) به عزم همگانی و رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی نیاز داریم.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا دستورالعمل های بهداشتی واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی گیلان دستورالعمل های بهداشتی بیماران مبتلا به کرونا واکسیناسیون کرونا مقابله با کرونا سوالات کرونایی کرونا در استان کرونا در گیلان دستورالعمل ها واکسن کرونا ویروس کرونا کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات


به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین جلسه شورای هماهنگی نظام پزشکی استان‌ها با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاونین و برخی از مدیران این سازمان و نیز با دعوت ۳۰ تن از روسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استان ها، روسا و هیات رئیسه مجمع عمومی و شورای عالی نظام پزشکی به صورت مجازی برگزارشد.

در این جلسه، مطالب مهمی در خصوص تعرفه‌های پزشکی و ادامه رایزنی‌ها درباره مباحث قضایی از جمله حبس زدایی از پزشکان مطرح شد.

اعضای مدعو در این جلسه همچنین نگرانی‌ها و دغدغه‌های خودشان را در موضوع تشدید مالیات و رفع ابهامات الزام به عقد قرارداد با بیمه‌ها مطرح کردند و خواستار پیگیری از طریق شکایات به دیوان عدالت مبنی بر قوانین موجود که به ضرر جامعه پزشکی است، شدند.

در ادامه، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان اینکه رشد جزء حرفه‌ای تعرفه‌های پزشکی در مقایسه با سایر اجزاء تعرفه همیشه مورد غفلت واقع شده بود، گفت: امسال شاهد افزایش ۴۵ درصدی جزء حرفه‌ای بودیم که میزان افزایش این جز کم سابقه است یعنی جزء حرفه‌ای که میانگین رشد آن در ۱۴ سال اخیر ۹ و ۶ دهم درصد بود، تقریباً ۵ برابر میانگین رشد سال‌های اخیر، یعنی ۴۵ درصد رشد کرده است.

وی افزود: با این حال رشد تعرفه‌های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است و جداول موجود نشان می‌دهد دستاورد‌ها و رایزنی‌های انجام شده در شورای عالی بیمه نسبت به دوره‌های قبل قابل قبول‌تر بوده است.

رئیس زاده با اشاره به فعالیت کارگروه اقتصاد سلامت با اولویت مالیات، عوارض و تعرفه‌ها عنوان کرد: این کارگروه بلافاصله پس از اعلام تعرفه‌های پزشکی در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ تشکیل جلسه داد که پیگیری‌های این کارگروه در اعلام زمان تعرفه‌های پزشکی نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به بازه زمانی ابلاغ تعرفه‌های پزشکی در سه سال اخیر نیز گفت: تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۱ در ۱۲ اردیبهشت، سال ۱۴۰۲ در ۲۹ فروردین و سال جاری ۲۶ فروردین ابلاغ شد که نشان می‌دهد تعرفه‌های پزشکی با حداقل تاخیر زمانی از آغاز سال ابلاغ شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه به پیگیری مباحث قضایی اعضای سازمان نظام پزشکی و تلاش‌های سازمان در حبس زدایی برای جامعه پزشکان اشاره کرد و افزود: برخی مباحث تعزیرات و بازرسی در جلسه‌ای با رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد و پس از بیان مسائل مربوط به مشکلات تعرفه ای، مقرر شد جلسه‌ای پیرامون حل مشکلات و بیان نقطه نظر‌ها تشکیل شود.

وی درباره مسائل اخیر مربوط به جامعه پزشکی نیز اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی از حداکثر ظرفیت خود برای حل مشکلات اعضای سازمان استفاده می‌کند و معاونت‌های مختلف سازمان، شورای عالی، هیات رییسه شورای عالی نظام پزشکی و هیات رییسه مجمع در شهرستان‌ها که بدون چشم داشت وقت می‌گذارند و کار‌های مثبت و ارزشمندی هم انجام شده است. از جمله آنکه در حوزه آموزش، تقریباً یک روز در میان برنامه بازآموزی برگزار شده و نزدیک به ۲۳۶ برنامه در سال گذشته برگزار شده است که همه اینها زحمات دوستان است که در سراسر کشور انجام می‌دهند.

رئیس زاده در ادامه ارائه گزارش عملکرد سازمان نظام پزشکی به ایمن سازی ساختمان نظام پزشکی کل اشاره کرد و درباره برخی از این جزئیات گفت: تعویض آسانسور‌های ساختمان و تعمیرات در جهت ایمنی ساختمان نظام پزشکی کل بوده و همکاران ما در تعطیلات نوروز به منظور تسهیل پایان کار و مباحث مربوط به مالیات ساختمان شبانه روز تلاش کردند.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیک قضایی در معاونت انتظامی و هیات‌های انتظامی نظام پزشکی، اظهار داشت: راه اندازی سامانه جامع انتظامی تنها مراجعات حضوری اعضای جامعه پزشکی و مردم را پس از ثبت شکایت کاهش خواهد داد و تغییری در فرایند شروع ثبت شکایات رخ نداده و فقط اطلاع رسانی‌ها به شکل الکترونیک اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دیوان عدالت اداری پارسال ۱۶۶ مصوبه شوراهای کشور را باطل کرد
  • جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • قیمت طلا و سکه کاهشی شد؛ سکه چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۲ اردیبهشت ماه
  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات