Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت برقْ در ماه‌های اخیر بخاطر بی‌تدبیری دولت‌های یازدهم و دوازدهم با کاهش تولید برق در کشور مواجه شد و متاسفانه در این میان، نجوا‌هایی درباره قطع برق مناطق روستایی و محروم بخاطر برق رسانی به دیگر نقاط کشور، مطرح شد که با همه اضلاع انسان دوستی و عدالت گستری در تضاد کامل بود. خبرگزاری میزان - شاید اولین مفهومی که پس از شنیدن واژه عدالت به ذهن متبادر شود، همان برابری و مساوات در تقسیم امکانات و حقوق در بین سایر انسان‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واژه عدالت از جایگاه دیرینه، خاص و طولانی نزد بشر برحوردار است که یکی از اقدامات پیام آوران الهی بعد از بعثت، کمک به پیاده سازی و گسترش عدل در جامعه، با استفاده از پرتو نورانی اندیشه‌های دینی بوده است. چنانچه بسیاری از آیات قرآن و نیز کتب مقدس دیگر ادیان به این مهم اختصاص یافته است.
گذشت زمان هم نتوانسته ذره‌ای از جذابیت و اهمیت عدالت بکاهد و اقوام، ملل و ادیان مختلف همواره دنبال ایجاد عدالت در جامعه انسانی بوده و هستند چنانچه دولت‌های مدرن کنونی نیز یکی از اهداف، انگیزه‌ها و تلاش‌های خود را اجرای عدل در دوران تصدی و زعامت خود معرفی می‌کنند.
عدالت در جامعه انسانی به تقسیم صحیح و بهره مندی یکسان همه شهروندان از امکانات آن کشور کمک می‌کند و در صورت اجرای صحیح آن هیچ گونه کدورت، منازعه و مناقشه‌ای شکل نمی‌گیرد.
نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از  ۴۲ سال پیش، تاکنون یکی از آرمان‌های مهم خود را عدالت گستری در جامعه معرفی کرده و تاکنون گام‌های بزرگ و فراوانی برای اجرای این مهم در کشور برداشته است.  
چنانچه ایجاد و رساندن زیرساخت‌های مهمی همچون آب، برق، گاز، تلفن، راه‌های آسفالته، اینترنت و مدارس در حد حرف باقی نماند و این آرمان مهم با همه کمی و کاستی تا حد زیادی جامه عمل پوشیده است.   رساندن زیرساخت‌ها به نقاط دوردست و روستایی کشور علاوه بر تاثیر فراوان در عدم مهاجرت معکوس، به رشد و شکوفایی اقتصادی این مناطق نیز کمک فراوانی می‌کند و در کل به توسعه کشور می‌انجامد.
صنعت برقْ که یکی از زیرساخت‌های مهم محسوب می‌شود، در ماه‌های اخیر بخاطر بی‌تدبیری دولت‌های یازدهم و دوازدهم با کاهش تولید برق در کشور مواجه شد و متاسفانه در این میان، نجوا‌هایی درباره قطع برق مناطق روستایی و محروم بخاطر برق رسانی به دیگر نقاط کشور، مطرح شد که با همه اضلاع انسان دوستی و عدالت پروری در تضاد کامل بود.
یکی از شئون اجرای عدالت در روستا‌ها اعم از تامین زیر ساخت هاست که یکی از این زیرساخت‌ها نیز تامین برق مصرفی برای همه شهروندان این کشور است. حال مشحص نیست چرا عده‌ای برای راحتی خود حاضر نبودند استفاده برابر دیگر شهروندان این آب و حاک را از این نیرو ببینند و چنین اظهاراتی را خلاف روحیه انسانی، دینی و اخلاقی مطرح می‌کردند.  
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم که چراغ راه نظام در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی است و تمسک به آن راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود، در میان توصیه‌های هفت گانه کلیدی خود به جوانان، چهارمین محور را به «عدالت و مبارزه با فساد» اختصاص داده و عنوان کرده‌اند: «عدالت در صدر هدف‌های اوّلیه همه بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمان‌ها و سرزمین‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است که قبلاً بدان اشاره‌ای کوتاه رفت؛ و البتّه در توضیح و تشریح آن باید کار‌های بیشتری صورت گیرد و توطئه واژگونه‌نمایی و لااقل سکوت و پنهان‌سازی که اکنون برنامه‌ی جدّی دشمنان انقلاب است، خنثی گردد.»
استاد شهید مرتضی مطهری نیز چهار معنا برای مفهوم عدل بیان می‌کند. ۱. موزون بودن و تعادل: هر اجتماع متعادل، نیازمند به کار‌های فراوان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و تربیتی است و از آنجایی که عالم هستی موزون و متعادل است، لذا این کار‌ها باید میان افراد تقسیم شود. برای هر کدام از آن‌ها نیز باید به قدر لازم کارگزار گماشته شده و بودجه و نیرو صرف گردد؛ لذا در غیر این صورت امکان بر پایی عالم هستی وجود نداشته و این نظم، تناسب و حساب معین نیز در آن نبود، چنان که حدیث نبوی اشاره مینماید: «بالعدل قامت السموات و الارض».
نقطه مقابل عدل در این معنا بی‌تناسبی است نه ظلم، چون بحث عدل به معنای تناسب در برابر بی‌تناسبی در نظر کل نظام عالم بوده، در حالی که عدل در مقابل ظلم، به دنبال ملاحظه هر جزء حقوق فردی مطرح می‌شود. همچنین عدل به معنای تناسب و توازون در نظام عالم، از شئون خداوند حکیم نیز  است.
۲. تساوی و نفی هر گونه تبعیض: مقصود از عدالت در اینجا، رعایت تساوی در زمینه استحقاق‌هایی است که افراد از آن برخوردار بوده و این رفع تبعیض با ملاحظه تفاوت‌های بین افراد است.  
۳. رعایت حقوق افراد و عطاء کردن حق به ذی حق: عدل در این معنا در برابر ظلم (پایمال کردن حق دیگران) قرار گرفته و آنچه همواره باید در قوانین بشری به معنای عدالت اجتماعی رعایت شده و همگان آن را محترم بشمارند همین معناست؛ لذا ظلم به معنای تجاوز به حریم و حق دیگری نسبت به خداوند محال است، چون او مالک علی الاطلاق بوده و هیچ چیز در مقایسه با او اولویت ندارد.
وی این تعریف از عدالت را متکی بر دو نکته دانسته است، یکی حقوق و اولویت‌هایی که نیمی از افراد بشر نسبت به یکدیگر و در مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا کرده و دیگر خصوصیت ذاتی بشر به گونه‌ای است که با استفاده از اندیشه‌های اعتباری، در دستیابی به مقاصد و سعادت خود از آن‌ها به عنوان آلت فعل بهره می‌برد؛ لذا باید برای رسیدن افراد جامعه به سعادت، یک سری حقوق و اولویت رعایت شود.
۴. رعایت قابلیت‌ها در افاضه وجود و عدم امتناع از افاضه و رحمت الهی به آنچه امکان وجود یا کمال است: در اینجا عادل بودن پروردگار نزد حکمای الهی به این است که به هر موجودی در نظام تکوین، میزانی از کمالات وجودی را که قابلیت و ظرفیت دارد اعطاء می‌کند و پروردگار از موجودی که استحقاق و قابلیت دارد، منع فیض نمی‌کند. ذکر این نکته ضروری است که این معنا از عدل، صرفآ در حوزه کلامی کاربرد دارد.
محمدحسن آصفری، نماینده مجلس با اشاره به ضرورت اجرای عدالت در جامعه به خبرنگار میزان می‌گوید اصل سوم قانون اساسی، مبنی بر برقراری عدالت و مبارزه با هرگونه تبعیض نارواست.
وی ادامه می‌دهد: برق متعلق به همه ملت ایران است و ما نمی‌توانیم حال که تولید برق در جامعه کاهش یافته است، از سهم برق مصرفی روستاییان بکاهیم و این حق را از آنان سلب کنیم.
نماینده مردم اراک در مجلس می‌گوید: بایستی سطح تولید نیروگاه‌های برق را بالا ببریم تا این نیروگاه‌ها بتوانند برق مصرفی مورد نیاز کشور را تامین کنند و در اختیار همه ملت و مردم روستا‌ها و شهر‌ها بگذارند.
آصفری تاکید می‌کند: در برنامه ششم توسعه کشور دولت موظف شده تا ۳۰ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های کشور بیفزاید و ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی نیز به این ظرفیت بیفزاید.
وی می‌گوید: با توجه به افزایش جمعیت ونیز پراکندگی گسترده جغرافیایی که در کشور وجود دارد، لازم است برق بیشتری تولید شود تا نیاز‌های مردم در سراسر کشور به صورت مناسب و متوازن تامین شود.  
حسینعلی شهریاری، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار میزان می‌گوید: اگر عدالت به معنای واقعی کلمه در جامعه اجرایی می‌شد نباید هم اکنون حتی یک نقطه محروم در کشور می‌داشتیم. البته اقدامات خوبی شده که کافی نیست و باید ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه عدم توزیع عادلانه امکانات در بین استان‌های کشور به افزایش روند مهاجرت مردم در نقاط مختلف کشور دامن می‌زند، می‌افزاید: حل مشکلات مردم و توزیع عادلانه زیرساخت‌ها و امکاناتی همچون برق مانع از مهاجرت مردم از روستا‌ها و به شهر‌ها و کلانشهرهایی مانند تهران می‌شود. این مسئله مهمی است.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان گفت: قطع برق مناطق روستایی و محروم بخاطر تامین آن در سایر نقاط شهری، عین نامردی و کاملا ضد عدالت است و اصلا نباید چنین حرف‌هایی مطرح شود.
به هر روی عدالت لبه باریکی دارد که نگه داشتن حد وسط آن در عین اینکه مشکل است، اما در صورت اجرا نتایج شیرینی برای توسعه کشور از جهات محتلف سیاسی، امنیتی، عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و سایر زمینه‌های دیگر در بردارد؛ که امیدواریم این گوهر گرانبها در ابعاد محتلف خود از توزیع زیرساخت‌های مهمی همچون برق و آب در تمام نقاط کشور به صورت یکسان ادامه یافته و به مراحل والاتر و انسانی تری نیز برسد.    بیشتر بخوانید:  وعده‌های هشت ساله و ظرف‌های خالی/ اقتصاد کشور را به برجام و مذاکره با آمریکا گره نزنیم   انتهای پیام/  برچسب ها: توزیع عادلانه زیرساحت ها برق بیانیه گام دوم رهبر انقلاب شهید مطهری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برق بیانیه گام دوم رهبر انقلاب شهید مطهری زیرساخت ها روستا ها قطع برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران به متفکرین جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را درآثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولی ها با تقدیر از زحمات و تلاشهای بی وقفه اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم سازان اول گفت ؛ امید بسیاری از جوانان و علاقمندان به فیلمسازی و سینما به همین شوراست و طبق گزارش هایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی ، عملکردی شفاف و قابل دفاع را از خود به جا گذاشته و چهره های مستعد ، توانمند ، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است .
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفه ای فیلمسازان با توصیه ی اکید به اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم سازان اول عنوان کرد ؛ آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان ، تازه نفس و با انگیزه به عرصه ی سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته اند بنده معتقدم سینماگران حرفه ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می کنند و چنانچه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعا نتیجه ی حاصله را تحسین خواهد کرد . شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی ست که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه ی حرفه ای شده اند و در جشنواره های دو دوره ی گذشته جوایز مهمی کسب کرده اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم ،سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت های کشور بهره مند شود.
خزاعی در ادامه گفت:امسال برای حمایت از ده فیلم اولی البته فیلم های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کرده‌ایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود.
خزاعی در ادامه افزود: من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم نسلی که درک بالایی از زبان تصویر دارد و شناخت خوب از مسائل کشور و از دغدغه های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه های داخلی و خارجی به تصویر کشد.سینمای ایران به متفکرین جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را درآثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود.
راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی بدور از جریان سرمایه داری که قبلا بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود.نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.
در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل فارابی آقای زین العابدین خواست یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار گردد در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رئیس سازمان در جریان چگونگی ارزیابی ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت . این جلسه با حضور اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم اولی ها ، مجید زین العابدین ، رسول صدرعاملی ، حبیب ایل بیگی ، محمدرضاعرب ، مجید اسماعیلی ، مهدی آذرپندار ، امیربوالی و روح الله سهرابی برگزار گردید . مسئولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد
  • قصه فاضلاب بندرعباس و تدبیر دولت ‌برای پایان بی‌تدبیری‌ها
  • این شهرها بهشت جیب‌بُرها است
  • خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • حاجی‌پور: فوتبال ‌خوزستان‌ تاوان بی‌تدبیری را می‌دهد
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • نیمی‌از کم بارشی‌های اخیر کشور جبران شد