Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:35:03 GMT

بکارگیری فناوری نوین ضرورتی برای حفظ جایگاه رسانه‌

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۴۰۵۶

بکارگیری فناوری نوین ضرورتی برای حفظ جایگاه رسانه‌

افشین تحفه گر روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تبریک روز خبرنگار گفت: دسترسی به اطلاعات و اخبار از نیازهای مهم انسان است و یکی از وظایف رسانه، جلب اعتماد مردم برای خط دهی به افکار عمومی است که این مهم بدون توجه به کمیت و کیفیت مطالب و نیاز مخاطب میسر نیست.

وی افزود: با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی ارتباطی، گسترش و تعدد رسانه های جدید، بکارگیری فناوریهای نوین و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه برای حفظ مخاطب داخلی و خارجی و جایگاه خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه ها ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش رضایتمندی مخاطب 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مردم برای کسب اطلاعات و راهنمایی، آرامش، سازگاری و شکل گیری هویت شخصی از رسانه ها استفاده می کنند و در واقع مهمترین نقش رسانه ها را می‌توان برآورده کردن نیازها و انگیزه های مخاطب دانست لذا به هر میزان که رسانه ها این نیازها و انگیزه ها را برآورده سازند، به همان میزان رضایتمندی مخاطب را فراهم خواهند کرد.

وی گفت: مردم در استفاده از رسانه ها دارای هدف و انگیزه هستند و برای برآورده کردن نیازها و امیال خود از منابع خبری استفاده می کنند.

تحفه گر افزود: استفاده از رسانه ها به منظور کسب رضایت یا منفعت از جمله جستجوی اطلاعات برای تقلیل شک و تردید و حل مسائل و مشکلات شخصی مخاطبان است.

وی ادامه داد: مولفه دیگری که می تواند به رضایتمندی مخاطبان از رسانه کمک کند، عوامل اجتماعی و روانشناختی است که واسطه رفتار ارتباطی بوده و این رفتار پاسخی به رسانه ها در برابر وضعیتهای اجتماعی و روانشناختی مانند تعامل میان فردی و مقوله اجتماعی و شخصیت است.

انگیزه‌های اساسی مخاطب برای استفاده از رسانه

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مجموع نیازها و انگیزه های مخاطب در استفاده از رسانه را می توان در چند مقوله تفکیک کرد که نخستین مولفه "آگاهی و نظارت" است به طوری که مردم به منظور کسب اخبار و اطلاعات از محیط پیرامون و نظارت بر محیط اجتماعی خود از رسانه ها استفاده می کنند.

وی افزود: دومین مولفه "روابط شخصی" است به این معنا که مردم در فرآیند ارتباط، رسانه ها را همراه و همنشین خود تلقی می کنند و از محتوای رسانه برای ارتباط و گفتگو با دیگران استفاده می نمایند.

تحفه گر ادامه داد: سومین مولفه "هویت شخصی" است که مردم برای کسب خودآگاهی، یافتن الگوهای رفتاری و تقویت ارزشهای شخصی از رسانه استفاده می کنند و چهارمین مولفه "سرگرمی" است که مردم از رسانه ها برای سرگرم شدن و گریز از مشکلات زندگی روزانه و تخلیه عاطفی استفاده می‌کنند.

تامین اعتبار برای منبع خبر

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در جلب و جذب مخاطب از سوی رسانه اهمیت دارد، اعتبار گوینده و نویسنده است. هم تخصص و هم قابلیت اعتماد، تمایزی بین رسانه ها ایجاد می کند، مفهوم تخصص و خبرگی به آگاهی و تجربه در حوزه معینی دلالت دارد و قابلیت اعتماد به میزان صداقت و قابل اعتماد بودن منبع خبر اشاره می کند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: منبع درست می تواند موجب افزایش اثر پیام باشد لذا گزینش یک منبع موثر برای گفتگو بسیار موثر است.

وی ادامه داد: خبرگزاری ها با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و باتجربه و استفاده از قابلیتها و توانمندیهای آنان سعی در ارایه مطالب خبری حرفه ای به مخاطبان خود دارند، بنابراین شعار "صحت، سرعت و دقت" را سرلوحه کار خود قرار می دهند تا بتوانند به عنوان یک منبع مورد اعتماد مخاطب قرار گیرند.

تحفه گر گفت: در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با ۸۰ سال سابقه فعالیت و تکیه بر نیروهای زبده خود، خبرها را در کوتاه ترین زمان با صحت و دقت فراوان در اختیار مخاطبانش قرار می دهد.

وی افزود: در واقع ایرنا به عنوان یک منبع معتبر مورد توجه مخاطبان خاص خود قرار دارد بطوری که صحت مطالبی که در شبکه های اجتماعی، سایتها و حتی رسانه های خارجی منتشر می شود با تطبیق دادن آنها با اخبار ایرنا به عنوان رسانه رسمی و نبض تپنده نظام، محک می خورد و صحت و سقم آن سنجیده می‌شود.

عوامل موثر در رسانه 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیروی انسانی و فناوری را از عوامل موثر در فعالیت رسانه دانست و ادامه داد: نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان دارد و در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می‌بخشد و بقای سازمان رسانه ای را تضمین می کند، منابع انسانی آن است.

وی گفت: با آغاز هزاره سوم هر روز نقش منابع و سرمایه انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در هر سازمان یاد می شود، بنابراین می توان گفت مهمترین سرمایه هر سازمان از جمله سازمانهای خبری، نیروی انسانی کارآمد و مسلط بر کار حرفه‌ای است، با داشتن این سرمایه، سایر سرمایه ها و توانمندی های لازم به دست خواهد آمد و برعکس نداشتن نیروی انسانی حرفه ای سایر سرمایه ها از قبیل اعتماد مردم، میزان مخاطب و استفاده بهینه از فناوریهای در اختیار را کاهش خواهد داد.

تحفه گر افزود: بین آموزش نیروی انسانی و بهبود کمی و کیفی مطالب خبری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد، امروزه آموزش به عنوان یکی از روشهای توصیه شده در حوزه سرمایه انسانی سازمانها مطرح است و هر سازمان به افراد آموزش دیده و باتجربه نیازمند است تا ماموریتهای پیش بینی شده آن به سرانجام برسد. 

وی ادامه داد: البته ارتقای وضعیت معیشتی و تامین نیازهای مادی و توجه به حقوق و مزایای کارکنان، برای ایجاد انگیزه در آنان و استفاده بهتر از فناوریهای نوین ارتباطی و ظرفیتهای علمی و تخصصی نیروی انسانی ضروری به نظر می‌رسد.

چند پیشنهاد

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ارتقای سطح کیفی فعالیتها بویژه فعالیتهای خبری با جذب نیروهای متخصص و آموزش نیروها، تعیین استانداردهای محتوایی و کیفی برای افزایش کارایی و مقبولیت ملی و جهانی، سرمایه گذاری در زمینه فناوریهای نوین و ارتقای سطح بهره گیری از سیستم های پیشرفته و ارتقای اطلاع رسانی و ظرفیتهای علمی و تخصصی دست‌اندرکاران تولید و پخش اخبار در زمینه های مورد نیاز ضروری است.

وی افزود: در تجهیزات نوین قابلیتهای بسیار برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و انتشار خبر وجود دارد که به شرط مدیریت صحیح و آموزش نیروی انسانی می توان به نحو موثری از آن بهره گرفت.

تحفه گر ادامه داد: برای بهبود وضعیت نیروی انسانی شاغل در خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها باید به وضعیت رفاهی و معیشتی و نیازمندی های کارکنان نیز توجه کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه خبررسانی کارکرد اصلی خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها محسوب می شود، ضرورت دارد مدیریت سازمانها سیاستهای خبررسانی خود را متناسب با نیازهای جامعه قرار دهند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: شناسایی عوامل موثر در بهبود کمی و کیفی مطالب خبری از نگاه کارشناسان در هر سازمان ضروری به نظر می رسد و مدیران تحریریه و اتاق خبر باید در یک طرح از پیش طراحی شده قواعد و معیارهای تولید خبر را معین کرده و سپس وظایف و روابط سازمانی و نحوه هماهنگی بین اعضای اتاق خبر را تعریف کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی با کشورهای همسایه ارتباط فرهنگی قابل قبولی دارد، لذا باید در ارایه اخبار و اطلاعات صحیح برای مخاطبان این کشورها نقش آفرینی کند.

تحفه گر گفت: رسانه های استان در سالهای اخیر از سرمایه انسانی و همچنین تکنولوژی پیشرفته به خوبی بهره مند شده‌اند و در بزنگاه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عملکرد خوبی داشته‌اند و امروزه نیز که در جنگ با ویروس کرونا قرار داریم، رسانه ها در آگاهی بخشی، آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقش بی بدیل ایفا کردند که جای قدردانی دارد.

برچسب‌ها مشهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار مشهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی استفاده از رسانه استفاده می کنند نیروی انسانی رسانه ها انگیزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام پر از طعنه و تذکر سپاهان به کمیته انضباطی

آفتاب‌‌نیوز :

باشگاه سپاهان در واکنشی تازه به حواشی اخیر پیرامون این باشگاه و توهین هواداری که به این باشگاه نسبت داده شده و پس از حکم کمیته انضباطی، متن گلایه‌آمیزی را در سایت رسمی خود منتشر کرد.

در متن منتشره از سوی روابط عمومی باشگاه سپاهان آمده است:

باشگاه با عنایت به تاکید وزیر محترم ورزش مبنی بر برخورد با حرمت‌شکنی رخ داده در ورزشگاه آزادی، و عزم کمیته محترم انضباطی فدراسیون فوتبال که در رسیدگی به پرونده هوادار خاطی سپاهان آن‌هم با سرعتی مثال‌زدنی و بدون احضار فرد خاطی تجلی پیدا کرد، انتظار می‌رود کمیته محترم انضباطی برخلاف روال گذشته و با همین جدیت و سرعت اخیر، نسبت به موارد ذیل نیز عمل کرده و دستورات قضایی لازم را صادر نماید تا علاوه بر بازنمایی جایگاه خود به عنوان رکن عدالت قضایی و دوری از اتهام یکسونگری و جانبداری، حضور ایمن و سالم بانوان در ورزشگاه‌ها را تداوم ببخشد:

برخورد با فحاشی منظم و هماهنگ ۳۰هزار نفره هواداران پرسپولیس علیه باشگاه و بازیکنان سپاهان آن هم درحضور بانوان و کودکان که از دو ساعت قبل از بازی تا نیم ساعت بعد از بازی به‌صورت علی‌الدوام انجام شده است. همچنین لازم است فارغ از هر رنگی با لیدر یا لیدر‌هایی که مطالب تحریک‌کننده و تهدیدآمیزی علیه هواداران سایر تیم‌ها منتشر کرده و می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد چرا که قطعا آسیب رفتار این افراد کمتر از آن هوادار منتسب به سپاهان نیست؛ که برخورد پندآموز با آن‌ها مصداق حی علی خیر العمل برای رکن قضایی فدراسیون است.

شناسایی و برخورد با لیدر‌ها و سرلیدر‌های باشگاه پرسپولیس خصوصا در قسمت بانوان، که فحاشی جمعی بی‌سابقه‌ای را همراه با رکیک‌ترین الفاظ از جایگاه هواداران بانوی تیم پرسپولیس بر علیه هواداران و بازیکنان تیم سپاهان رقم زدند. هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص منجر به تسری این حرکات و رفتار شنیع در دیگر استادیوم‌ها خواهد شد که مسئولیت اولیه آن بر عهده رکن قضایی فدراسیون فوتبال خواهد بود.
رسیدگی به کوتاهی مسئولان برگزاری مسابقه درخصوص مکان‌یابی جایگاه هواداران میزبان در طبقه فوقانی که زمینه‌ساز برخی از اتفاقات ناگوار این بازی شد.

یادآور می‌شود همین موضوع دلیل اصلی حادثه جراحت و آسیب سرباز احمدی و حوادثی از این دست در اصفهان، تهران و سایر شهر‌ها بوده که متأسفانه همیشه در هیاهوی رسانه‌ای و عدم ریشه‌یابی دقیق رکن قضایی فدراسیون، از آن غفلت شده است.

برخورد مناسب با خبرنگار و رسانه منتشرکننده سخنان فرد خاطی منتسب به هواداران سپاهان که با اقدام شنیع و فرصت‌طلبانه خود، موجب خدشه‌دار شدن احساسات عمومی گردید؛ حرکت این خبرنگار و رسانه کمتر از تخلف هوادار متخلف سپاهان نبوده است. قابل توجه این‌که متاسفانه علی‌رغم هشدار‌های متعدد قبلی در حال حاضر هیچ قانون و مقرره‌ای در خصوص فعالیت رسانه‌ها در حوزه ورزش و خصوصا فوتبال ما وجود ندارد. حال آن‌که به عنوان مثال در مسابقات آسیایی، مقررات کاملا روشنی حتی درخصوص استقرار عکاسان و خبرنگاران در زمین مسابقه موجود است. بدیهی است هر رسانه‌ای می‌تواند با تک‌تک هواداران منتسب به باشگاه‌های مختلف مصاحبه کند و احتمالا محتوایی نامناسب را درخلال چنین مصاحبه‌هایی تولید و بازنشر کند. آیا چنین رفتاری و تولید چنین محتوا‌هایی امنیت روانی جامعه را به خطر نخواهد انداخت؟! اگر با رفتار این رسانه برخورد نشود به‌زودی شاهد چنین رفتاری در سایر ورزشگاه‌ها هم خواهیم بود.

در این میان نقش کمیته انضباطی فدراسیون و سایر ارکان قضایی فدراسیون نقشی خطیر و قابل توجه است و امید است عزیزان بتوانند همین سرعت عمل را در سایر موارد نیز داشته باشند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • پیام پر از طعنه و تذکر سپاهان به کمیته انضباطی
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند