Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، همایش "اتحاد مذاهب اسلامی" با حضور رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور مرکز ایالت پنجاب، شخصیت‌های سیاسی، مذهبی به ویژه علمای برجسته اهل تسنن برگزار شد.

در این همایش از "مولانا عبدالخبیر آزاد" رئیس کمیته ملی استهلال پاکستان، "مولانا سید ضیاءالله شاه بخاری" رئیس جمعیت متحد اهل حدیث، "سید اسدعباس نقوی" مشاور امور رسانه‌ای سروزیر ایالت پنجاب و "مفتی گلزار احمد نعیمی" رئیس جماعت اهل حرم دعوت به عمل آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علمای مذاهب اسلامی در سخنانی ضمن تبیین و تشریح فلسفه شهادت حضرت سید الشهدا علیه السلام، ماه محرم را به دلیل این رویداد تاسف بار بزرگ تاریخی برای همه مذاهب اسلامی ماه غم و اندوه دانسته بر پاسداشت آن تاکید کردند.

شخصیت‌های پاکستانی از دولت ایالتی خواستند تا امنیت کامل محافل بزرگداشت ایام سوگواری در ماه محرم و صفر را برقرار کند تا از بروز هرگونه حادثه ناخوشایند پیشگیری گردد.

«جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به عنوان مهمان و سخنران ویژه این مراسم گفت: عاشورا با برخورداری از اندوخته‌های معنوی‌ و ارزشی مانند خدا محوری، پیروی از قرآن، عدالت‌طلبی، حق‌محوری و توجه به عزت انسانی، پیام‌های عمیقِ انسان‌ساز به بشریت می دهد.

وی افزود: قیام بزرگ عاشورا که در آن، جان‌ها برای رضای خدا و اصلاح امت خاتم الانبیا (ص) هدیه گردید، نقشه‌ راهِ خوبی برای اتحاد ‌مسلمانان است.

مسوول فرهنگی کشورمان وحدت مذاهب اسلامی را اقدام قلبی و عملی به مشترکات ملل مسلمان عنوان و تاکید کرد: عاشورا از نظر روانشناسی اجتماعی نیز در وحدت میان مذاهب اسلامی تأثیرگذار است. در عاشورا به اصول انسانی چون عزت، کرامت، آزادی و به اصول اسلامی چون، نبوت، قرآن و سنت بسیار توجه شده است. عاشورا به عنوان یک مکتب نظری، از توحید، سنت پیامبر، اعتقاد به معاد، امر به معروف و نهی از منکر و اهمیت به عبادات ریشه گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصول و مشترکات انسانی چون خدا محوری، عدالت، تعهد، وفاداری، آزادی از مبانی و پایه‌های مهم مکتب عاشورا به‌شمار می‌روند. بدین جهت عاشورا هم در بین پیروان اسلام و هم برای پیروان دیگر ادیان و همه انسان‌ها، پیام وحدت‌آفرین دارد.

جعفر روناس به نقل از حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار  کبیر جمهوری اسلامی ایران گفت: عاشورا باید به‌ عنوان رویدادی تلقی شود که در طول تاریخ می‌تواند درس‌آموز بوده و پایه‌های ستم و استبداد را سرنگون کند.

دیگر سخنرانان در این همایش وحدت آفرین با بیان تاثیر عمیق حادثه جانسوز کربلا و شهادت خاندان مطهر نبوی در تاریخ بشریت گفتند: نهضت کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) باعث شد تا اسلام حقیقی که در حال مسخ شدن بود دوباره تا ابد احیاء شود.

گفتنی است، در آستانه ماه محرم دولت پنجاب به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان با تشکیل "کمیته‌های صلح" متشکل از علمای مذاهب اسلامی آنان را به شهرهای مختلف اعزام می‌کند تا از این طریق زمینه برای برگزاری صلح آمیز آیین‌های مذهبی ماه محرم فراهم شود؛ اقدامی که مورد خرسندی و استقلال جامعه روحانیت پاکستان قرار گرفته است.

پاکستان تنها کشور اسلامی با اکثریت اهل تسنن در جهان است که روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در آن تعطیل رسمی است.

برچسب‌ها لاهور ماه محرم خانه فرهنگ ایران وحدت اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لاهور ماه محرم خانه فرهنگ ایران لاهور ماه محرم خانه فرهنگ ایران وحدت اسلامی مذاهب اسلامی ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، گفت: امروز وحدت در جامعه اسلامی مهمترین رکن پیشرفت محسوب می‌شود، بنابراین هر قلمی و هر قدمی و هر کلام و اقدامی در فضای واقعی و مجازی که بخواهد خللی در وحدت جامعه ایجاد کند، خیانت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام علی عبداللهی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان قزوین که در محل سالن اجتماعات مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام(ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: توقع از همه مسئولین خاصه مسئولین قضایی، انضباط کاری، وقت‌شناسی و معطل نکردن مراجعین به دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: بازداشت کردن افراد آخرین کار است و ما در دستگاه عدلیه باید تلاش کنیم افرادی را که مرتکب خطا و جرمی شده‌اند، اگر ضرورت اقتضاء نکرد به زندان نفرستیم.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه یادآورشد: اولین ملاک قضات در دستگاه عدلیه اقتدار است، یاحکمی صادر نمی‌شود یا اگر صادر شد بدون هیچ گونه رودربایستی اجرایی شود.

عبداللهی افزود: اگر احکام قضایی قطعیت یافته و در مقابل قاضی قرار گرفت نسبت به اجرای آن هیچ تعللی نکنند، چنانچه تعللی در اجرای حکم انجام شود ممکن است ثبات و اقتدار نظام آسیب ببیند.

وی تصریح کرد: تاکیدات ریاست قوه قضائیه در درون و بیرون از مجموعه دستگاه قضائی بر صیانت است، اگر چه فردی حریم ها و حرمت‌ها را شکست و در انجام به وظایف محوله خودش کوتاهی کرد برخورد با وی به عنوان یک راه مقتدر مبارزه با فساد ضروری است.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، گفت: مبارزه با فساد و قائل نبودن تبعیض در مکتب دستگاه عدلیه حرام است و یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که همواره رئیس قوه قضائیه به آن تاکید کرده و در سند متعالی قوه نیز نسبت به آن تاکید شده است این موضوع است.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از خواسته های مقام معظم رهبری تامین امنیت روانی در سطح جامعه است چرا که (جهش تولید، با مشارکت مردم) جز با امنیت روانی و آرامش روانی میسر نیست.

عبداللهی تصریح کرد: هر کسی، در هر لباس و جایگاهی بخواهد امنیت روانی جامعه را به هم بریزد، دستگاه قضائی در کنار دستگاه های امنیتی و انتظامی در مقابل او خواهند ایستاد.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر وحدت در جامعه این چنین اذعان داشت: امروز وحدت در جامعه اسلامی مهمترین رکن پیشرفت محسوب می‌شود، بنابراین هر قلمی و هر قدمی و هر کلام و اقدامی در فضای واقعی و مجازی که بخواهد خللی در وحدت جامعه ایجاد کند، خیانت است. 

وی تاکید کرد: در طول سنوات پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره ثابت کرده‌ایم که نسبت به وفاداری به خون شهدا و تاسی در ولایت‌مداری پایبند هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است